Jump to content

Renovering HT 70 (var Byta skärmkanter / Quarter panels)


bjornpersson

Recommended Posts

Tack för svaren!

Jag vet inte om det är jag inbillar mig men jag tycker inte precis att det verkar supersmidigt att ta bort halva hjulhuset och sedan sätta dit ett nytt.

På länken nedan så får man känslan av att hjulhuset i princip "ramlar bort" av sig självt när man klippt bort lite på ytterkanten :) ...

http://www.together.net/~manycj/mustang/mustang4.htm

Hur många punkter är den svetsad i inåt - nån som vet ?

Annars så vore det ju kanon om man bytte hela men jag misstänker att jag gör mer skada än nytta om jag ska ta bort hela. Får kika på det mer imorgon.

Kvällens övning är över!

Tack igen!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 316
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, visst kan man kanske ha missat en millimeter här och där :)

Jag monterade en ny Trunk dropoff igår men måste säga att reproplåten är sådär i passform. Efter punktningen så satte jag dit hela quarter panelen löst och upptäckte att det diffar 5-7 cm på sina håll. Det är alltså för mycket plåt på de nya bitarna.

Det blir väl så när bitarna "passar" till 65-70 på ett och samma artikelnummer ?? ;)

Allt under det röda strecket är överflöd typ ... hehe jaja .. tur att man inte reparerar ambulanser eller nåt annat livsuppehållande.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju bättre att det är för mycket än för lite när det är enkla bitar.

Det vore ju värre om det skulle vara veck- och böjbitar som inte sitter på rätt ställe. Då håller man sig för skratt

Vore jag i ditt läge skulle jag byta hela innerhjulhusdelen. Du ska ju ändå byta ytterdelen så du kommer ju åt om du ritar upp och skär bort det yttre först.

Mät avstånd, märk upp, och sätt lite stödbitar som du sen kan ta bort, så kan det knappast bli fel.

Jag kan leta fram några bilder och visa om du undrar vad jag menar. Fast det tar någon dag

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag ändå satt vid datorn så fick det bli en halvtimme till för att leta bilder..

Det finns en typ av klämmor som blir som två händer till när du ska svetsa kant i kant. Mycket bra för det spänner även plåten rätt innan du börjar svetsa. Du får också ett någorlunda bra avstånd mellan kanterna. Hoppas du ser på bilderna vad jag menar.

Konstigt de hamnade i fel ordning, :shock: men det spelar ju ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Jag tog och drämde dit det yttre hjuhuset med överlapp ikväll och det passade faktiskt ganska perfekt. Lite av det yttre hjulhusets bakre botten fick jag ta bort. ca 5 mm.

Nu sitter det punktat i alla fall. Får ta och helsvetsa om det känns rätt imorgon.

Klämmorna som du beskriver verkar bra! Jag tänkte falsa den nya panelen och lägga ca 6-8 mm om lott.

Har visst glömt att demontera fönsterhissen också .. får ta tag i det :)

Tack igen!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag ändå satt vid datorn så fick det bli en halvtimme till för att leta bilder..

Det finns en typ av klämmor som blir som två händer till när du ska svetsa kant i kant. Mycket bra för det spänner även plåten rätt innan du börjar svetsa. Du får också ett någorlunda bra avstånd mellan kanterna. Hoppas du ser på bilderna vad jag menar.

Konstigt de hamnade i fel ordning, :shock: men det spelar ju ingen roll.

Heter vel Clecos eller?

John

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag ändå satt vid datorn så fick det bli en halvtimme till för att leta bilder..

Det finns en typ av klämmor som blir som två händer till när du ska svetsa kant i kant. Mycket bra för det spänner även plåten rätt innan du börjar svetsa. Du får också ett någorlunda bra avstånd mellan kanterna. Hoppas du ser på bilderna vad jag menar.

Konstigt de hamnade i fel ordning, :shock: men det spelar ju ingen roll.

Heter vel Clecos eller?

John

Kanske!! Jag kommer inte ihåg, men det är nog en av de bättre "enkla" grejer jag köpt under åren. Såldes på en veteranmarknad.

