Jump to content

nytt garage


Svedis

Recommended Posts

Kan bara klistra in svaret från isolerings-leverantören avseende faran med möss:

"Den erfarenhet vi har hittills är att möss flyr isoleringen, troligen p.g.a. brandimpregneringen (borsalt),

men dialogen med dom små liven är bristfällig. Gillar man katter kan det ju alltid ses som ett trevligt komplement!"

Jaha, får införskaffa kattlucka mao! :--

Golv: blir epoxi då slitaget inte blir så hårt. Tar ej råd med värstinggolv!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Husqvarna har en riktigt ball lösning som är billigare än klinker. Dom har en golvslip som polerar hela golvet så att det blir spegelblankt. Samtidigt toppförseglar man ytan med nått jäkla medel på samma gång. Det blir stenhårt och spegelblankt. .typ.. Kolla det. Skall visst vara betydligt billigare än klinker, men bättre än färg.

Tänk på att om du får ner olja i betongen så kan det bli svårt att sätta plattor i framtiden för att det inte fäster.. plus att oljan kryper upp även om man försöker slipa bort.

Även om du har en epoxifärg så finns det porer i den. Kör 2-komponent isåfall som är till för hårt belastade verkstadsgolv. Allt annat gommer slitas på 0-tid.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stålslipat golvet vid gjutningen. Så ytan är blank. Väldigt enkelt ä en 2-komponent jag har i ett annat garage. Ej perfekt men kanske tillräckligt? Från hemsidan:

"Epolan V Epoxi är i första hand avsedd för betonggolv men kan även användas på golv av trä eller fiberplattor. Lämplig till golv som utsätts för mekaniska och kemiska påfrestningar inom bostad, industri och handel."

Men innan dess ska taket målas, och sedan väv på vägg och måla. Så bara där går väl en 30-40 liter???

Känner redan hur blåsorna kommer.. :--

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut ditt garage!

Håller själv på att bygga garage, men har bara fått på taket ännu, dessutom bygger jag nytt hus så det kommer nog dröja innan jag är i kapp.

Då jag själv skall måla mitt golv så är det intressant att veta hur andra tänkt göra.

Själv målade jag ett betonggolv i en källare för en massa år sedan. Tror det var Alcros färg med flingor och ytlack mm. Och då minns jag att jag fick ha någon sort syra för att tvätta bort "stålslipningen" eller "betonghuden" för att färgen skall fästa ordentligt.

Såg på Nordsjös sida Nordsjö - Så målar du Golvatt de endast rekommenderar att grunda.

Men Alcro Alcro Målningsråd Betong rekommenderar "Betong-ets" på nya betonggolv.

Så kolla upp noga innan du stryker på färgen, inte roligt om den lossnar.

Paul

Link to comment
Share on other sites

HEJ

här kommer första inlägget från en ny

Vill du vara lycklig med ditt garagegolv i evighet så finns inget bättre än granitkeramik, kolla på Bauhaus, dom brukar ofta ha granitkeramik för ung 100kr/m2, fantastiskt prisvärt.

Ulfcar kan bli haaaaaaaaalt med lite olja eller vatten på, annars rätt ok, men egentligen ganska dyrt...

Slipa och impregnera kostar inte direkt lite och har ändå en tendens att suga i sig vätska och inte är det snyggt heller...

Olika målningar är mest skräp, jag har aldrig stött på något användbart trots 40 års byggande...

Hur man får tåligare vägg längst ner vid golv? Jo, istf att ställa regelväggens syll direkt på betongplattan med fuktspärren mellan, så mura först ett skift (20cm) med Finjas produkt, som har Leca in o utv o cellplast mellan, se till att murningen blir tät annars komplettera med lite fogskum, denna sockel putsar eller slammar du sen, eller sätter granitkeramik invändigt, jag lovar dig, du blir nöjd.

Mycket byggteknik, men det är det jag levt på, bilar har jag levt för, allt från R8 Gordini, till nu, Mustang GT 07

Jag lär av er om bilarna, vill ni ha mer byggande så hör av er...

INGEMAR E

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig helt vad som är bäst. Ni har jag regelväggen stående på tryckimpregnerade syllar. Det är enklare att måla golv och att bättra när man skadat färgen. Och denna 2-komp epoxi har jag på företagets lagergolv med 4-tons truck. Det sliter där man kör, så bättring får ske var 3:e år. Men det är lättare med färg än plattor. (bara att rolla!) Dessutom när jag kör in med plogbilen, är jag rädd att plattorna spricker. Därför färg.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Även om du har tryckta syllar så måste du se till att dom förblir torra annars kommer dom att börja lukta värre än du kan tänka dig, och bli beväxta med sånt du inte gillar, så du kanske skall lägga en omsorgsfull tätfog i skarven mellan golv o vägg, o måla med badrumsfärg en liten bit upp på väggen...

