Jump to content

Kreditkrisen slår mot veteranbilar


tomarc

Recommended Posts

Från Dagens Industri:

Den amerikanska bolånekrisen skakar nu veteranbilspriserna.

Värdet på vissa bilar har rasat med en tredjedel på två år.

Kreditkrisen har nu nått veteranbilssamlarnas garage, skriver Wall Street Journal.

De senaste tio åren har många amerikaner belånat sina hus för att återuppleva ungdomen med fräcka bilar från 50- till 70-talet.

Men i takt med att problemen på den amerikanska bostadsmarknaden har växt och det blivit svårare att få lån har också priserna på veteranbilar dalat.

Främst är det entusiastbilar som till exempel Ford Mustang och Chevrolet Bel Air, med en normal prissättning på mellan 30.000 till 50.000 dollar, som drabbats. Där har priserna gått ner med över 30 procent på två år.

Men priserna på riktigt svåråtkomliga rariteter hålls fortfarande uppe, enligt tidningen.

http://online.wsj.com/article/SB120361428163083233.html

Link to comment
Share on other sites

Från Dagens Industri:
Den amerikanska bolånekrisen skakar nu veteranbilspriserna.

Värdet på vissa bilar har rasat med en tredjedel på två år.

Kreditkrisen har nu nått veteranbilssamlarnas garage, skriver Wall Street Journal.

De senaste tio åren har många amerikaner belånat sina hus för att återuppleva ungdomen med fräcka bilar från 50- till 70-talet.

Men i takt med att problemen på den amerikanska bostadsmarknaden har växt och det blivit svårare att få lån har också priserna på veteranbilar dalat.

Främst är det entusiastbilar som till exempel Ford Mustang och Chevrolet Bel Air, med en normal prissättning på mellan 30.000 till 50.000 dollar, som drabbats. Där har priserna gått ner med över 30 procent på två år.

Men priserna på riktigt svåråtkomliga rariteter hålls fortfarande uppe, enligt tidningen.

http://online.wsj.com/article/SB120361428163083233.html

Perfekt, snart dags att investera i en veteranbil ;)

Link to comment
Share on other sites

Tur att man inte överbetalat i så fall.

Fast sån här statisktik, kan var beroende av även andra faktorer i samhället. Tex den miljöhets som råder i världen där jag själv hört domedagsprofeter som säger att även veteranhobbyn är ett område som måste förbjudas, så snart som möjligt.

Jag tror mer på möjligheter enligt Fröbergs inlägg.

(Perfekt, snart dags att investera i en veteranbil)

Det handlar inte om att blunda för verkligheten, utan att det kanske varit lite överhettat i amerikansk ekonomi. Vi har just nu också den världsomspännande cirkus som pågår gällande miljöförstöringen, där man nu kommit fram till att alla kopruttar är värre än vad fordonparken genererar i utsläpp. Skjut korna så är vi av med en del av problemet.

Andra saker som också påverkat när det gäller höga priser.

Vi har sett fordon som kostat 200` i Sverige ena året, komma ut på blocket för 750`året efter, enbart för att någon sålt en bil i USA för det priset på auktion. Tänk på att säljare och köpare kan ha en överenskommelse.

Det känns konstruerat, enbart för att driva upp priserna, ungefär som man gjorde på konst och antikviteter andra hälften på -80 talet. Det var en strategi i säljandet, utan urskiljning av kvalitén på föremål. Allt steg för att man återkommande kunde köra om samma objekt flera ggr. Vilket gjorde att efterföljande objekt också blev orimligt dyra. Det var också ofta samma personer som styrde prishöjningen.

Klart att det blir väsen om inte bankerna kan öka sina toppnoteringar för varje år.

Link to comment
Share on other sites

En fördel är att lycksökarna som säljer konstiga

USA järn på exempelvis Blocket kanske gjort sin

sista luring. :)

Vi som har Mustang kan ju fortfarande känna oss

rätt nöjda, bara vi inte betalade för mycket när

vi köpte. :?

Köpte min första Mustang i början på 80talet för

21.000.-, jag har inte behövt lägga en extra krona

för byte till annan musse under alla år, får alltså

troligen igen pengarna. 8)

Alltså den jag sålt har betalat nästa o.s.v. ;)

Link to comment
Share on other sites

Köpte min första Mustang i början på 80talet för

21.000.-, jag har inte behövt lägga en extra krona

för byte till annan musse under alla år, får alltså

troligen igen pengarna. 8)

Alltså den jag sålt har betalat nästa o.s.v. ;)

Den räntan är du värd, för du har jobbat dig till varenda krona som ligger i prisökningen av dina bilar. Du har i samband med dina renoveringar också bidragit till det kulturella bevarandet.

Det gäller naturligtvis också också alla andra som haft intresset under åren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...