mikeo cmc 748 Posted March 13, 2008 Report Posted March 13, 2008 Jag har ett litet problem. Jag beställde däck från summit (hittade inte den bredden jag ville ha i sverige). Nu när jag lämna iväg fälgar o däck för o kränga på så visade det sig att jag har fått fyra höger däck. På dessa däcken är det tydligen så att man ska ha en speciell sida in o sen avgör rotationen vilken sida däcket tillhör. Ringde och pratade med summit om att skicka till bak och byta två av däcken men detta verkar inte funka eftersom dom konstigt nog bara har högerdäck till den dimensionen mina bakdäck är. Så istället med allt problem som det innebär att skicka tillbaka och eventuellt byta ut mina däck, vet någon om det går bra att bara vända på däcket och strunta i vilken sida som sitter in?Blir kanske inte bästa greppet men finns det några andra nackdelar? Quote
RoTe Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 Om du vänder på fälgen istället för däcket så blir det hela enklare. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 Hej.Står det outside så är det bara att montera däck medrätt sida ut, står det rotation så är det riktning påpil som visar plats, pilen ska peka framåt på däcket,överkant utsida, för att komma rätt. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 Vad som är in och ut på ett däck spelar väl ändå ingen roll om maninte ska ha en snygg vit rand exempelvis utåt bara att rotationsriktningen blir rätt annars kanske det blir problem vidmycket vatten på vägbanan Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 Förlåt min klantiga stavning i inlägget tidgare, detfinns i stort 3 typer av däck, rotations däck, inside outside däck, och vanligt mönstrade däckdär det inte spelar någon roll vilken plats eller hur dom monteras. Enligt en lag som kom för några år sedan så krävsdet att däck som nymonteras skall ha den s.k. DOTmärkningen på utsidan och att märkningen skallligga intill ventilen för luft. Denna lag skall inte gälla gamla klassiker men däremotfordon som är tillverkade efter 2001, om jag inte minns helt fel , det blev i allfall ett väldigt hallå, då det ställde till en hel del extra jobb vid ballansering. Det kan ibland räcka att vrida däcket ett halft varv på fälgen före balansering för att minska ballansviktens vikt. Quote
mikeo cmc 748 Posted March 14, 2008 Author Report Posted March 14, 2008 Däcken jag har köpt är DOT märkta. Men de är också märkta med rotationsriktning och vilken sida som ska sitta inåt mot bilen.Jag ringde BFGoodrich igår och frågade om det spelade någon roll om jag monterade ett höger däck på vänster sida, sa hon jag pratade att hon inte rekommenderade det men hade ingen bra förklaring till varför.Däckia som jag skulle kränga på däcken var tveksamma till om dom ville göra det.Men det är kanske ingen större skillnad eftersom mönstret är symetriskt från höger till vänster på däcket? Quote
Svedis Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 vad heter däcket? Litte udda med insida OCH rotationsbestämt! Det är vanligt med assymetriska och rotationsbestämda däck ( Michelin Primacy t.ex). Insidans mönster pekar antingen bakåt eller framåt beroende på sida, men så ska det vara. "Pilmönster" som mynnar i centrumspår transporterar vatten, Om mönstret slutar innan mittspåret ( typ Primacy, gamla modellen) är det för lagring av vatten och spelar då ingen roll åt vilket håll det pekar. Quote
mikeo cmc 748 Posted March 14, 2008 Author Report Posted March 14, 2008 Hmm mönstret var kanske inte helt symetriskt. Däcket heter BFGoodrich g-Force T/A KDinfo om däcket från summit http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=BFG%2D55173&N=700+4294923107+400073+4294921520+4294904590+115&autoview=sku Quote
MrTurbo_1645 Posted March 14, 2008 Report Posted March 14, 2008 Hej.Står det outside så är det bara att montera däck medrätt sida ut, står det rotation så är det riktning påpil som visar plats, pilen ska peka framåt på däcket,överkant utsida, för att komma rätt. Precis! Quote
