Jump to content

HUR vårdar du din klassiker blank o fin..


Recommended Posts

Hej.

Jag har under många år jobbat med b.l.a. rekoditionering, har

alltid fått frågor hur man skall tvätta och sköta det man är

mest rädd om, Mustangen alltså , klassikern eller veteranbilen

som nästan inte får bli blöt. :roll:

Gör aldrig som jag ser många gör tvätta med starka meddel

eller med högtyckstvätt, inte ens vatten i slang skall användas,

ja vet många kommer att kalla mig knäpp, det är jag, men långt

ifrån alla kommer att kalla mig knäpp. :?

Vi kan säga så här, hur många har fått in vatten där det inte ska

vara vatten, tacka trycket i bara en vattenslang för det. :(

Att använda champo och vattenslang är i sig bra, men komihåg

att om du inte gjort i ordning (renoverat) bilen, så har du heller

ingen aning om hur den tål vatten på insidan av kaross dörrar,

balkar mm. :roll:

Tvätta bara när det är mer än nödvändigt med vattenslang

o hink med champo o vatten, det helt ok efter en färd

i skitväder då regn och vägsmuts fastnar lätt på lacken. :(

Annars skall du underhålla med att hålla lacken ren och fin

utan tvätt, vaxa och polera använd alltid ett känt märke på

vax exempelvis den klassiska gröna Turtle inget annat, skit

i all nya konstiga vaxer med det en och det andra i för att

göra det enkelt med vaxning. 8)

Vaxning och polering ska vara jobbigt, tänk bara på Simonitz

gula plåtburk så är alla vaxer lätta som finns på marknaden,

Simonitz gula vax finns det inget som slår idag heller, men

den är inte rolig att hålla på med. :?

Det finns tusentalet vaxer där det är många som säljer på

häftiga reklambilder med blanka bilar som troligen behandlats

med någon annat vax exempelvis klassika Turtle.

Ett bra sätt att hålla bilen (lacken) i fin glans är att använda

s.k. Dust borste den klassiska Carliforna duster som tillverkas

i Kina :?: och damma av pärlan utan överhopp efter hemkomsten. 8)

Mitt sätt att hålla skiten borta är att när jag kommer hem

oavsett tid på dyngnet går och hämtar en hink handjummet

vatten, en väl använd kasserad eller urtvättat gamal frotéhanduk. :?

Handduken håller säkert för hudratalet avtorkningar, jag

brukar klippa av den på mitten så att det blir två delar,

en för karossen och en för däck o fälgar. :)

Blöt upp handuken i hinken och vrid ur vik handuken på

mitten, nu har du fyra sidor att torka med, konsentrera dig

på att torka av en del i taget, bilen är byggd av olika delar

motorhuv, baklucka, fram-bakskärm, tak osv. :)

Börja t.e.x. med att torka av framskärm, torka först av med

en sida av handduken, vänd och torka med baksidan vänd ut

och in och du har två sidor till att eftertorka med, stoppa ner

handuken i vattnet, gnugga den och skölj igenom med

att lyfta handduken så att vattnet rinner av sig själv ur

handduken så mycket som möjligt, vrid ur och torka nästa

del av bilen. :roll:

Fortsätt så på hela bilen en sdel i taget, efter några gånger

så har du tränat upp farten, förloppet går på en halv

timma tre kvart, det sista du använder vattnet i hinken

till är att torka av hjulsidor och fälgar. :)

Det är mycket bra om du redan från böjan väljer att ha

en egen handduksbit till däcksidor och fälgar då det är

många konstiga ämnen som kommer just från gummi

o plaster (silikoner). :?

Repor då säger säkert många, visst finns det en viss

chans att det blir repor, men det beror helt på dig om

du slarvar med att inte skölja handdukarna ofta så finns

risken att det blir några fler repor änn när du böjade. :roll:

Under de år jag arbetat med polering mm tror inte jag sett

en bil som klarat sig genom sin första tvätt utan att bli repig

redan efter första tvätt, högtryck är ingen lösning och

rena fördärvet på en klassiker. :?

