Jump to content

Regbesiktning


gugges

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vid regbesiktningen idag så hade besiktningsmannen synpunkter på min hastighetsmätare. Jag har märkt ut 30-110 ,men han sa att man måste gradera hela mätaren för att få den godkänd.

Link to comment
Share on other sites

Sådär, då har man beställt tid för reg. besiktning... vanlig besiktining fick man göra tidigast 4:a dagar efter reg.besiktningen... lät skumt tyckte jag men så va det.

Jag tror inte du måste göra en vanlig besiktining efter. Bilen kommer att stå som besiktigad i två år i vägverkets system om de inte gjort om detta senaste månaderna.

Link to comment
Share on other sites

Vid regbesiktningen idag så hade besiktningsmannen synpunkter på min hastighetsmätare. Jag har märkt ut 30-110 ,men han sa att man måste gradera hela mätaren för att få den godkänd.

Måste man göra om hela reg.besiktningen då eller blir det en enklare ombesiktning som det är med vanlig besiktning?

Jag tror inte du måste göra en vanlig besiktining efter. Bilen kommer att stå som besiktigad i två år i vägverkets system om de inte gjort om detta senaste månaderna.

Hoppas det! 8) men dom sa så i telefon. Kanske bäst att ligga lågt och se vad som händer efter och vad som står i pappren :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ringde en besiktningingenjör idag och kan nu stapla upp följande punkter att tänka på... nån kanske vet fler att fylla på listan med?

Registreringsbesiktning Mustang 68 Cab

*Vägning/mätning genomförs bra om man har mått tillgängliga i nån instruktionsbok eller nåt

*Km/h skala och den skall innehålla samtliga nya hastigeter också enligt nya regler men det kan även räcka med 30,50,70,90,110 ifall det är ”rätt” besiktningsman

*Stansat VIN-nummer ska inte vara krav på en 68 ifall plåten med chassinummer sitter kvar. Plåt eller stansat räcker! Bilar som tas i bruk efter 2005:1 skall ha stansat chassinummer. Men den har ju varit i bruk i USA…från 69- krävs stansat chassinummer

*Vindrutespolare inget krav från 71- för reg. 76- måste ha fungerande på besiktning.1971 och nyare måste ha fungerande spolning vid besiktning

*Varningstriangel är ett krav

*Motor – motoreffekt kolla gärna upp att det sitter ett motornummer och att det är rent där

*Bränsletankens rymd. Engelsk eller tyskt mått går också bra…

*Tuta – inget krav att den ska vara märkt med ”tuta” men det är bra ifall den är märkt

*E-märkta reflex bak är inget krav ifall det är en import för eget bruk utan originalen i glasen räcker…

*Positionsljus inget krav och skall vara vita ifall dom finns. OBS! Kan ibland sitta monterade i orange blinkers och då blir det problem om man inte fimpar dom innan reg.Gäller from 1976 vitt eller gult ljus ej orange sken

*Sidomarkeringslykta/reflex får vara röd men får ej lysa på regbesiktning på kontrollbesiktning däremot får dom fungera.

*Blinkers fram får vara vit eller orange. Gäller 1975 års bilar och äldre förutom flyttsaksfordon

*Blinkers bak får blinka rött Gäller 1975 års bilar och äldre förutom flyttsaksfordon

*Inget bälteskrav men 1970 årsmodell måste ha bälte fram och 1971 och framåt måste det finnas bälten fram som bak.

*Sidoblinkers e-märkta 1986 och nyare förutom flyttsaksfordon

*1972 och nyare bilar krävs det bullerprov .Intyg kan köpas av generalagent/Dekra mfl om motorn är ändrad utbytt mm blir det en SFRObesiktning oftast beroende på besiktningsingenjören

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...