Har du någon diffusionsbrytare/fuktspärr mellan syllar o betong? "Papp eller syllremsa av något slag"

Granitkeramikplattorna håller för nästan vad som helst om det är fullt med fästmassa under dom, inga håligheter alltså...

INGEMAR E

Link to comment
Share on other sites

Fuktspärr- givetvis! Fiberplattor innaför gipdskivorna för att kunna hänga grejer på väggarna. Gängstång genom taket, 3 st på varje takstol, för att kunna fästa skenor för lyft! Varje utomhusträbit, även lockläckten, snesågade i underkant! För säkerhets skull även den berömda ASSA Evo 2000-låset. Så ingen svårighet att komma in. Välkomna! :--

Link to comment
Share on other sites

HEJ

Jag lär av er om bilarna, vill ni ha mer byggande så hör av er...

INGEMAR E

Det nappar jag gärna på, har funderat på att bygga ett garage/verkstad, om tiden och pengarna räcker. Eftersom det blir en hel del under mark tänkte jag mura med Leca eventuellt hela vägen. Vad anser du att det har för nackdelar/fördelar?

Mvh

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Fuktspärr- givetvis! Fiberplattor innaför gipdskivorna för att kunna hänga grejer på väggarna. Gängstång genom taket, 3 st på varje takstol, för att kunna fästa skenor för lyft! Varje utomhusträbit, även lockläckten, snesågade i underkant! För säkerhets skull även den berömda ASSA Evo 2000-låset. Så ingen svårighet att komma in. Välkomna! :--

Fiberplattor innaför gipset?

Du menar plyfa innanför eller har hela våran bransch missat någonting fränt?

:--

Link to comment
Share on other sites

granitkeramik spricker aldrig så länge underlaget är ordentligt. Vi har tappat 20kg hjulspindlar direkt ner i golvet, och på sin höjd går en liten flisa. Det spricker aldrig av att köra med din maskin där.

Vi har ca 150m2 med granitkeramik (italiensk) i vår verkstad. 13mm tjock. 4-5 plattor är spruckna.. men då får man tänka på att det är en verkstad där 1000-tals bilar kört in och ut.

Link to comment
Share on other sites

HEJ IGEN

Av bilderna ser det ut som OSB-skiva (en utmärkt USA-produkt) o innanför denna gips eller fibercementplattor som möjligen är tåligare.

Grufman har rätt, granitkeramik är otroligt tåligt...

Finja Ergotherm vill dom inte rekommendera under mark, jordtrycket kan ställa till problem, använd vanliga lecablock o mura, se: www.isola.se/content/download/1860/24985 , där kan du se hur dom tycker att du kan värmeisolera en källarvägg (bra info, följ den) Ovan mark kan du använda Ergotherm, men var noga med att alla fogar blir täta, ev komplettera med fogskum, då har du en kanonvägg

Ang grundläggning: När du schaktat ur för bygget så lägg dräneringen så djupt du kan, sen fyller du med dränerande o kapillärbrytande skikt (ca 20cm tvättad makadam), på det 20-30cm cellplastisol o 10cm betong, som armeras. Om du skall ha 1- el 2-pelarlyft kan du minska isol 10cm där dom skall stå, och armera både i över o underkant o ca ½m utanför, där blir alltså betongen 20cm.

Ingen golvvärme där pelarna ska stå, planera, rita o mät noga...

Ingemar E

Link to comment
Share on other sites

hej igen

det blev nog lite knas

först har du satt osb-skiva på reglarna, och sedan inåt i garaget, gips!!!

eller möjligen fibercementskiva, nu blev det väl begripligt????

bra ide', bra att fästa i (osbskivan) o gipsen ger bra brandskydd

förresten så hoppas jag att du dimensionerat takstolarna för den extralast du hänger i de gängade stängerna, åtminstone om grejorna är tunga, en motor kan ge en ny upplevelse...

sorry om du blir fundersam, men bättre det än att du får taket i huvudet...

ie

Link to comment
Share on other sites

Man måste väl chansa lite??? skämt åsido. Sätter upp 63 mm C-skena, 3 parallella med cc 2 m, upphängt varje 1,2 m i längsled. Ska göra en handdragen travers för ca 3-400 kg. Bör väl räcka för ett motorlyft? Sedan i överblivna fästpunkter ( ovanför garageportarna) blir det en lyftögla varje 1,2 m. Kan vara bra-att-ha grej.

