Jump to content

Råd vid köp av mustang sökes.


Fnoskar

Recommended Posts

Tjenare

Är på gång att köpa mig en trevlig bil lagom tills våren kommer.

Har hittat ett objekt som verkar väldigt intressant och behöver nu lite tips och råd eftersom jag aldrig ägt en Mustang.

Bilen är av 1970 årsmodell och importerad från staterna.

Genomgick en rejäl renovering för 450mil sedan så allt är som nytt.

Modellen heter Hardtop GT.

Shelby emblem finns på bilen och det står "Cobra" ventilkåporna.

Utan att jag postar en bild, vad tror ni rent spontant om modellen i det skicket som jag förklarade?

Kostar en bra slant så man vill ju inte göra bort sig.

Link to comment
Share on other sites

Beror på vad du vill´göra med bilen, misförstå mig rätt.

Jag bestämde mig i våras att köpa Mustang men jag satta mig ner en stund och tänkte på vad jag ville ha bilen till???????????

Det är en JÄVLIGT BRA : FRÅGA. :shock::shock::shock::shock: :shock

Jag älskar som alla mustang nördar alla gamla Pållar inte tu tal om det.

Men jag gillar att köra Mustang inte att meka Mustang (ibland måste man)

Jag köpte en 1994, jag stöp som en klubbad oxe när jag såg min nuvarande pålle när den stod på borgen i Solna Jag körde 1400 mil första sommaren (2007)

Jag var nere i Österike, Tyskland och Tjekieni i sommras bilen gick som en klocka bara att tanka och köra. . (Mustanger är underbara bilar tänk vilken tur att inte alla fattar det)

När jag var ung och hade Jänkare av olika märken så var det mera meka

Jag vet att det är ett svårt val.

MEN TÄNK LÄNGE VAD DU VILL GÖRA MED DITT MUSSE ÄGANDE.

MVH Lasse :--:--:--:--:--

Men mitt råd är att tänk länge på vad du vill göra med din pålle

Link to comment
Share on other sites

Har haft Trans Am och Corvette för ett par år sedan.

Nu har jag fått tillbaka suget igen.

Användingsområdet kommer bli små utflykter lokalt och glida runt och mysa på sommar kvällarna.

Så en äldre jänkare är vad vi siktar in oss på.

Mekar inget själv utan har folk som gör det åt mig. Letar därför efter en bil som är nyligen renoverad och i toppskick.

Vad tror ni om den Mustang Hardtop GT 351 -70 jag nämnde i mitt förra inlägg?

Är dom lite ovanliga?

En kollega till mig sa att delarna till just Ford i Sverige är relativt billiga och lätta att hitta. Stämmer detta?

Tacksam för alla tips jag kan få angående detta.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra sammanfattning Lasse! Själv gillar jag ju att skruva så jag är nöjd med mitt val av 65 an. Visst saknar jag lite komfort ibland men det uppvägs ju bra av det hederliga mullret av en "järnåtta" och det kändes inte så farligt i ryggen ens under Pony Touren 07 mycket tack vare alla uppehåll med bilsnack. Komforten blev ju betydligt bättre några år senare. Så tänk som Lasse säger och ha inte för bråttom.

Link to comment
Share on other sites

Det där med komforten är jag mycket medveten om.

Har ju som jag nämde kört modern Corvette ett par år.

Just nu är det dock inte det jag är ute efter.

Lånade min kollegas Mustang cab 96'a förra sommaren.

Inget för mig alls.

Så en äldre bil blir det. Kollat på allt möjligt som Challenger, chargers, camaros och nu fastnat för Mustangen jag nämnt i inläggen ovan.

Får se vart det slutar. :)

Link to comment
Share on other sites

Tjenare

Är på gång att köpa mig en trevlig bil lagom tills våren kommer.

Har hittat ett objekt som verkar väldigt intressant och behöver nu lite tips och råd eftersom jag aldrig ägt en Mustang.

Bilen är av 1970 årsmodell och importerad från staterna.

Genomgick en rejäl renovering för 450mil sedan så allt är som nytt.

Modellen heter Hardtop GT.

Shelby emblem finns på bilen och det står "Cobra" ventilkåporna.

Utan att jag postar en bild, vad tror ni rent spontant om modellen i det skicket som jag förklarade?

Kostar en bra slant så man vill ju inte göra bort sig.

Det är inte så att det är en "vanlig HT" som är dekaltrimmad ;)

med shelby emblem samt ersättningsmotor

be att få VIN nummret så går det att se där

Link to comment
Share on other sites

Ford gjorde ingen Mustang GT 1970. 1969 var sista året, och GT-modellen sålde då ganska dåligt, den blev väl utkonkurrerad av den nya modellen Mach 1 som kom det året. Därför valde Ford att sluta tillverka GT. (Dock fanns det Shelby GT350 och GT500 även 1970, men inte som HT, bara sportsroof (fastback) och cab. Då talar vi dock om ett en helt annan division prismässigt).

En äkta GT (1965-69) är värd mer än en standard-Mustang i motsvarande skick, men en hemkokad 1970 GT skulle då inte jag betala något extra för.

