Mister_Fitz Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 Pressade isär mina kolvar och stakar i helgen.Alla såg fina ut förutom en. Nu är frågan, kan man använda denna stake eller ska man skaffa en ny? kolvbulten är ju pressad i staken och alla bultar gick trögt att få ut, vilket borde betyda att kolvbulten sitter ändå.Vad hade ni gjort?Mvh/Johan Quote
ThomasFB Posted March 11, 2008 Report Posted March 11, 2008 Hemmapressat i en 20 tons press ger detta resultat. Staken är skrot IMHO. Eller så monterar man bussning för flytande bult i den. Jag använder aldrig stakar som ser ut sådär. Förr eller senare hittar man bulten i cylinderväggen...med kasst block som följd. Quote
Mister_Fitz Posted March 11, 2008 Author Report Posted March 11, 2008 "IMHO"?Uppkomer detta vid i eller ur pressning i så fall? Ska väll värmas utan att pressas när det monteras?Någon som vet vad det kostar att montera bussning i 8 stakar?Mvh/Johan Quote
JohnB Posted March 11, 2008 Report Posted March 11, 2008 "IMHO"?http://www.learnthenet.com/english/glossary/imho.htmJohn Quote
CMC 1061 Berra Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 Lyssna noga vad RTM säger. Du får ta kontakt med motor renoverings företag. Tex Birka racing Eller någon annan det finns många. Jag tror att priserna inte skiljer så jätte mycket. Berra Quote
ThomasFB Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 Dom senaste egna motorbyggen har alla haft flytande bult, litar dåligt på pressad. Mustangens motor har gått på pressad bult tidigare, men nu updateras också den.Pressad torde inte utgöra problem vid lägre effektuttag, utan kemisk eller mekanisk boost, men vid mera avancerade byggen eller med aftermarket stakar blir det flytande som gäller, åtminstone för mej. Har sett ett antal förstörda lopp, det förekommer pressad bult i Chrysler motorer också. (dock inte i alla modeller) Quote
ThomasFB Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 Någon som vet vad det kostar att montera bussning i 8 stakar?Mvh/JohanFråga också om motormakaren kan göra stakarna lika långa, genom att fixa till "stora" och "lilla" ändan samt att centrera hålet. Detta kan göras efter att man monterat nya (läs: starkare) vevstaksbultar.Om du bara gör en standardrenovering är detta overkill, det kanske blir billigare att köpa nytt??Du måste ändå kolla rundheten i roterande änden av staken, det är troligtvis "äggformat" hål. Quote
JH Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 Du måste ju ändå göra något radikalt så bussningar och fullflytande är bra. Dubbla låsringar i ändarna, eller dubbla spirolocks. De sistnämnda klurade jag på ordentligt första gången jag skulle sätta dit på första vevstaken. Gör man på rätt sätt går det jättelätt, gör man på fel sätt kan man bli skinflådd på fingrarna. Quote
Mister_Fitz Posted March 15, 2008 Author Report Posted March 15, 2008 Så ja. Då hade man pratat med en motorrenoverare här i trakten. Enligt honom så va det helt onödigt att göra om till full flytande kolvbult, och han hade svårt att svara på vad de skulle kosta. Men ca 3000 + moms skulle han gissa på. Stämmer detta med vad du brukar betala rtm? Undrar eftersom du tydligen har gjort detta men inte har svarat på vad de brukar kosta.Blir dock till att skaffa några andra stakar utan repor i då detta inte känns riktigt hundra att köra med.//Johan Quote
ThomasFB Posted March 15, 2008 Report Posted March 15, 2008 Så ja. Då hade man pratat med en motorrenoverare här i trakten. Enligt honom så va det helt onödigt att göra om till full flytande kolvbult, och han hade svårt att svara på vad de skulle kosta. Men ca 3000 + moms skulle han gissa på. Stämmer detta med vad du brukar betala rtm? Undrar eftersom du tydligen har gjort detta men inte har svarat på vad de brukar kosta.Blir dock till att skaffa några andra stakar utan repor i då detta inte känns riktigt hundra att köra med.//Johan3000+ moms är väl gångbar taxa för standard arbete tror jag. Finlir kostar extra. Det är onödigt att byta till flytande om man åker moderat "trimmat"- din kontakt har alldeles rätt. Efter ca 380-400 hp ur en smallblock kan man börja överväga- har visserligen själv haft pressad i en ca 346 cid med 488 bromsade hp- utan problem (visserligen med 6.123 tums stakar). Egentligen är det då redan förnuftigare att köpa bättre "stakar"- istället för att byta till bussning i standardbitar.. Quote
429SCJ-R Posted March 16, 2008 Report Posted March 16, 2008 Värsta sortens eagle H-beam stakar till din motor kan du köpa hos summit för 620$, nöjer du dig med Scat I-beam så kostar dom 240$bägge kommer med ARP bultar, fast förstås i olika utföranden. Med dagens dollarkurs så är valet enkelt. Quote
ThomasFB Posted March 16, 2008 Report Posted March 16, 2008 Det var det jag försökte säja...Det är billigt just nu.Eller så inte: http://www.carrilloind.com/AmericanV8/t ... fault.aspx Quote
429SCJ-R Posted March 16, 2008 Report Posted March 16, 2008 Nä, carillo och oliver ligger i en klass för sig själva, dock prisvärda med tanke på dollar priset. http://www.oliver-rods.com/Lite modern ford historia:2001 betalade ford 6$/stake för sina standard motorer, till den nya cobran 03-04, fick man betala 50$/stake ifrån manley.2st cobra stakar kostade lika mycket som hela motorblocket! Quote
ThomasFB Posted March 17, 2008 Report Posted March 17, 2008 Och om staken pajar, blir det änny dyyyyrare... Fördelen med Carrillo är, att det finns till vissa Europabilar oxå. Eller vadsomhelt vid specialbeställning. Har inte hört om motorras p.g.a dåliga stakar om det använts Carrillo. Oliver är lite obekant för min del, men säkert bra stakar. Hittade dock inte längre än ca 6 tum på deras hemsida? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.