Jump to content

Köpråd digitalkamera


Pernolf cmc 558

Recommended Posts

Ska köpa en ny digitalkamera eftersom den andra gett upp, jag hade en Canon powershot A70, 3mpixel som jag var hyfsat nöjd med, men den var lite klumpig, långsam och numera trasig.

vill ha en behändig liten sak som ger bra bilder, behöver inte vara så avancerad, men uppladdningsbar måste den vara, och smidig.

tipsa!!!, det händer ju en hel del inom området.

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt får man ju vad man betalar för. Mest pixlar är idag inte allt... Jag har kört 8megapixel och passerade 10 000 bilder i sommras, med en Nikon.

Alla märken har väl sina för och nackdelar och smaken är ju olika. Men skulle nog råda till att hålla sig bland de stora märkena då kamerorna delar mycket teknik med sina större bröder på systemområdet.

Men det är en djungel där ute på den fronten...

Link to comment
Share on other sites

Av de stora märkena är det nog ingen större skillnad på kvaliten. Alla är väl ungefär lika bra. Som komplement till min digitala systemkamera har jag en liten "Olympus mju", de finns i olika modeller och priser. Fördelen med den som få andra kamreror har är att den är väderskyddad. Dvs, den tål lite regnstänk och damm. O-ringar vid luckor och extra tätningar gör att den tål oöm behandling. Praktiskt också med tanke på det svenska sommarvädret.

Link to comment
Share on other sites

Ett onödigt inlägg kan man tycka. :)

Håller helt med rtm, jag har haft min digitalkamera i ett

antal år 6+, plåtat massor till reportagen jag skriver i CMCs

klubbtidning, en gammal Olympus C-750 ultra zoom 4,0. 8)

Är det inte lite typiskt Svensk det här med mobil, kamera,

dator, bilar, Gps, mm, många är det som måste ha det

senaste av allt, handeln styr. :?

Välj någon lätt och billig kamera att fota med, glöm inte

heller att göra pappersbilder av det du tagit bild på. 8)

Att strunta i att göra bilder till ett fotoalbum är vansinigt dumt

kamerans uppgift är ju att spara för att kunna visa vänner

och bekanta i framtiden. :)

Undrar ibland om det överhuvudtaget kan vara någon som

vill åka en gammal entusiastbil, nää man måste ju även här

ha det senaste (entusiastbilen alltså :?:), trots att gammal

entusiastbil ger alla rätta känslan, fungerar även till det den

en gång var avsedd för fortfarande att flytta häcken med. 8)

Ungefär som med en kamera, att ta kort med, går bra med

en enkel och ej av senaste modell. :shock:

Det blir kanske som med vinylplattorna, jag är helt säker på

att det snart är det senaste, glöm digitalt syntetiskt ljud. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej jag köpte en Panasonic DMC-FX01. För att jag tyckte den verkade bra

och priset var okay. Ja nu är det bara det att jag och kameror. Har väl inte varit någonsin bästa vänner. Är egentligen inte ett dugg intersserad

av att ta egna bilder. Tycker det är super kul att titta på andras.

Som tur är så har min fru lärt sig att förstå denna kamera. Och det mycket bra bilder. Dom andra funktioner som finns kan hon också.

Själv skulle jag klara av en sån där pappers kamera. Det är min grej.

Ja ja. Faktisgt tycker den verkar bra och billig. Och även så följde med ett bra program till datorn. Som även min fru får ta hand om.

Berra. Den stora kamera idioten.

Link to comment
Share on other sites

Berra, först en rakabajsare så man blir stadig på handen. Sedan trycka på den största knappen.

Sedan lämna den till frugan och fråga när du kan titta på resultatet.

Enkelt, eller hur??

ps

Sedan kör jag som Lars. Har haft Fuji sedan 3 generationer. Började säkert med digitalt 10 år sedan. Kör låg upplösning = tillräckligt bra, snabbt att "framkalla" och man kan maila en stor mängd utan bekymmer. Viktigt är att bara öppna och trycka av + ett enkelt program dvs in med minneskortet och allt startar själv.

:--

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! Jag tror inte det spelar någons som helst roll hur många racka bajsare jag tar. Problemt kommer att kvarstå. Har tappat allt förtroende på denna teknik. Som alldeles nyss. Fick jag ett medelande att jag skall uppdatera mitt msn. Jaha tänkte jag. Måste väl vara bra. Vet ni hur lång näsa jag fick. Det var nära att jag körde över den med kontors stolen.

Det frb jä ski slutade fungera. Hela datorn blev som tokig.

Humöret börja svikta rejält. Var tvungen att stänga av. Vänta på min fru.

Som är en lugn och saklig kvinna. (Tur är väl det) Jo hon lyckades att komma in på internet explorer i allafall. Sen kunde jag komma in på en bakväg.

Fatta paniken. Jag kan inte komma in på forumet. Svetten lackade kraftigt. Och allt kom i gungning. Men jag måste trolighetsvis tillkalla någon som kan hjälpa mig att få ordning på detta syndrom.

Ja nu förstår ni hur mycket jag kan om datorer, kameror. Inte riktigt min grej. Men ge mig en motor äldre bil så jäklar då finns det inte mycket som stoppar mig. Och det värsta. Jag tycker det stenkul att hålla på.

Glömmer alltid bort tid och rum. När det mest intressant så kan jag skruva i flera dygn. Utan att bli trött. Har förstått att nåt är galet med en.

Berra. Den store Dator och kamera fanatikern.

Link to comment
Share on other sites

Jag är heller inte speciellt intresserad av att ta kort, men man har ju en viss "skyldighet" till kommande generationer att dom får ta del av det man har varit med om och sett.

Ska iväg till Kanadaa om drygt en månad, och behöver en ny tills dess.

Har kikat på ett par modeller för runt 1500kr. är i den klassen jag väljer mellan.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte handla kamera i Kanada om du ändå ska dit, med nuvarande kurs kanske det är lika billigt som i USA.

En kompis köpte en systemkamera i New York för ett tag sedan till halva priset mot vad den kostar i Sverige.

... bara en tanke ... :)

... en annan tanke ... ta med några Mustanger hem också :--

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...