Link to comment
Share on other sites

hmmmmmmmmm

takstolar tål normalt mer än vad man tror, meeeeeeeeennnnnnnn

du kan förstärka en hel del med måttliga insatser om du vill :-(

tag upp ett hål i gavelspetsen ovanför garageportarna :-o, o trä in en limträbalk exvis ung b9cm o h30cm, så lång som du orkar hantera o gräv ner den i isoleringen så den ligger på talstolarna, ( inte på platten, den skall vara på höjden ), mitt ovanför mittraden med gängstång, ( om jag förstått rätt så borde det passa ) o borra hål för längre gängstänger genom takstolsunderramen o genom limträbalken, sedan stor bricka o muttrar på ovansidan ;-)

på det här sättet fördelar du vikten från motorn på flera takstolar o knakandet blir mindre

ie

Link to comment
Share on other sites

Fiberplatta, fiberskiva, plywood, OSB, boardskiva... jag är (ingen) träskalle, så en skitdyr skiva innaför gipset vet jag inte vad den kallas. :--

Får väl kolla på kvittot. Men att kunna hänga hyllor och verktygstavlor är ju anledningen. Gipset måste man väl ha för brandfaran? Behövs då jag ska dra på stereon med "greay balls of fire"!

Link to comment
Share on other sites

Plyfa? Är inte det ett handelsnamn på någon träfiberskiva? Ingen glipa mellan träskivorna. ( om du inte tänker på 30 cm-glipan för VP-rören?) Fast det är ju gipset vi ser utåt. Nu tejpat och bredspacklat och slipat. Målning i jul. Man säger ju att det lackar mot jul??

Upphängningen i takstolarna består av J-formade M-12 gängstänger som hänger uppochner (med en stålplatta ovanpå träregeln). Takstolarna är fabriksbyggda. Håller för en massa snö, så jag kan lyfta mer på sommarhalvåret! Gäller att lyfta tungt innan snön faller… :--

Link to comment
Share on other sites

Vi blev tvungen att åka och göra om några lägenheter i Sthlm där grabbarna Polska-vänner hade satt

skivorna digt emot varandra. Resultat = Vågiga väggar. Mycket vågiga väggar.

Både min far och jag har OSB i garaget. Dessa sitter tätt mot varandra men väggarna är fortfarande spikraka. Farsan byggde sitt för typ 8 år sen, och det fungarar fortfarande.

Har själv nygligen byggt mitt garage, så vi får se vad som kommer att hända i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

hej

Jag tror ni ser framför er Plyfa som man i vardagslag använder som form vid gjutning, men Plyfa tillverkar olika plywoodsorter, men som sagt; Plyfa är bra, men använd det inte som underlagstak, där kan det vara lömskt... :?

Rörelsefog är ju det "glapp" som behövs mellan osb-skivorna om skivorna utvidgas o därmed rör sig pga att dom blir fuktiga... Dom är fuktkänsliga därför att dom, i Sverige, limmas med ett skitlim. I USA används dom istf asfaboard o utegips utvändigt under byggstadiet!:shock: OBS: i USAs fuktigaste stad: Seattle

Alltså, viss bukighet kan det kanske bli pga fuktighet under sommarperioden :roll::?

Du som har osb på väggarna, byggde ni under sommarhalvåret??? då skivorna är som fuktigast o därför som störst!!!, därmed torkar och krymper dom resten av året o därmed förblir spikraka... :idea:

Som sagt var: se till att väggarna förblir torra...

Snö är inte sååååååååå tungt och framförallt inte så punktbelastande, so let's be careful out there...

Link to comment
Share on other sites

hej

Jag tror ni ser framför er Plyfa som man i vardagslag använder som form vid gjutning, men Plyfa tillverkar olika plywoodsorter, men som sagt; Plyfa är bra, men använd det inte som underlagstak, där kan det vara lömskt... :?

Rörelsefog är ju det "glapp" som behövs mellan osb-skivorna om skivorna utvidgas o därmed rör sig pga att dom blir fuktiga... Dom är fuktkänsliga därför att dom, i Sverige, limmas med ett skitlim. I USA används dom istf asfaboard o utegips utvändigt under byggstadiet!:shock: OBS: i USAs fuktigaste stad: Seattle

Alltså, viss bukighet kan det kanske bli pga fuktighet under sommarperioden :roll::?

Du som har osb på väggarna, byggde ni under sommarhalvåret??? då skivorna är som fuktigast o därför som störst!!!, därmed torkar och krymper dom resten av året o därmed förblir spikraka... :idea:

Som sagt var: se till att väggarna förblir torra...

Snö är inte sååååååååå tungt och framförallt inte så punktbelastande, so let's be careful out there...

Både jag och farsgubben byggde mitt i vintern. Man passar ju på när vädret är som bäst....... betongbilen hade svårt att komma fram när det var snö och minusgrader...... men väggarna är spikraka. Var tvungen till att kolla, så jag höll rätskivan mot väggen och den sluter helt tätt. Nu har vi iof använt den vaxade varianten, men jag tvivlar att detta har någon större betydelse.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Förresten Daniel,

Snygg färg på mustangen

Redfire, som min GT-07

ie :D

Nop. Candy Apple Red heter min. Kom ny -08 och är något lite ljusare än Redfire. Grannen har en -07:a i Redfire, så jag ska se om jag kan fixa ett kort där de står brevid varandra..

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...