Jump to content

Kan man vända på däck?


Recommended Posts

Jag har ett litet problem. Jag beställde däck från summit (hittade inte den bredden jag ville ha i sverige). Nu när jag lämna iväg fälgar o däck för o kränga på så visade det sig att jag har fått fyra höger däck. På dessa däcken är det tydligen så att man ska ha en speciell sida in o sen avgör rotationen vilken sida däcket tillhör.

Ringde och pratade med summit om att skicka till bak och byta två av däcken men detta verkar inte funka eftersom dom konstigt nog bara har högerdäck :roll: till den dimensionen mina bakdäck är.

Så istället med allt problem som det innebär att skicka tillbaka och eventuellt byta ut mina däck, vet någon om det går bra att bara vända på däcket och strunta i vilken sida som sitter in?

Blir kanske inte bästa greppet men finns det några andra nackdelar?

Link to comment
Share on other sites

Förlåt min klantiga stavning i inlägget tidgare, det

finns i stort 3 typer av däck, rotations däck,

inside outside däck, och vanligt mönstrade däck

där det inte spelar någon roll vilken plats eller hur

dom monteras. :?

Enligt en lag som kom för några år sedan så krävs

det att däck som nymonteras skall ha den s.k. DOT

märkningen på utsidan och att märkningen skall

ligga intill ventilen för luft. :roll:

Denna lag skall inte gälla gamla klassiker men däremot

fordon som är tillverkade efter 2001, om jag inte minns

helt fel :roll: , det blev i allfall ett väldigt hallå, då det

ställde till en hel del extra jobb vid ballansering. :shock:

Det kan ibland räcka att vrida däcket ett halft varv på

fälgen före balansering för att minska ballansviktens vikt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Däcken jag har köpt är DOT märkta. Men de är också märkta med rotationsriktning och vilken sida som ska sitta inåt mot bilen.

Jag ringde BFGoodrich igår och frågade om det spelade någon roll om jag monterade ett höger däck på vänster sida, sa hon jag pratade att hon inte rekommenderade det men hade ingen bra förklaring till varför.

Däckia som jag skulle kränga på däcken var tveksamma till om dom ville göra det.

Men det är kanske ingen större skillnad eftersom mönstret är symetriskt från höger till vänster på däcket?

Link to comment
Share on other sites

vad heter däcket? Litte udda med insida OCH rotationsbestämt! Det är vanligt med assymetriska och rotationsbestämda däck ( Michelin Primacy t.ex). Insidans mönster pekar antingen bakåt eller framåt beroende på sida, men så ska det vara. "Pilmönster" som mynnar i centrumspår transporterar vatten, Om mönstret slutar innan mittspåret ( typ Primacy, gamla modellen) är det för lagring av vatten och spelar då ingen roll åt vilket håll det pekar. :--

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att de bara hade högerdäck

här finns vänster du får väl köpa två till och kränga ett par till någon annan ;)

http://content.sears.com/shc/s/p_10153_ ... keyword=kd

Tackar så mycket. Nu räddade du min dag :) Slipper jag sitta i telefon med summit i någon timme. Trodde inte det skulle gå att få tag på däcket längre eftersom dom har slutat produceras i den storleken.

Link to comment
Share on other sites

Hmm vänster däcken är slut överallt bara högerdäck kvar i den dimensionen och nu tillverkas inte däcket längre. Efter nästan en timme i telefon med kö tider o allt va det är med summit så kan dom tänka sig att ta tillbaka däcken så jag får pengarna tillbaka, men jag får inte några pengar för frakt o tull/moms när jag tog hit däcken. Sen måste jag betala en fraktkostnad på 1400kr för att retunera däcken. :evil:

Så det blir väl till och kränga på däcket på fel sida och ut o bränna gummi, nästan billigare än o skicka tillbaka däcket...

Link to comment
Share on other sites

Däcket är ett assymetriskt rotationsbestämt däck. Undrar om det finns vänster/höger?? Det är väl bara att montera. På dina däck tvivlar jag att det står "Left" eller "Right". :--

Detta däcket är tydligen speciellt. Det är utvecklat för att ge bästa möjliga grepp därför har dom ett däck för höger och ett för vänster.

http://www.mz3.net/articles/116.html

Men hoppas att jag inte tappar allt för mycket grepp nu när jag ska ha två höger däck bak. Är nog mest greppet vid vått underlag som påverkas.

Link to comment
Share on other sites

yepp.. det finns däck med både rotation och out/inside... däremot finns det ingen lag om hur dom ska ligga och om DOT ska var innåt eller utåt på däcken..det är helt fel.. den lag som finns kallas för "helbilsgodkännande" och det innebär att i registreringsbeviset finns det angivet vilka dimmensioner som är godkända för varje bil... och dom måste uppfyllas.. nu är det så att varken besiktning eller polis I DAGSLÄGET bryr sig om helbilsgodkännandet..även om det finns en lag om det.. men däremot så kan dom när dom vill bestämma att kolla att bilens helbilsgodkännande uppfylls... jag har hafft mycket diskutioner ang. detta med både bilprovningens tekniker och med polis för att få veta vad som gäller eller inte när man säljer däck och fälg till kunder... jag har av polisen fått kopia på lagen och vad som gäller

Därför talar vi alltid om för kunden om däcken/fälgarna inte uppfyller bilens helbilsgodkännande och kunden får skriva en signatur på fakturan/kvittot där det står "däcken uppfyller inte bilens helbilsgodkännande enl. kundens önskemål"... eftersom däck/fälg när som helst kan bli olagliga......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...