Jump to content

Kopparpackningar


ThomasFB

Recommended Posts

Priset ja,,,

Problemet är byte till alutoppar och kolv över deckhöjd...

Kunde använda Fel Pro 1011-2, men dom är lite för tunna..

Med tidigare järntoppar var det inga problem med packningstjockleken.

Skulle behöva en packning som är minst 1.09 mm (.043) för att få det som jag vill

Förslag?

Link to comment
Share on other sites

Har själv inte provat. Bara sett resultat från en annan person. Han startade med feels proo racing med stål ring runt toppar. Dom höll ca tre race för honom. Han tröttnade. och skaffade koppar, men väldigt stora problem det läkte. Han till och med fräste o rings spår. Men problemen fortsatte för honom. Så jag backade med mina tankar att göra samma.

Har funkat jätte bra med feel proo. Har sett att det finns någon ny typ av topp packning för aluminium toppar, det skall vara koppar, med upp höjda tätytor. Kommer inte ihåg om det var feel proo eller mr gasket.

Men jag läste om dom hos Summit. Verkar bra stuff.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna använda kompositpackning, men problemet är att jag inte hittar rätt tjocklek och dessutom för alutopp... Koppar är andra alternativ.

Tänker inte fräsa spår heller....letar efter en minimi .043-.048 till 5.0 rullblock.

Detta skulle ge lite extra utrymme för en specialslipad kam oxo.

Den i länken kunde vara användbar, om den bara håller långvarigt bruk och många värmecykler. Har aldrig använt denna typ, så jagar erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Cometic gör också jäkligt bra packningar, men jag tror bara de finns i .040 tjocklek... kolla deras katalog på www.cometic.com

Tror inte du kan gå fel med SCE annars. De ska finnas i .062 tjocklek (compressed) med ifall du vill vara på säkra sidan.

Kolla runt lite på Stangnet och Corral forumen, det verkar som många där kör med just SCE Titan Copper.

Förresten, här e lite från ett Duttweilerbygge med SCE packningar:

TT SBC 286ci, 1833hp/9300 rpm...

http://www.scegaskets.com/news/ics-tita ... epower.htm

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips kanske. Om du känner dig lite osäker. Så varför inte kontakta.

Inge Ellburg. Tel 08-7444764. Fast han kommer hem den 15/3. Jag vet att han erfarenhet. Och säkert kan rekomendera dig något. Inges bästa vän Hasse Svensson som på slutet i sin kariär körde pro stock. Höll på tidigt med koppar packningar. Inge var mekaniker åt honom på racen.

Kommer ihåg att dom diskuterade mycket om just packnig som någon tillverkade speciellt till dom. Kan vara en het potatis för dig Lycka till.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Troligtvis är det fråga om glödgade kopparpackningar, med vilka man bör använda tätningsmassa kring vattenkanalerna (alltså traditionella grejor) , men SCE har färdigt silikonbädd på rätta ställen.

Sen kommer ännu slipandet av block och toppar så att man kan använda koppartätning. SCE torde vara mera förlåtande även här, har jag förstått.

SCE har en .050- 'compressed', den kunde passa min maskin..

Link to comment
Share on other sites

Ja det låter vettigt. Men när du skriver koppar tätning. Menar du det som finns på spray burk. Förtusan var försiktg med det. Den första personen jag skrev om han fick rek att använda detta. Och resultat helt uruselt.

Slutade med att han använde värme beständig silicone. Typ biltemas röda eller koppar silicone. Det sist nämda har jag sett topp fuel endast anväda istället för topp packning. Vilket gjorde very suprise. Men dom körde en perfekt repa. Så vad säger man. inte mycket.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Nejnejnnej nej, inte kopparspray, utan kopparpackning :--

Kopparspray är ingen egentlig tätningsmassa, den har annan funktion.

Kopparsilikon duger/behövs som tätningsmassa i vissa applikationer, dock inte Ford 5.0 gatmotor made by RTM.

Trimningen har lyckats om effekten inte sjunker mer än 20% från original- heter det ju...

:--:--

Link to comment
Share on other sites

Jag vet (har sett det själv på tävlingar o tear downs i USA) att folk använder kopparspray som komplement till packningar på både Stock o SuperStockmaskiner. Ni som känner till lite av reglerna i dessa klasser vet hur tighta marginaler man har i en sån motor. Bl.a. får man bara använda vissa toleranser från original i toppackningstjocklek.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppades du förstod, att jag menade koppar packning och spray.
Vet vad du menar. Har aldrig fallt in att testa.

Brukar använda stålshim på Chrysler BB utan extra tätning. Har inte kört alutoppar på dessa, då dom redan har ganska bra utgångsläge med gjutjärn.

Ford Sb toppar är inte så väldigt tacksamma som utgångsläge, därför dessa funderingar. Eventueelt kunde man använda någon färdigt tillplattad packning här, men dom är inte heller tillräckligt tjocka.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta trodde du miss förstod mig. Läste det gamla jag skrev tyckte själv att det ine var tydligt. Jo jag förstår vad du menar. Som jag sa har inte egen erfarenhet på egen motor. Men troligt vis kommer jag att bli eftersom jag har ett par nya alu toppar liggande. Fast vad jag har räknat med så skall Feel proos race packnig bli perfekt för mitt bruk. om inte så kommer det att bli dessa koppar packningar som du talar om. Verkar som skall funka utmärkt efter vad har talat med andra.

Jag önskar dig lycka till. Tänk på tipset då får du dok tillverkade efter ditt

Recept. Kan kanske vara det bästa. Men säkert det dyraste.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Den som bara visste... Förr hette det ju att man inte skall använda stål i packningarna om man hade aluminiumlock. Lite läckage mellan deck och topp, så försvinner det material från locket. Sen tillkommer ju ännu förändringar i det mjuka godset på topparna då man klämmer dit dom.

J--vlar vad Ford är svårt, bäst att sälja s--ten och återgå till MoPar. :--:--

Link to comment
Share on other sites

Har precis kommit hem ifrån ett garagebesök hos Mickke Kågered

Där har vi inom vätterbygdens försorg (Peter och Frasse) tittat på hans dragster (en av två ilandet i denna klass) 7000hk i en 500 motor!!!

där använder dom kopparpackningar som återanvänds hela tiden??

men de drar topparna flera gånger samt är grymt noga med att de kommer på samma plats hela tiden grymt häftigt besök :D:D

Han kommer att vara på Elmia med bilen i påsk mycket trevlig kille att prata

med väl värt ett besök bara det

Link to comment
Share on other sites

Det går omöjligt att jämföra hur man kör ihopa en TF motor mot hur man gör med en gat/race-motor för "vanligt" bruk. Nogrannheten går inte att jämföra, TF maskinerna är rätt grovt tillyxade då effekten inte är det primära problemet för att få dem att gå fort.

Som kuriosa så finns det ett par TF dragsters till i Sverige, o dessutom en laddning Fuel Funny cars som kör med i princip samma drivlinekombo.

Knut Söderkvist har ett par stycken ståendes i Jungbyhedsorådet, tror Persåker har en egen också.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Btw, vad är minimum kolv-till-topp frigång på en 90-tals 5.0?

Den har ju korta stakar, det räcker väl med .035-0.040 om man varvtalet hålls under ca 7000 rpm, eller?

Har letat, och fått många olika uppgifter, allt mellan .030 och .056. :shock:

Tänkte sikta på optimal frigång med packning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...