Jag måste ekänna att jag gnider lite för ofta på minna

bilar och mest på klassiker, men jag tvättar aldrig med

vattenslang, champo max 3-4 gånger på en sommar,

resten är Kinesisk Carlifornia Duster och handuk uppbött

i jummet vatten. 8)

Ni som har svarta eller annan mörk färg exempelvis

mörkblå får skylla er själva ni har valt den svåra vägen,

om någon tror att en sådan färg inte kan bli repig har man

inte förstått svårigheten med färgvalet, det behöver bara

blåsa så blir det dammrepor. :shock:

Nu vill jag starta ämnet vårda för att höra komentarer

tillrättavisningar och hur ni gör för att hålla era fina

Mustanger rena och blanka. ;)

Link to comment
Share on other sites

Säg mig Lasse rycktar du pållen med eller mot hårs. :P:P:P

Jag brukar alltid använda ljumet vatten med en skvätt diskmedel (YES)

och en väl kontrollerad och välanvänd natursvamp. :lol:

Man måste kolla svampen väldigt noga då det ofta finns snäckor och småsten i dom om man köper en ny svamp. :twisted::twisted:

Sen brukar jag skölja av med slang men med mycket litet tryck knappast märkbart då det kommer så lite vatten. :shock::shock::shock:

Vaxar gör jag med gröna sköldpaddan :shock:

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

En från ljummet vatten väl urvriden microfiberduk fungerar perfekt om det bara är lite väg eller garagedamm som ska torkas bort. Tänk på att skölja och vrida ur ofta. Byt även vatten ofta.

Darne

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte överhuvud taget komma på tanken att ta en frotehanduk i vatten och gno på en bil som varit ute i dammet.Nä en rejäl avspolning av dammet sedan tvätt med svamp och skinning.Att gno på en bil med grus så blir det ju repor eller?Den bästa bilrekondan här i stan börjar alltid med en riktig tvätt med högtryckstvätten innan polering/vaxning men det kanske inte är samma sätt att jobba i Stocholm :shock: vad vet jag :)

Link to comment
Share on other sites

Frågan var HUR vi vårdar våra KLASSIKER inte hur rekondare gör

med skitiga vardagsbilar, den som vill får gärna trycka in lite extra

skit i balkar och i dörrar på sin finbil med högtryck, använd

gärna lite lösningsmeddel så rostskyddet förvinner fort. :shock:

Som rekondare från Stockholm så känner jag mig påhoppad,

Stockholmare använder högtryckstvätten, men bara när

det är ett måste och det är inte alltid, förfarandet är i högsta

grad styrt av årstid och skick på i detta fall bilen. :)

Min åsikt är att högtryck i första hand är framtaget för att få bort

smuts på b.l.a. bondens traktorer, åkeriets lastbilar, terängfordon,

offroadhojar, trägolv, skitiga stuprännor, och även överdrivet

smuttsiga bilar. :)

Tänk också på att en högtryckstvätt aldrig gör finliret, man måste

i alltid eftertvätta med en hink med champovatten, sen skall

pärlan torkas av och det är här (VÅRDA) kommer in. :shock:

Rekondat och polerat har vi redan gjort första dagen vi skaffade

vår klassiker, nu var det alltså underhållet vi skulle skriva lite

om. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar alltid använda ljumet vatten med en skvätt diskmedel (YES)

Detta är nog det absolut sämsta man kan tvätta en bil med, diskmedel löser upp vaxet och gör bilen extremt matt och ful, strängligen förbjudet av alla rekond firmor!!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är den bistra sanningen är att både sol & vatten och fartvind sliter även det på vaxet. Men för egen del så det alltid minimalt med tvätt medel. men mitt vax e perfekt att slå i ljummet vatten när man tvättar det pärlar sig så härligt

Link to comment
Share on other sites

Ja jag vet inte om det är specielt farligt för vaxet med en svag

lösning av diskmedel. :roll::roll:

Då är det nog ett skitvax. :evil:

Men en sak vet jag att om man skulle kolla innehållet i många bil

shampon eller andra tvättmedel så skulle man upptäcka att det innehåller oftast samma saker OAVSETT vad det står på flaskan. :shock::shock:

Oftast ändrar man bara styrkan i medlet och tillsätter ett annat luktmedel. :roll:

Däremot så påverkar priset för medlet av vad det står för namn på flaskan, Bilshampo dyrare diskmedel billigare och vi går på det varje

gång. Lite som placebo effekt. :lol::lol::lol::lol:

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

jag brukar stå o spruta noga överallt me högtryckstvätten på bilen o sen brukar jag använda 2 svampar att tvätta bilen med, ibland även me avfettning men det beror på hur längesen det var man vaxade bilen, vaxet brukar la hänga kvar ett bra tag på lacken så länge man inte använder avfettning? :D

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde en sak upptäckte att vax inte tål rengn. :twisted::twisted:

Lämnade in bilen i juni till ett så kallat proffs låg i bromma

och tror jag tillhörde Ditec gruppen, alltså en yrkesman. :?:?:?

