Jump to content

nytt garage


Svedis

Recommended Posts

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hade gärna firat i garaget, men 15 släktingar kräver att jag är hemma och öppnar spritskåpet. Så det blir bevakningstjänst.

"Vinterbilen" är inte gjort för oss tuffa grabbar, Det ska vara snökedjor med piggar utåt på riktiga grejer.

(efter jul blir det takmålning. Bredslipningen blev klar igår.)

God jul/Svedis

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag har också klätt mitt garage invändigt med sån där skiva som ser ut som pressad flis... kant i kant givetvis och det enda jag grämer mig för är varför jag inte la på lite mer spackel över skarvarna på gipsskivorna... spacklet sjönk lite mer än jag trodde... men några bågiga väggar har jag inte... dessa skivor satte jag i december - januari det året så borde väl inte vart så värst blöta... men men...

Link to comment
Share on other sites

Jag blir så avundsjuk Svedis

Måste komma igång snart med mitt garage projekt

De som varit hos mig vet att jag kämpar på en fruktansvärt liten yta

Har ett gammalt föråd från trettiotalet med stampat jordgolv från början som

jag byggde till med en vinkel och gjöt en platta så jag fick ett "garage"

Tanken var att jag skulle slå ner alltsmmans trots att det har ändå en yta på 50 m plus en övervåning men som sagt från trettiotalet med från början

ett utedass samt tvagrum i ;)

Link to comment
Share on other sites

Janne, bara å starta medans man har ork!! Mitt blev så stort, så man måste fylla upp med en till gammal Musse??

Idag har jag skruvat upp 16 st 2x36W armaturer som jag kopplar i 5 grupper. Lite mysbelysning utomhus, och ovanför infarten ska jag klämma upp en högtrycksnatrium som jag har hittat. :--

Link to comment
Share on other sites

Jag har också klätt mitt garage invändigt med sån där skiva som ser ut som pressad flis... kant i kant givetvis och det enda jag grämer mig för är varför jag inte la på lite mer spackel över skarvarna på gipsskivorna... spacklet sjönk lite mer än jag trodde... men några bågiga väggar har jag inte... dessa skivor satte jag i december - januari det året så borde väl inte vart så värst blöta... men men...

Du hade väl luftspalt mellan OSB skivorna va? Dessa ska ha 4mm expansionsskarv har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Allt bygger på 1200 mm; regelavstånd, gipsskivor, boardskivor mm. Så kant i kant med allt.

Boardskivan klämmer man fast med 10-20 skruv. Den flyttar sig inte.

Gipsskivan ovanpå skruvas även den i reglarna ( och givetvis boardskivan). Om man skruvade "fritt" skulle det bli bredspackling av hela väggen!

När alla skruvarna är på plats, så rör sig ingen skiva. Och så jä-la skittunga dom var att kånka till bygget, hoppas jag verkligen ingen flyttar på dom. :--

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Allt bygger på 1200 mm; regelavstånd, gipsskivor, boardskivor mm. Så kant i kant med allt.

Boardskivan klämmer man fast med 10-20 skruv. Den flyttar sig inte.

Gipsskivan ovanpå skruvas även den i reglarna ( och givetvis boardskivan). Om man skruvade "fritt" skulle det bli bredspackling av hela väggen!

När alla skruvarna är på plats, så rör sig ingen skiva. Och så jä-la skittunga dom var att kånka till bygget, hoppas jag verkligen ingen flyttar på dom. :--

Jag föreslår att du går ut och mäter din OSB skiva...

Skivan är fukttrög och används bland annat som väggförstärkning bakom gips. Monteras med 2 mm rörelsefog mellan skivorna.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=31871

Link to comment
Share on other sites

Vissa skivor är 1197 mm, andra är 1200. Dom senare läggs dikt ( annars vandrar skarven). Oavsett storlek, är dom normalt bakom gips. Med 10 skruv / regeln rör dom sig inte. Men som snickarn sa " det är skillnad på dom som läser sig till, och vi som jobbar med grejerna. Så dom ska vara dikt. Hela huset i trä rör sig".

OSB-skivan finns i fler varienter dels beroende på ytbehandling. Träfibrer limmas i 3 skikt, vinkelrät mot varandra. Vissa bitar har legat utomhus hela vintern. Ser fräscha ut fortfarande. Och samma bredd. Ska återkomma efter långtest. :--

Skulle det bukta, så trycker jag tillbaka med V-8:an :--

Link to comment
Share on other sites

Som ni ser är det minst 1 vecka mellan inläggen från mig. Garagejobbar bara på helgerna och kanske en dag om det jobbas. Har dessutom fällt lite träd och lassat ved mm.

Fast igår blev det sista av 90 m2 väv uppsatt på väggarna och i morse kladdade hustrun upp de första 8 liter grundfärgen som efterföljs av en 30-blank väggfärg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...