Link to comment
Share on other sites

"Walk away" säger jag :!::!::!::!:

Det där ser bara bra ut från 10meters håll och priset måste vara ett tryckfel!!!

325 000kr :roll: ....Hallå dom måste råkat skriva en 3a istället för en 1'a !! :)

Motorn är bara kosmetiskt utsmyckad med eftermarknads prylar så bry dig inte om att det råkar stå "COBRA" eller "SHELBY" för det är bara custom prylar som man köper för någon 1000-lapp

Om motorn är från samma årtal som tändfördelaren är så skulle det inte förvåna mig om den låg på ungefär samma effekt som en trimmad Amazon. :) (Smogmotor från sent 70-talare)

Det jag reagerar mest på är bakaxeln som är en så kallad 7 3/4'' axel och satt bara på bilar med 200cui 6a motor.¨

Den håller inte ens för den motorn som sitter i.

photo_1547.jpg

Jag ser bara en "omlackad" bil med nya fälgar och som har fått nya inredningsdetaljer och verkar ihop plockad från fler bilar.

Under verkar det vara gammalt skit och alltså inte i närheten av 325 000....

photo_1550.jpg

Det luktar "Big Bogus!" om denna bil

Link to comment
Share on other sites

Alltså ytterligare en storskojare ( Hästhandlare). :twisted::twisted::twisted:

Jag vet inte jag kanske är naiv men jag förväntar mig att

en seriös handlare kollar bilarna så man vet vad man säljer

fast (han kanske vet det). :twisted::twisted::twisted::twisted:

Vore dom seriösa så hade dom satt ut VINKODEN så man kan kolla

bilen. :shock::shock:

SPRING ÅT ANDRA HÅLLET.

MVH Lasse :--

Link to comment
Share on other sites

Tack för infomationen!

Suveränt att det finns forum som detta med alla kunniga på ett ställe.

Vore ju katastrof att köpa in en bil som man aldrig får såld sen igen.

Kolla in bilen jag kollade på här. Snackar vi rejäla fantasipriser eller?

http://www.mdaclassiccars.se/details.php?id=93

Bruker inte kritisera andras biler, men tror du kan finne andre Mustanger som er bedre for ett lægre pris.

Generelt. Kjøp inte den førsta Mustangen du hittar. Titta lite rundt. Fråga massor. Det finns inga dumma frågor.

Ha med deg en som kan Mustang når du skal kjøpa. Kom i håg att detta er inte nya biler.

John

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert men det känns som det är en bil som ursprungligen hade en 6:a under huven.

Jag ser ingen servostyrning, men 73 % av alla mustanger 1970 hade det , känns konstigt om en "GT" ( som inte finns) inte skulle ha servostyrning.

Röda bromsok lurar ingen här, den här bilen kan någon annan få köpa.

För dom pengarna hittar du en FB eller en Cab istället.

Link to comment
Share on other sites

Stackars jäklen som köper den av dom.

Tur att jag frågade er här.

Vad säger VIN nr er för något?

Den som låg på blocket var ju dock andra bullar. =D

Ser fantastisk ut.

Fråga är bara om en bil i utställningskick är något för mig. Kommer ju aldrig få kunna hålla samma skick på den. :)

Link to comment
Share on other sites

Stackars jäklen som köper den av dom.

Tur att jag frågade er här.

Vad säger VIN nr er för något?

Den som låg på blocket var ju dock andra bullar. =D

Ser fantastisk ut.

Fråga är bara om en bil i utställningskick är något för mig. Kommer ju aldrig få kunna hålla samma skick på den. :)

VIN nummer är ett V=Veicle I= Identification N=Number, alltså ett personnummer på bilen. När den är byggd, var, motor, låda, inredning osv.....Den avslöjar bilens riktiga ursprung..

Kolla på tekniksidan där kan du ladda hem en VIN generator och se hur bilen ska se ut. Lycka till.....

Link to comment
Share on other sites

Bättre!

71 Cab Mach 1 är ovanlig!

Av Mustang 64-73 så är just den här modellen klart skönast och stabilast att köra.

Men den börjar bli riktigt slö detta år eftersom det är en stor tung bil och speciellt med denna minsta V8 (302)

Ett riktigt hangarfartyg men som sagt jäkligt trevlig att köra för sin storlek

Av bilderna på hemsidan att dömma så ser den rätt okej ut.

Stor nackdel är dock att den saknar vad jag kan se bromsservo och skivbromsar..?!?!?!?!

Blir tung att få stopp på.

Den lilla 302 motorn med 2-port förgasare är en riktig snåljåp på soppaförbrukningen och perfekt för "cruising"

Men som sagt är den riktigt slö

Beror lite på vad du vill ha bilen till?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Håller med om att den ser trevlig ut men priset ser ut

att vara lite för kraftigt, man bör kanske förstå att en fin

cab av denna årgång är svårt att få tag på. 8)

Dyr tycker jag, för samma belopp får du en tidigare

klassiker, varför inte en 67-68 eller 69-70, OBS jag

tycker inte att 71-73 är någon dålig eller ful årgång

däremot är inte priset i rätt nivå för 71-73. ;)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...