Jump to content

Hur få ur rörsäten ur kontrollventil?


berne

Recommended Posts

Hur demonterar man sätena i kontrollventilen på styrservot (65:a)? Alltså konorna som tätar mot rörändarna. Behöver byta dessa då det läcker och vet inte hur man lättast får ur dem?

Link to comment
Share on other sites

Jo det skall allt gå att byta dem.Och de säljs ju separat som reservdelar av. bl.a Mustangs Unlimited Jag hade en gubbe som hjäpte mig förra vintern att svarva nya säten och byta i cylindern. Nu är han dessvärre så dålig att jag inte vågar besvära honom att fråga. Enl. verkstadshandboken skall man kunna gänga in en bult av rätt dim. med en bricka på och använda som någon slags avdragare. Fattar inte hur detta skall gå till riktigt, för gängan sitter väl inte i sätet? gängan är ju den som röranslutningen sitter i. Är det någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att dom menar att man ska dra i en liten självgängande skruv i mittenhålet i det gamla sätet, som på så sätt drar ut sätet när man gängar in skruven. Jag har dock inte själv bytt några säten, mina var tillräckligt bra.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så det är tänkt med en bricka som mothåll, så fungerar skruven som avdragare. Vet du hur sätet sitter. Är det pressat dit eller sitter det gängat? - det måste väl vara pressat om avdragaren skall fungera. Kom förresten inte in på sidorna du hänvisade till. Något fel där.

Link to comment
Share on other sites

Sätet ska vara pressat dit. I Fords Shop Manual står det att man kan gänga hålet med en gängtapp, skruva ner en skruv och använda en bricka och mutter på skruven för att dra ur sätet.

Sidorna jag länkade till fungerade inte för mig heller just nu, men dom fungerade i onsdags när jag lade in länkarna. Troligen något tillfälligt fel.

Link to comment
Share on other sites

Ja då är det så det skall göras då. Det finns väl ingen gänga i hålet då, om gängtapp skall användas. Då vet man iaf principen för hur det skall göras! Glad Påsk förresten!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...