Jump to content

Renovering HT 70 (var Byta skärmkanter / Quarter panels)


bjornpersson

Recommended Posts

Hej.

Du behöver ingen mall för det svarta partiet på huv, jag kan

mäta av min huv om du vill, det finns mått att få tag på. ;)

Mach1 är av samma typ som Boss fast utan avböjning utåt

sidor. :shock:

Min huv är målad med cm-mm, kanske lättare att förstå. :?

Boss har också de tunna stripe vilket inte finns på Mach1,

så min variant är en blandning. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 316
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tjena Berra här. Som följer ditt projekt med stort intresse. Först måste jag berömma dig. Tycker du gör ett fantastiskt arbete. Sen till en fråga.

Grabber orange påminner den om Harley orange? Om Så tillhör den culören till dom grymmare. Med andra mycket uppkäftig Musse blir det.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tack för länkarna pch tipsen om huv-målning!

Berra - ja, Grabber Orange är lik Harley-orange enligt min mening. Min flickväns Harley har ungefär den färgen.

Ny gasflaska hann jag stanna och köpa under arbetsdagen. Kan tillägga att jag nu kraftigt strypt flödet på gasen. Den förra flaskan tog slut på nolltid :x

Ikväll fick det bli lite mer lagning på framskärmar. Jag kom inte hem från jobbet förrän kl 19 så det belv inte så himla myckat gjort. Känns dock skönt att en framskärm är redo för spackling och lack. :)

Link to comment
Share on other sites

Vad du jobbar på, nu skäms jag lite, har inte hunnit med något speciellt med min bil jag som hade planerat så mycket ;)

Idag har jag föresten varit och tittat på den första bullit 2008 i sverige

samt sett sista halvlek. Där LHC spöade Djurgården, tror jag lägger upp en bild på bulliten och inte en bild på LHC ;)

Sorry en dålig mobilbild

Men kom till Elmia i påsk där kommer den att vara uppställd :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ju fin ut den där!

Din bil ser ju klar ut redan :)

Ja, det kanske kan bli en sväng till Jönköping i helgen då .. det själ ju dock en arbetsdag från renoveringen :roll:

Idag kom jag hem ännu senare så det blev inte mycket gjort. Höger skärm är lagad upptill men nu återstår nederdelen som är ganska dålig.

Jag tänkte svänga förbi en plåtslagare imorgon och köpa lite plåt med färdiga uppvik (runt-hörnet-vik) då jag saknar plåtbock för detta. Dörrarna kommer att behöva lagas också och nedre biten borde gå att byta med en rak plåt på ca 10cm bredd och ett snyggt uppvik ?

Go kväll.

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar!

Lars, jag hoppas få se din 70:a också i sommar. Det vore riktigt kul att kika på den innan min ska monteras till och med.

Idag blev det lite gjort i alla fall. Dock tappade jag kameran i golvet så den gick sönder. Några bilder är tagna med mobil och är dåliga :(

Båda dörrarna lagade samt resterande del av ena framskärmen.

Jag köpte färdigbockad plåt på en plåtfirma för ett par hundralappar igår så att gå runt hörnen gick riktigt smidigt och blev snyggt också.

Dörrbottnarna är delvis bytta nu och all rost på de lösa delarna (Skärmar, huvar, dörrar) är nu 100% fixat. Undantaget huven som jag måste fundera lite på. Är den värd att spara ?

Link to comment
Share on other sites

Nej, nu är det inte mycket svetsning kvar så gasen räcker nog ;)

Vet någon hur man lättast får ur framrutan på en 70:a ?

Den är limmad med ett extremt kletigt lim som knivar inte riktigt vill ta sig igenom. Går det att värma och "dra" ur den ?

Tips ?

Tänkte slipa helt rent bakom rutan och lacka där också ...

Link to comment
Share on other sites

Hej en gång till.

Framrutan är limmad med tvåkomplim, glasmästare brukar ta

ut dessa med hjälp av en sågtråd, jag skar ut min ruta med

ny mattkniv. :?:shock:

Jobbigt men du kan verkar ju kunna utmana det mesta så

jag tror säkert du kan ta ur rutan själv. :roll:

Eller låt den sitta kvar om du inte har rostskador som måste

fixas, det går att fixa till lättare skador även efter att bilen

blivit lackerad, kanske vid ett rutbyte. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej en gång till.

