Jump to content

Okändt klistermärke på dörrkarmen


Lassemålare CMC 2071

Recommended Posts

När jag varmkörde pållen idag så fick jag syn på en klisterlapp

på dörrkanten som jag lyckats med att missa.

Det stod Calibrerad 4-22C-1200 F4AE-6EO61-LTZ

Blev lite nyfiken, kanske någon som vet.

MVH Lasse :--:--

Det är kalibreringskoden på din bil. Behövs i undantagsfall om man beställer nya delar till bilen.

Anledningen till kalibrering är att vissa bilar är anpassade för vissa marknader. Exempelvis är en kaliforniabil utrustad med en annan databox för bränsleinsprutning än en bil för resten av usa. Kalibreringskoden hjälper verkstan att ta fram rätt delar så det inte blir knas.

Link to comment
Share on other sites

Min bil är godkänd för försäljning i Kalifornien trots att den

är såld i Florida. ( det står så under huven)

Sitter det en Kalifornien databox i den då och vad händer då

går den renare blir den slöare eller spelar det ingen roll

Vad är skillnaden.

Tack på förhand.

Mvh Lasse

Databox, programvaran i databoxen, katalysatorer och sensorer kan vara anpassade för kaliforniamarknaden, men jag kan inte bedöma om den är slöare eller renare... fast jo, renare borde den vara.

Det berättas ju att när det började komma hårda krav i kaliforninen i början av 80-talet, dvs när bilarna började komma med katalysatorer så var det även en del sådana som kom hem till sverige.

Eftersom dom då inte uppfyllde gällande avgaskrav var det bara att såga av avgasysstemet och ersätta med "original" utan kat. Det kan säkert flera här på forumet återberätta då jag inte riktigt var med i matchen vid den tiden. Svensk byråkrati i ett nötskal

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...