Jump to content

nytt garage


Svedis

Recommended Posts

Fundering. Det finns billyft ( 2- eller 1-pelare) med armar som lyfter i karossen. Fungerar detta på en gammal cab eller viker den sig... Alternativet är den typ bilprovning ( 4-pelare) där man kör upp på en ramp. Stadigare men svårare att komma åt samt tar mer plats. Tips och råd tack.

Var med och gjorde iordning Mustangmontern på Elmia igår och passade på att gå runt och kolla lite. Såg bla en fyrpelarlyft på Vertygsboden, blev ganska sugen, inte alls så mycket i vägen, möjligt vis lite trång vid byta av trösklar men skulle nog gå det med! En klar fördel med en 4 pelare är ju att du kan ju faktiskt nyttja en bilplats under också.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En leverantör uppgav att " dom säger 15 cm ..." !! Men det måste spela roll hur man gjuter betongen.

En 4-pelare med 20 x 20 cm bottenplatta har mindre än 1 kg/ cm2 vilket är ingenting!! Om plattan är väl armerad har jag svårt att se något bekymmer. Å andra sidan ett ton på en smal remsa av golvet kan ju ställa till det. Men kanske någon som vet?? Går kanske att fixa 5 cm till när grusningen görs.

Pelle, lutar mer åt 4-pelare som du är inne på. Och tröskellådorna och balkarna är ju bytta!

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade inte om tjockleken när det gällde 4 pelaren, men vet du var lyften hamnar skulle jag nog gör en extra vot där. Problemet är ju inte bara belstningen utan att expanderbultarna får för lite betong att gripa i. Men till 4pelaren följer det ju med hjul så den kanske ine behöver bultas?

Link to comment
Share on other sites

4 pelare hade jag valt. Du har lite mer fördelar. Du kan utrusta 4 pelaren mer. Tex. Med hjul inställning. Domkraft. Du får lyse under bilen.

Åt kommligheten går att fixa med pallbockar på lyften. Så skillnaden blir inte så stor. Och som sagt du får ett bra utrymme under. när bilen är upplyft. Usch vad jag blir avundsjuk.

Lycka till. Berra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu blir man mer fundersam.. Kontaktat 3 företag för att kolla pris. Två av dom säger spontant att jag ska satsa på en sax-lyft! Tar mindre plats i sida, kommer åt det mesta och komplettera med några höga(!) bockar om jag behöver ha bilen i uppläge och behöver komma åt typ trösklarna.

Har dom rätt? /Svedis

Link to comment
Share on other sites

Dom har säker rätt för vissa personers användning ;)

Så du får fundera själv vilket som passar dig bäst tror jag.

Men då du bygger nytt så är nog inte utrymmet något problem

det bestämmer du ju själv.

Själv när det blir dags för mig att bygga nytt blir det säkert

högt i tak samt fyrpelarlyft kan man ha finbilen stå högt på vintern :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Hur är det med enpelarlyftar då? De som nästan ser ut som en staplartruck med hjul och handtag. Den fäller man väl ihop och ställer i ett hörn när man inte vill använda den?

Link to comment
Share on other sites

Janne, vattenburen golvvärme samt PEX-kulvert till huset för att koppla in vattensystemet. Planerat för framtida bergvärme och då vända riktningen tillbaka till stora huset! Solvärme!! Grannen är rörmockare och säger jag är där för mycket på vintern då det inte är någon sol!!! :--

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu är det platta på mark. En meterlång ränna i mitten och fall på några cm. Nu saknas bara själva huset. Påbörjas i september. Mussen börjar bli sugen på skön vintervärme snart!

Link to comment
Share on other sites

Vi slevade i 30 ton betong mellan kl 10 och 11 idag! Hade jag kört in mussen under eftermiddagen, hade den nog blivit stående!! :--

mmm så sant så.. Men då vet du ju var den är 8);) (ironi)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...