Jump to content

Regbesiktning


gugges

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Märk ut km/h på hastighetsmätaren.

är det säkert att det är ett krav? jag plockade bort papperslapparna som förra ägaren limmat på men den gick igenom felfritt utan någon anmärkning på detta när jag besiktigade i sommras?

Link to comment
Share on other sites

Märk ut km/h på hastighetsmätaren.

är det säkert att det är ett krav? jag plockade bort papperslapparna som förra ägaren limmat på men den gick igenom felfritt utan någon anmärkning på detta när jag besiktigade i sommras?

samma här..

Link to comment
Share on other sites

Märk ut km/h på hastighetsmätaren.

är det säkert att det är ett krav? jag plockade bort papperslapparna som förra ägaren limmat på men den gick igenom felfritt utan någon anmärkning på detta när jag besiktigade i sommras?

Vanlig kontrollbesiktning, eller hur? Registreringsbesiktning är lite annorlunda och det vore väl onödigt att få underkänt på en sådan struntsak.

Link to comment
Share on other sites

finns det någon tråd som behandlar tjänstevikter på olika Mustanger? Ser att det är många som frågar och det kanske inte vore så dumt med en sammanställning på olika årsmodeller och typer... eller finns det redan nånstans? Skulle själv vilja veta vad en -68 Cab väger...

Link to comment
Share on other sites

Jag läste era inlägg men i ett av dem stod det att positionsljuset ska vara tänt för markera fordonets bredd i samband med halvljus men har det nån betydelse att P-ljusen släcks när man slår på halvljusen? På min 67.a är det kopplat så.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste era inlägg men i ett av dem stod det att positionsljuset ska vara tänt för markera fordonets bredd i samband med halvljus men har det nån betydelse att P-ljusen släcks när man slår på halvljusen? På min 67.a är det kopplat så.

Så är det kopplat på de flesta äldre amerikanare, och det har aldrig bilprovningen haft några åsikter om, på mina bilar i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Färger.

För vitt ljus gäller följande gränser

1. Gräns mot blått x 0,310

2. Gräns mot gult x 0,500

3. Gräns mot grönt y 0,150 + 0,640x; y 0,440

4. Gräns mot rött y 0,382

För gult ljus gäller följande gränser

1. Gräns mot rött y 0,138 + 0,580x

2. Gräns mot grönt y 1,29x – 0,100

3. Gräns mot vitt y -x + 0,966

4. Gräns mot spektralt ren färg y -x + 0,992

För orangegult ljus gäller följande gränser

1. Gräns mot gult y 0,429

2. Gräns mot rött y 0,398

3. Gräns mot vitt z 0,007

För rött ljus gäller följande gränser

1. Gräns mot gult y 0,335

2. Gräns mot purpur z 0,008

/Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Hjälper detta?

Krav för installation av positionslykta

Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm. vs.

Avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 500 mm.

Främre positionslyktas placering i höjdled får lägst vara 400 mm och högst 2 100 mm.

Främre positionslyktans geometriska synbarhet skall vara 15º uppåt, 15º nedåt, 80º utåt och 10º inåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 10º om lyktan är placerad lägre än 1 500 mm och till 5º om lyktan är placerad lägre än 750 mm över mar-ken. Vinkeln inåt får reduceras till 5º om fordonets konstruk-tion inte medger att lyktan placeras så att 10º uppnås. För fordon vars bredd inte överstiger 1 400 mm får vinkeln inåt reduceras till 3º om 5º inte kan uppnås.

Fordon som tagits i bruk före den 1 januari 1984 behöver inte uppfylla kraven i första stycket. Ljuset från sådan lykta skall i stället ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när halvljuset är tänt. Detta gäller dock inte om främre positionslyktan är placerad i fordonets halvljusstrålkastare och denna lyser.

Främre positionslykta

1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lyk-ta,

2. får inte kombineras med framåtriktad strålkastare, och

3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta

//Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt en Cab -68 på väg hem från andra sidan...

Hur gör man då bilen är omlackerad till en annan färg... min bil är röd idag men enligt uppgifter såldes den Lime Gold Paint... vad kommer att stå i mina Svenska papper? Borde väl nästan bli Lime Gold Paint va? Är vansinnigt "grön" inom importeriet :D

Blir jag tvyngen att lägga ny lack på den i framtiden så kommer jag att lackera den i orginalkulör då jag tycker den är rätt snygg! :)

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att inte snacka o berätta en masssa med bes-mannen om bilens utförande..

Utan svara bara kortfattat på hans frågor så går allt bra.

Frågar han tex vad det är för motor säg 302 nämn inget annat..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då va äntligen ursprunskontrollen klar och det är dags att beställa reg. besiktning. Vad exakt kollar dom på reg. besiktningen? Vad kan man bli kuggad på om man säger så? Antar att man inte kollar bussningar osv. här utan det sköts väl på riktiga besiktningen...

Vad jag kan förstå måste jag:

*Stansa Chassinummer

*Fixa reflexer bak

*km/h på mätaren

Gäller en Cab -68

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att det inte finns någon checklista för reg.besiktning... eller är det inga konstigheter kanske?

Nån som kan reglerna för minimihöjden på stansningen av chassinumret och exakt vart det ska sitta?

Link to comment
Share on other sites

Nån som kan reglerna för minimihöjden på stansningen av chassinumret och exakt vart det ska sitta?

Är reglerna ändrade sedan 2005? Jag behövde INTE stansa in chassienummer på min -68 när jag registreringsbesiktigade, det ska bara behövas from -69 års modell (som jag även skrivit på första sidan av denna tråd).

Link to comment
Share on other sites

Nån som kan reglerna för minimihöjden på stansningen av chassinumret och exakt vart det ska sitta?

Är reglerna ändrade sedan 2005? Jag behövde INTE stansa in chassienummer på min -68 när jag registreringsbesiktigade, det ska bara behövas from -69 års modell (som jag även skrivit på första sidan av denna tråd).[/quote:1p9k3ogu]

Läste det någonstans... ska ringa och kolla imorn!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...