Jag beställde rengöring lackbättring och proffesionel vaxning med

sådant vax som jag inte kan köpa själv. :roll:

Hämtar bilen efter 2 dagar (den måste torka över natten) bilen ser skitfin ut åker hem glad och lycklig. :lol::lol::lol:

Efter ett par dagar märker jag att när luften är fuktig då kan jag smeta

runt vaxet med fingret, mmmmmm han sade att det skulle vara något

utställningsvax som tog några dagar att torka?????? :?:

Efter 3 veckor är det fortfarande samma läge med vaxet men vädret

hade ju inte vari så varmt, så kanske därför

Till helgen började min semester och jag drog till Tyskland när jag kommer till Hartz bergen kör jag in i ett kraftigt rengn väder dropparna var stora som 25 öringar det varar i 15 minuter. :roll::roll:

Dagen därpå i strålande sol och 30 grader varmt upptäcker jag att det

inte finns en gnutta vax på kvar på min bil det var borta överallt. :twisted::twisted:

2.200 spänn åt helvete, det var lärpengar lämnar aldrig in bilen igen

gör det själv i stället med hårdvax. :--:--

(Uptäckte oxå att han inte hade gjort några lackbättringar)

Pools den där sidan var inte direkt uppdaterd vi önskar vår besökare en god jul :?::?::?::?:

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Pappa har nog alltid tvättat med högtryck men dock långt ifrån och med småljumet vatten och jag antar att jag har följt spåret, men nu blir man ju klart tveksam... Antar att idéen med att svepa av smutset med en handduk bygger på att man gör det väldigt ofta, eller? Hur gör man exempelvis i nedre kanterna av bakskärmarna där man troligen har en större mängd skit sammlat?

Jag skulle inte överhuvud taget komma på tanken att ta en frotehanduk i vatten och gno på en bil som varit ute i dammet.Nä en rejäl avspolning av dammet sedan tvätt med svamp och skinning.Att gno på en bil med grus så blir det ju repor eller?Den bästa bilrekondan här i stan börjar alltid med en riktig tvätt med högtryckstvätten innan polering/vaxning men det kanske inte är samma sätt att jobba i Stocholm :shock: vad vet jag :)

lite OT men nu blev jag nyfiken... vilken är den "bästa bilrekondan" i tranås?

Link to comment
Share on other sites

Pools den där sidan var inte direkt uppdaterd vi önskar vår besökare en god jul :?::?::?::?:

MVH Lasse

Hoppsan :oops: har faktiskt inte kollat på sidan sedan i somras. tycker ändå

att deras råd låter vettiga. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tensider (eller vätmedel) är en ingrediens som finns i alla tvättmedel som ej baseras på tvålflingor( tidigt 1900-tal). Molekylen har 2 sidor, en som binder vatten och en som binder fett. Alla tvättmedel/bilschampon tror jag byggs upp på detta. Diskmedel är lite mer koncentrerat. Bilschampo har säkert lite vax i sig för att ge en blankare yta. Fast högtryck och cab går inte ihop. Ett billigt schampo och sköljer med slang med duschmunstycke dvs mycket vatten. Vid hjulhusen asfaltrester så då duger bara ett petroliumbaserat lösningsmedel. Sedan vanligt bonnvax. Ska det se bättre ut, måste jag lacka om hela härligheten. :--

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Reagerade tidigare på just detta med diskmedel, svaret har

redan skrivits, totalförbud på alla lackerade ytor. :(

Diskmedel tar kål på alla typer av lackbehandlingar som är

av vaxtyp, likaså gör alla typer av avfettning mest dock

kallavfettning som har nafta som bas, avfettning skall alltid

avslutas med en vaxbehandling av någon typ.

Om inte så hoppas jag att bilens lack är lackbehandlad alltså

förseglad. :roll:

Lackbehandling typ Dietec är framtagen för bruksbilen och

för att den skall klara vintersalt, asfaltsavlagringar och då

också avfettning som används för att avlägsna denna typ

av hård nedsmuttsning med tillhörande rengöringsförfarande. :)

En klassiker skall helst inte lackförseglas, men det är samma

som med allt annat i den här världen ägaren bestämer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Som du säger Lasse alla gör som man vill. :shock::shock:

Men skall man vara petig så borde man välan ta bort all gammal vax

innan man lägger på ett nytt lager. Annars lägger man ju bara lager på lager dessutom fläckvis eftersom det nöts ner olika fort på olika ställe

Men jag kan ha fel händer då och då :oops::oops::oops:

jag hade en svärfar förut som hade pippi på och tvätta sin bil han tvättade

den stackars bilen säkert 4 gånger i veckan och vaxade 1 gång i veckan.

