Jump to content

Storlek på remskiva (302)?


Preben

Recommended Posts

Nån här som kan svara mig på hur stor remskivan på veven ska vara på en 302 motor?

Jag har bytt vattenpump och den som satt på original (gjutjärn) har jag slängt. Jag har flera olika till vattenpumpen; men gemensamt för dom allihop är att de tar i den som sitter på veven. Det är modellen med 4 bult.

Jag har provat två olika vattenpumpar, den första hadde kylareslangen åt "fel" håll vilket passade mig perfekt då det är bra till min Opel; men den sålde jag (givitvis med förlust), då jag trodde det var problemet; men det var det tydligen inte.

Både v-pumparna jag har haft vat i aluminium, en Milodon och en Morosso.

Link to comment
Share on other sites

det finns massor med olika remskivor till varje motor. Beror på hur mkt options som bilen var utrustad med. hade bilen AC, servo och Thermactor, var den övre 3-spårig och man har inte "bara" byggt på utåt, utan även förskjutit spåren för att få plats.

Utgå ifrån vad du har haft för utrustning i original. Ex: Har du en tvåspårig remskiva på veven (bara servostyrning), skulle jag föreslå att du börjar leta tvåspårig även till pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Jag var ute och mätte på två motorer en från -70 och en från -72

Bägge har aldrig haft AC. de hade samma mått

205 på den yttre skivan och 169 på den inre

Hoppas det kan vara till någon nytta

Undrar om ändå inte problemet är en felaktig vattenpump ;)

Min är också 205 utvändigt; men va fan kan det vara med vattenpumpen, den är ju beställt till rätt årsmodell, jag håller på att bli vansinnig nu.

Link to comment
Share on other sites

Vattenpumpens remskiva är 170 på mina motorer sam det är inte mycket spel imellan bara några millimeter. Sedan upptäckte jag nu en sak jag inte tänkt på tidigare de sitter inte riktigt i linje skiljer någon millimeter,

men det ska säkert vara så för det är lika på bägge motorerna

Men det är det inre måttet som är viktigt det är där som vattenpumpens skiva löper

Link to comment
Share on other sites

Jag ska testa lite mer i morgon, dom jag har till v-pumpen är alla ca. 155 mm , och jag tycker de rör ytterkanten på den undra, i värsta fall får man väl ta lite på diametern med vinkelslip. :cry:

Vad är dina för motorer Janne?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska testa lite mer i morgon, dom jag har till v-pumpen är alla ca. 155 mm , och jag tycker de rör ytterkanten på den undra, i värsta fall får man väl ta lite på diametern med vinkelslip. :cry:

Vad är dina för motorer Janne?

Det är bägge 302:or den ena sitter i min bil den andra renoverar jag åt en kompis som har en 72 grande

Försök undvik vinkelslipen där, låter inte som en bra nödlösning

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är inte fel på vattenpumpen, felet måste vara remskivan

på vattenpumpen, det finns en variant på vattenpumpens

remskivan där det nästan inte går in en nagelbit mellan övre

och nedre remskivan. :shock:

Ett par bilder på min motor 302 med servostyrning. ;)

Ahaa, en sån skiva som du har på din motor har jag också liggandes; men av nån konstig anledning är den "förlängd" (där är en svets på insidan som inte går över flänsen på v-pumpen), då kanske det går att få ihop det trots allt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...