Janne Holm CMC1740 Posted March 15, 2008 Report Posted March 15, 2008 Märkligt att de bara hade högerdäckhär finns vänster du får väl köpa två till och kränga ett par till någon annan http://content.sears.com/shc/s/p_10153_ ... keyword=kd Quote
mikeo cmc 748 Posted March 15, 2008 Author Report Posted March 15, 2008 Märkligt att de bara hade högerdäckhär finns vänster du får väl köpa två till och kränga ett par till någon annan http://content.sears.com/shc/s/p_10153_ ... keyword=kdTackar så mycket. Nu räddade du min dag Slipper jag sitta i telefon med summit i någon timme. Trodde inte det skulle gå att få tag på däcket längre eftersom dom har slutat produceras i den storleken. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted March 15, 2008 Report Posted March 15, 2008 Det är det som gör denna klubb lite unik, alla försöker hjälpa varann så gott det går Quote
mikeo cmc 748 Posted March 18, 2008 Author Report Posted March 18, 2008 Hmm vänster däcken är slut överallt bara högerdäck kvar i den dimensionen och nu tillverkas inte däcket längre. Efter nästan en timme i telefon med kö tider o allt va det är med summit så kan dom tänka sig att ta tillbaka däcken så jag får pengarna tillbaka, men jag får inte några pengar för frakt o tull/moms när jag tog hit däcken. Sen måste jag betala en fraktkostnad på 1400kr för att retunera däcken. Så det blir väl till och kränga på däcket på fel sida och ut o bränna gummi, nästan billigare än o skicka tillbaka däcket... Quote
Svedis Posted March 18, 2008 Report Posted March 18, 2008 Däcket är ett assymetriskt rotationsbestämt däck. Undrar om det finns vänster/höger?? Det är väl bara att montera. På dina däck tvivlar jag att det står "Left" eller "Right". Quote
mikeo cmc 748 Posted March 18, 2008 Author Report Posted March 18, 2008 Däcket är ett assymetriskt rotationsbestämt däck. Undrar om det finns vänster/höger?? Det är väl bara att montera. På dina däck tvivlar jag att det står "Left" eller "Right". Detta däcket är tydligen speciellt. Det är utvecklat för att ge bästa möjliga grepp därför har dom ett däck för höger och ett för vänster. http://www.mz3.net/articles/116.htmlMen hoppas att jag inte tappar allt för mycket grepp nu när jag ska ha två höger däck bak. Är nog mest greppet vid vått underlag som påverkas. Quote
Svedis Posted March 18, 2008 Report Posted March 18, 2008 Opps, man får nog backa. ( Anledningen till mitt tyckande var att på tillverkarens hemsida stod endast det jag skrev, men inget om vä/hö!) Quote
Olov Posted March 20, 2008 Report Posted March 20, 2008 yepp.. det finns däck med både rotation och out/inside... däremot finns det ingen lag om hur dom ska ligga och om DOT ska var innåt eller utåt på däcken..det är helt fel.. den lag som finns kallas för "helbilsgodkännande" och det innebär att i registreringsbeviset finns det angivet vilka dimmensioner som är godkända för varje bil... och dom måste uppfyllas.. nu är det så att varken besiktning eller polis I DAGSLÄGET bryr sig om helbilsgodkännandet..även om det finns en lag om det.. men däremot så kan dom när dom vill bestämma att kolla att bilens helbilsgodkännande uppfylls... jag har hafft mycket diskutioner ang. detta med både bilprovningens tekniker och med polis för att få veta vad som gäller eller inte när man säljer däck och fälg till kunder... jag har av polisen fått kopia på lagen och vad som gällerDärför talar vi alltid om för kunden om däcken/fälgarna inte uppfyller bilens helbilsgodkännande och kunden får skriva en signatur på fakturan/kvittot där det står "däcken uppfyller inte bilens helbilsgodkännande enl. kundens önskemål"... eftersom däck/fälg när som helst kan bli olagliga...... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.