Vare sig det behövdes eller ej det var någon form av terapi tror jag. :idea:

Men med tiden så blev bilen ganska ful han fick inte bilen så ren som han trodde och med nästa lager vax så blev skiten kvar under om och om

igen.

Så kan det om inte haspen är på. :roll::roll:

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nya typer av vax är oftast rengörande samtidigt som det

ger nytt skydd, tvätta bil som din far gjorde, så gör jag

nästan lika ofta och på samma sätt utan högtryck. 8)

Jag har 6 bilar,tre egna plus tre barn med varsin bil som

behöver omvård, detta för att dom själva skall överleva

och bilen. 8)

Att köpa bil för sora pengar och inte bry sig, då har

man troligen inga större ekonomiska problem, byta bil

när askoppen är full :?: på minna blir den aldrig det. ;)

Inte ens med godispapper. 8)

Håller man som jag på med b.l.a. rekond av bilar så har man

så att säga bundit ris åt sin egen rygg, många bilar blir det. :(

Link to comment
Share on other sites

Tvätta gör man utomhus helst på grus, vaxa gör man

inomhus, vid en rekomenderad temp av 18-20+, annars

är det risk för ett dåligt eller uselt resultat. 8)

Som jag skrev tidigare så var jag bara intresserad av hur

du vårdar din Mustang blank o fin över sommarens åkdagar,

t.e.x. efter du kommit hem när du varit på träff eller bara

finåkt. :roll:

Själv tillbringar jag ca:30-45 min till avtorkning även i

motorum, känns för mig betydligt trevligare att sätta sig i

Musse och bara åka iväg nästa gång solen lyser. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hallå !

En riktigt kul debatt :lol::lol::lol:

Efter en åktur en fin sommardag när man är tillbaks i garaget börjar jag alltid med:

Sätta på rockabilly på stereon, ta fram två bira ur kylen, en hink med varmt vatten

och en bomullstrasa.

Börja först med att damma av med dammvippa, sedan torka av med den blöta

bomullstrasan. Fram med Autosoltuben på kromet.

Och kom ihåg en sak; Mussens bästa vän är en "grön sköldpadda"

;););)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan. Vill inte vara taskig. Men topless du skrev autosol tuben?

Fick rysningar direkt. Om du är rädd om kromet. Skaffa ett som är utan slipmedel. Ytrost på krom perfekt att ta bort med autosol. Men då är kromet redan trasigt. Själv tvättar jag min bil efter en tur. Torkar med

ett sämsskinn märke kent. Dom är extra stora och mjuka. Om det behövs vax så lägger jag på det. Brukar vänta efter tvätt och vax ett par timmar. Så man kan lägga på car covern. Står alltså med många andra.

Dom kapar och dammar en hel del. Kopplar alltid in min cetek laddare och lägger handen på vagnen säger hej då gubben. Släcker ned och går hem.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Intressant diskussion, håller dock med Lars om att högtryckstvätt inte hör hemma på en klassiker. Inte heller diskmedel bör användas då allt eventuellt vax försvinner vid en sådan behandling. Avfettning av olika slag ska inte heller användas av samma anledning.

Mitt råd är att använda en hink med ljummet vatten och ett bilshampo av gott märke. Skölj ofta och byt vatten med jämna mellanrum. Torka av bilen med ett skinn väldigt försiktigt.

Jag vill även tillägga att jag tror att diskussionen har handlat om olika grader av smuts på bilen. Lars metod är nog avsedd för att få bort vägdammet från en cruising-tur, medan andra metoder avser mer smutsiga bilar, är jag på rätt spår eller har jag helt fel ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej.

Undersidan spolas av med jummet vatten eller kallvatten direkt

från trädgårdslangen om man nu har en. :?

Storjobbet med undersidan sparas till vintern, jag är av den fjantiga

typen som gärna ligger på golvet och torkar av olja på undersidan

av motor växelåda mm, vaxar bakaxel, stötdämpare och sånt som

är blanklackerat. 8)

Det blir ju inte bara blött och smutsigt utan även dammigt, grannarna

brukar se lite undrande ut när jag står på knä med en diskborste

i handen och gnussar i hjulhusen. :oops:;)

Link to comment
Share on other sites

Annars är det väl samma sak där att om man har en gammal klassiker som inte är helrenoverad ska man väl vara försiktig att spola vatten även på underredet, eller hur?

Men som sagt hur ska man annars får bort skiten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...