Link to comment
Share on other sites

Kul att fler gör som jag skruvar först bitarna sedan svetsa dit dem

på min bil hade amerikanarna popnitat det mesta gick nästan med nävarna ta bort det de hade gjort

Som klickgolv då fast tvärt om ;) ... ja, med skruv har man ju chansen att justera och plocka dit och bort yttre panelen så många gånger kan behöver.

Link to comment
Share on other sites

:?::?::?: Pratar vi om samma saker eller är det jag som inte föstår. :?: Jag missuppfattade nog.

Det jag visade var ett litet enkelt verktyg för att hålla plåtar exakt kant i kant och samtidigt ha ett litet avstånd som behövs vid tunnplåtssvetsning för att inte överlappa. Fast jag kanske är ute och cyklar när det gäller svetsning i den här frågan.

Det kanske handlar om överlappning, och då gäller inte de små hållarna jag visade. De ska användas när man villa ha en svets som ligger kant i kant med minimalt med spackel eller dylikt efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att dina mojänger verkar kanon för kant i kan även om jag denna gång överlappar. Blir till att inhandla så snart man ser några.

Letar också efter borr för att ta bort punktsvetsar. Använder nu vanlig borr med lite risigt resultat. Nån som vet var det finns i sverige ?

Nej nu ska jag ut i garaget och helsvetsa hjulhuset peta fast en quarter panel om allt går som jag tänkt...

Link to comment
Share on other sites

Lycka till med svetsningen. Kul att följa din renovering, man blir lite peppad själv då, att fortsätta.

Sådana borr borde finnas hos järnhandlarna eller kanske biltillbehörsförsäljare. Jag fick själv några stycken i olka dimensioner av en bilplåtslagare så de finns nog garanterat i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att dina mojänger verkar kanon för kant i kan även om jag denna gång överlappar. Blir till att inhandla så snart man ser några.

Letar också efter borr för att ta bort punktsvetsar. Använder nu vanlig borr med lite risigt resultat. Nån som vet var det finns i sverige ?

Nej nu ska jag ut i garaget och helsvetsa hjulhuset peta fast en quarter panel om allt går som jag tänkt...

Tjenis,

Borrar finns på..brrr..Biltema.. :-- ..köpte ett antal sådana när jag borrade punktsvetsar på min bil. Fungerade helt ok, men som sagt, köp ett antal....

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att dina mojänger verkar kanon för kant i kan även om jag denna gång överlappar. Blir till att inhandla så snart man ser några.

Letar också efter borr för att ta bort punktsvetsar. Använder nu vanlig borr med lite risigt resultat. Nån som vet var det finns i sverige ?

Nej nu ska jag ut i garaget och helsvetsa hjulhuset peta fast en quarter panel om allt går som jag tänkt...

Tjenis,

Borrar finns på..brrr..Biltema.. :-- ..köpte ett antal sådana när jag borrade punktsvetsar på min bil. Fungerade helt ok, men som sagt, köp ett antal....

/Fredde

Ahh .. jag som var på Biltema idag och köpte en ny svetshjälm .. jaja ;) tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Lycka till med svetsningen. Kul att följa din renovering, man blir lite peppad själv då, att fortsätta.

Pust .. ja, jag packade ihop för kvällen. Hjulhuset är 100% klart men den nya quarter panelen är inte svetsad. Dock falsad, inpassad och redo för lite värme. Det blir ju en ny dag imorgon också!

Tack alla för svaren. Tur att alla mina inlägg inte räknas som spam :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för peppandet - det hjälper!

Helsvetsade klart ytterpanelen ikväll men fick slut på gas .. bah! Fredag kväll också. Vet inte om det går att byta flaska i Örebro en lördag ...

Får jag tag på en ny gasflaska så är det nästa sida som står på tur imorgon. Finns ju lite förberedelser som inte är beroende av svetsen att göra annars dock :)

Link to comment
Share on other sites

Vänster kant var inte alls dålig i hjulhuset förutom den yttersta centimetern eller så. Jag skarvade därför långt ut på denna.

Någon som har åsikter om huruvida det är nödvändigt att helsvetsa båda eller ena överlappet ?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...