Jump to content

Repor lillände vevstake?


Mister_Fitz
 Share

Recommended Posts

Pressade isär mina kolvar och stakar i helgen.

Alla såg fina ut förutom en. Nu är frågan, kan man använda denna stake eller ska man skaffa en ny? kolvbulten är ju pressad i staken och alla bultar gick trögt att få ut, vilket borde betyda att kolvbulten sitter ändå.

Vad hade ni gjort?

Mvh/Johan

Link to comment
Share on other sites

Hemmapressat i en 20 tons press ger detta resultat.

Staken är skrot IMHO.

Eller så monterar man bussning för flytande bult i den.

Jag använder aldrig stakar som ser ut sådär. Förr eller senare hittar man bulten i cylinderväggen...med kasst block som följd.

Link to comment
Share on other sites

Dom senaste egna motorbyggen har alla haft flytande bult, litar dåligt på pressad. Mustangens motor har gått på pressad bult tidigare, men nu updateras också den.

Pressad torde inte utgöra problem vid lägre effektuttag, utan kemisk eller mekanisk boost, men vid mera avancerade byggen eller med aftermarket stakar blir det flytande som gäller, åtminstone för mej.

Har sett ett antal förstörda lopp, det förekommer pressad bult i Chrysler motorer också. (dock inte i alla modeller)

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet vad det kostar att montera bussning i 8 stakar?

Mvh/Johan

Fråga också om motormakaren kan göra stakarna lika långa, genom att fixa till "stora" och "lilla" ändan samt att centrera hålet. Detta kan göras efter att man monterat nya (läs: starkare) vevstaksbultar.

Om du bara gör en standardrenovering är detta overkill, det kanske blir billigare att köpa nytt??

Du måste ändå kolla rundheten i roterande änden av staken, det är troligtvis "äggformat" hål.

Link to comment
Share on other sites

Du måste ju ändå göra något radikalt så bussningar och fullflytande är bra. Dubbla låsringar i ändarna, eller dubbla spirolocks. De sistnämnda klurade jag på ordentligt första gången jag skulle sätta dit på första vevstaken.

Gör man på rätt sätt går det jättelätt, gör man på fel sätt kan man bli skinflådd på fingrarna.

Link to comment
Share on other sites

Så ja. Då hade man pratat med en motorrenoverare här i trakten. Enligt honom så va det helt onödigt att göra om till full flytande kolvbult, och han hade svårt att svara på vad de skulle kosta. Men ca 3000 + moms skulle han gissa på. Stämmer detta med vad du brukar betala rtm? Undrar eftersom du tydligen har gjort detta men inte har svarat på vad de brukar kosta.

Blir dock till att skaffa några andra stakar utan repor i då detta inte känns riktigt hundra att köra med.

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Så ja. Då hade man pratat med en motorrenoverare här i trakten. Enligt honom så va det helt onödigt att göra om till full flytande kolvbult, och han hade svårt att svara på vad de skulle kosta. Men ca 3000 + moms skulle han gissa på. Stämmer detta med vad du brukar betala rtm? Undrar eftersom du tydligen har gjort detta men inte har svarat på vad de brukar kosta.

Blir dock till att skaffa några andra stakar utan repor i då detta inte känns riktigt hundra att köra med.

//Johan

3000+ moms är väl gångbar taxa för standard arbete tror jag. Finlir kostar extra.

Det är onödigt att byta till flytande om man åker moderat "trimmat"- din kontakt har alldeles rätt.

Efter ca 380-400 hp ur en smallblock kan man börja överväga- har visserligen själv haft pressad i en ca 346 cid med 488 bromsade hp- utan problem (visserligen med 6.123 tums stakar). Egentligen är det då redan förnuftigare att köpa bättre "stakar"- istället för att byta till bussning i standardbitar..

Link to comment
Share on other sites

Värsta sortens eagle H-beam stakar till din motor kan du köpa hos summit för 620$, nöjer du dig med Scat I-beam så kostar dom 240$

bägge kommer med ARP bultar, fast förstås i olika utföranden.

Med dagens dollarkurs så är valet enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Nä, carillo och oliver ligger i en klass för sig själva, dock prisvärda med tanke på dollar priset.

http://www.oliver-rods.com/

Lite modern ford historia:

2001 betalade ford 6$/stake för sina standard motorer, till den nya cobran 03-04, fick man betala 50$/stake ifrån manley.

2st cobra stakar kostade lika mycket som hela motorblocket!

Link to comment
Share on other sites

Och om staken pajar, blir det änny dyyyyrare... :twisted:

Fördelen med Carrillo är, att det finns till vissa Europabilar oxå. Eller vadsomhelt vid specialbeställning. Har inte hört om motorras p.g.a dåliga stakar om det använts Carrillo. Oliver är lite obekant för min del, men säkert bra stakar. Hittade dock inte längre än ca 6 tum på deras hemsida?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...