Jump to content

Intresant artikel i Aftonbladet idag ang utsläpp


Fröberg

Recommended Posts

Självklart att dem inte vill tala om detta. För dem kan inte snika åt sig skattepengar. Som alla vet så använder man bara bilen som den största syndabocken. Och det därför man suger ut bilsmen. Skulle det inte finnas en bil i detta land. Så skulle hela Sverige rasa ihop. Jag menar med allt.

Alla bidrag och allt annat. Fy tusan snacka om förtryck för alla som anväder bil. Fram för mer rättvisa. Vi som ska vara så bra och duktiga.

Säger och visar våra såkallade bra folkvalda politiker.

Heja Sverige.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag läser glaciologi en kväll i veckan efter arbetstid och är kommer vi in på människans påverkan av klimatet. Det finns massor av tabeller och staplar om hur temperaturen följer tex. bilutvecklingen.

Vore kul om det går att hitta motsvarande samband med antalet kossor :D

Ska se om det går att behandla detta ämne :D

Återkommer om jag får reda på något ;)

Link to comment
Share on other sites

he he, ja vad ska man säga!

Vi påverkar alla klimatet på mer eller mindre olika sätt och klimatet påverkar oss oavsett vad vi gör också. Hur ska man då kunna påvisa vem som står för vad och vad som är rätt och fel? Varför ser trenden ut som den gör? Tänk om vi just nu va på väg mot ett kallare klimat precis i samband med bilens utveckling och spridning. Vad hade man sagt då? Alla forskare är beroende av pengar för att driva forskningen, och att just deras forsking är den viktigast är ju upp till dom att påvisa...

Statistik är bara statistik och det är upp till var och en att avgöra vad statistiken säger, tyvärr! Jag säger tyvärr därför att med hjälp att statistik kan man faktiskt både bevisa samt motbevisa det mesta enbart med hjälp av valet av konfidensintervall mm.

Vi har väl odlat vindruvor i Skåne förr så varför inte prova på detta igen? För att sedan kanske få köra lite skoter igen om några hundra år! :)

Link to comment
Share on other sites

Japp vi har odlat vindruvor för många år sedan :D

När man har mätt koldioxiden i våra inlandsisar har men sett en tydlig trend till att temperaturerna stiger långt över det normala precis före en ny istid (med precis före menar jag 100 tals år). Kurvorna har sett lika ut i stort sett 5 istider tillbaks. Men inför den stundande istiden kan man se att temperaturerna har stigit rejält mycket högre än tidigare.

Teoretiskt sett har perioden för ökningarna varit för kort för att man ska kunna säga att det är ett trendbrott, men att det är människan som påverkar är man säker på. Men i vilken skala kan man inte ännu vara säker på.

Att säga att vi måste sluta släppa ut koldioxid för annars kan vi KANSKE påverka klimatet om 1000 år är långsökt eftersom vi inte kan vara säkra.

Det är får många om och kansken.

Det kan lika bra bli kallare så att våra glaciärer och isar byggs på med ny snö.

Usch vad rörigt det blev :D

Link to comment
Share on other sites

Klart interessant. Men jag undrar. Hur är det med svinskit, hönsskit. Måste vara stora miljöbovar med. Som jag har lärt mig allt som luktar riktigt illa. Kan inte vara nyttigt.

Berra

Japp, metangas från arslet och koldioxid från truten..

Har inte miljöclownerna viktigare saker att fundera på, än att räkna brakfisar på nötkreatur?

Det är ett länge känt faktum, att boskapens gasutsläpp är direkt jämförbart med personbilstrafikens.

Överallt där det finns förbränning i någon form blir det biprodukter, vare sej det är i en cylinder eller i en komage.

Om ett antal år, senast då jordens befolkning överstiger 12-15 miljarder, (kanske tidigare) börjar "någon" även räkna Homo Sapiens utsläpp och artens inverkan på klimatet..

Och hur man begränsar - antingen mängden utsläpp eller antalet Homo Sapiens... Sen är vi inne på en mycket, mycket farlig väg.....

Jävla mediautredningar. Vanligtvis för man fram dom "sanningar" man tycker att är lämpliga, medan man sedan "glömmer" att nämna andra fakta.

Ex: Man kommer alltid ihåg att skälla på USA som den största miljöboven- och man hävdar alltid att dom inte gör nånting. Ack du heliga enfald!

Ett land med dom resurser, både intellektuella och materiella, kommer förr eller senare att bli en av dom ledande nationerna på renare energiformer. Okej, det förekommer enormt slöseri- jag håller med,

Men det är alltid bra att lyfta blicken och titta lite längre än i sin egen navel.

citat >US Today:

U.S. wind power grew 45% in 2007, the sharpest rise since the 1980s, as developers responded to a federal tax credit, a growing number of state renewable energy mandates and global warming concerns, the American Wind Energy Association said Thursday.

The industry installed 5,244 megawatts in 2007, accounting for 30% of all new electricity-generating capacity, the AWEA says. That's more than double the largest amount ever added and enough to power 1.5 million homes, says AWEA Executive Director Randall Swisher. U.S. wind power had been annually growing an average 30% the previous five years, he says.

"I think it signifies that wind will be an increasingly significant contributor to our electricity supply system," Swisher says, predicting that wind could provide 20% of U.S. power by 2020.

Wind now generates more than 1% of U.S. electricity, the AWEA says. That far surpasses other renewable energies — such as solar and biomass — except for large hydroelectric projects. The USA has been the world leader in wind energy growth the past three years, though the nation still trails Germany in total wind power.

Då vi tagit del av detta, kan vi tänka på storleksskillnaden USA- Tyskland - Sverige, och allt vad det innebär för framtiden.

Jag avslutar här.

Link to comment
Share on other sites

Jojojo det är lätt att sitta och klaga men om vi leker med tanken

vi säger som en del nej nej det är inte vi som orsakar klimat störningarna det är naturligt. :lol::lol::lol:

Okej om 50 år när vi vet facit då kan allt vara frid och fröjd

MEN omvi då upptäcker att SKIT det var vi som ställde till det med utsläppen och nu är det för sent. Vad gör vi då :?::?::?::?:

Då är dom flesta av oss här inne döda så vem bryr sig :?::?::?::?:

Men en sak är säker jorden går inte under, men kanske vi gör det. :?::?:

Det har hänt förr, det är ganska ont om dinosaurier nu mera. :lol::lol:

Men va fan kör på bara som vanligt ( IRONI ) :P

Men jag tror nog att vi MÅSTE ta oss i kragen och göra något åt det

som händer.

Det håller inte att säga att det spelar ingen roll om vi gör något för vi är så små MEN så säger alla, ska vi då SKITA i att göra något.

Vi måste nog lite till mans göra vad vi kan för annars kommer vi att bli tvingade till det, på det hårda sättet. :twisted::twisted::twisted:

MVh Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...