Framrutan är limmad med tvåkomplim, glasmästare brukar ta

ut dessa med hjälp av en sågtråd, jag skar ut min ruta med

ny mattkniv. :?:shock:

Jobbigt men du kan verkar ju kunna utmana det mesta så

jag tror säkert du kan ta ur rutan själv. :roll:

Eller låt den sitta kvar om du inte har rostskador som måste

fixas, det går att fixa till lättare skador även efter att bilen

blivit lackerad, kanske vid ett rutbyte. ;)

Ahh .. sågtråd - smart!

Tack för tipset! Och för alla andra tips!

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt - rutan höll inte :oops:

Jaja, den var inte i nyskick direkt i alla fall ..

Idag gick det lite trögt. Vissa dagar är bara så. Jag blev i alla fall sams med motorhuven och bestämde mig för att laga och spara den istället för att byta.

Sedan gick jag på kanterna runt bakrutan. Säkert 1,5 timmes kamp med det sega kletet runt den pågick innan jag kunde börja laga. Alla fyra hörn är nu lagade och tennade. Lite slipning och finspackling återstår.

Framrutan är nästa kapitel. Nu är det i alla fall inte ivägen längre. Bara kletet återstår.

Min sambo var vänlig nog att köpa en ny kamera idag så att de senaste bilderna är bättre än min mobil-biler. Av dagens bildet är dock skörden blandad.

Glad påsk!

Link to comment
Share on other sites

Du va mig en j-vel, jaja rutan skulle kanske bytas ändå,

en ny ruta är ändå det man vill ha när det runt om är

fixat. 8)

Samma hörn och samma typ av rostskador på alla

Mustanger, lite typiskt HT när det gäller bakruteram. :roll:

Man kan klart och tydligt se vad kondens gör innifrån

här hjälper inget i världen mot rost, jag brukar råda om

som gör detta lagningsjobb att spruta in hålrumsvättska

typ dinitrol ML i alla takbalkar före montering av nytt

innertak. 8)

Tyvärr kan det vara liknade problem med tröskellådor,

syns inget på utsidan p.g.a galv, men insidan kan vara

nästan helt borta eller i alla fall väldigt lövtunn. :?;)

Link to comment
Share on other sites

God kväll!

Idag blev det mer fight med rut-klister. Ramen runt framrutan är nu rengjord (förutom en tunn hinna här och var. Vet inte vilket lösningsmedel som biter ...).

Hittade ett par rostangrepp som nu är åtgärdade.

Fick också tid att riva ner undre instrumentpanelen ... misstänker dock att jag skulle gjort det annorlunda. Kabelhärvan är kvar i bilen - borde kanske gått att få ur hel med instrumentpanelen ?

Link to comment
Share on other sites

Ähh sluta stressa - det snöar här idag :D och det ger mig en falsk känsla av att det är mitt i vintern ...

Jag sitter och letar efter boken "Mustang Restoration Guide 65 – 73" men den verkar vara slut överallt.

Några tips på bra renoveringsböcker med elscheman, sprängskisser ect samt inredningens montering ?

Jag har ju fotat allt men säkert så har man ju missat en hel del ....

Link to comment
Share on other sites

Vad sägs om ett Oscarssons elschema med färglagda

dragningar, kan maila över om du är intresserad,

jag tänkte mig att kanske sälja, du får ett prov

så får jag en bedömning. :?

Svensk färgöversättning samt färglagda trådar att följa. 8)

Det kan ju finnas fel som jag inte sett i schemat. :roll:

Säg till om du vill ha ett på mail. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det tar jag gärna och granskar. Hittade förresten boken Mustang 1964 1/2-1973 Restoration Guide på eBay för under 30USD inkl frakt till Sverige så jag köpte en där precis.

Kikar gärna på elschemat. Messar min adress privat.

Link to comment
Share on other sites

Nu är all svetsning klar så idag blev det bara lite allmän städning och rostskyddsbehandling av svetsade och slipade ytor inuti bilen. Lägger väl på en vanlig grundfärg och färdigfärg med spruta på detta efter lite karosserikit här och var.

Nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja grundmåla och spackla upp alla lagade skärmar huvar dörrar och annat som finns att göra!

P.S. Det största bekymret hittills är att jag inte lyckas få bort ratten :shock: måste fixa en avdragare ...

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...