holme CMC175 March 19, 2008 Report March 19, 2008 Jag har en 1970 års Mustang Cab med en 302:a som efter körning har någon eller några droppar olja under motorn när bilen stått en stund. Är detta normalt för denna typ av motorer eller har jag en dålig packning? Jag har hört att man med gammla amerikanska V8:or får vara beredd på lite oljeläckage, stämmer detta? Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 19, 2008 Report March 19, 2008 Hej.Det är både fel och rätt, en renoverad eller genomgångenV8 skall inte läcka någon olja, otäta packningar, O-ringarär oftast en anledning. Att motorn läcker olja behöver inte betyda att den är sluteller i dålig kodition, en stor anledning är oftast att denstått parkerad länge, läckandet kan vara självläkandeefter en tids brukande, då packningar börjar att svällaav oljemättnad. Citera
JanneJ March 20, 2008 Report March 20, 2008 När jag köpte min bil var oljestickan avbruten och det var svårt för att inte säga omöjligt att ha koll på oljenivån. Resultatet blev att jag hade lite för mycket olja för att vara på den säkra sidan. Precis som du hade jag problem med oljedroppar efter körning.Nu har jag monterat en ny sticka och fattat att jag har haft alldeles för mycket olja i tråget. Efter att jag har tappat ur olja har min bil slutat droppa efter körning, den är förvånansvärt torr faktiskt. Sedan har jag också backat på mina ideer om vevhusventilation och återmonterat pcv-ventilen, även det verkar att ha gynnsam effekt på läckage. Mindre övertryck i vevhuset minskar läckage. Citera
holme CMC175 March 22, 2008 Author Report March 22, 2008 Ska följa era råd och tips och börja med att se om det inte blir bättre efter vinterns avställning och bilen har fått chans att röra på sig något. Blir det inte bättre får jag gå vidare med era övriga tips.Tack för hjälpen! Citera
Gtttggg March 23, 2008 Report March 23, 2008 Hej.Det är både fel och rätt, en renoverad eller genomgångenV8 skall inte läcka någon olja, otäta packningar, O-ringarär oftast en anledning. Att motorn läcker olja behöver inte betyda att den är sluteller i dålig kodition, en stor anledning är oftast att denstått parkerad länge, läckandet kan vara självläkandeefter en tids brukande, då packningar börjar att svällaav oljemättnad. Är det vanligt att motorn/växellådan läcker lite olja efter vinterns stillastående? Min oljeplugg har börjat att droppa lite olja efter motorn har fått upp oljetrycket men det började efter jag gjorde ett oljebyte nyligen. C-4 lådan droppar lite också pga otät oljetrågspackning. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 23, 2008 Report March 23, 2008 Det är som jag skrev tidigare vanligt med oljedropp frånalla oljefyllda bitar under bilens skal, oftast motor ochautomatlådor. Att din oljeplugg läcker är inte något som reparerar sigsjälv, du har troligen gjort det många gör, struntat iatt bytta tätringen på oljepluggen. Ringen tillverkas i koppar och nylon, det finns ingen anledning till att hoppa över bytet av den, inte så kul att tappa ur ex antalliter ny olja för att byta den i efterhand, vilket du trolignmåste göra. Snedgängade plugg är oxå sådant som skall bytas innan detär helt förstört alla gängor, som betyder mycket mer jobb. Oljan som brukar läcka från motor kommer vanligast från främreeller bakre vevaxeltätning, går att reparera underifrån på Mustang65-70, senare modeller av Mustang är lite besvärligare. Jag brukar råda minna vänner att inte fylla mer än 3½ liter oljai motorn vid oljebyte inklusive filter, starta och kör motorn en stund,kolla oljestickan och fyll aldrig mer än strax under mitt på stickan. Automatlådor är det lite mer problem med, här är det lite andrasaker som gör att det läcker olja, ett problem är när blien står under vinterhalvåret, oljan som finns i konverter fyller gjärna ilite extra olja i lådan. Lådan har inte plats för större mängd olja och tillslut så kommerdet ut en del även runt utgående axlar på en låda, detta brukarrenovera sig själv till viss del då motorn och lådan arbetar igen. Trågpackningar på automatlådor är oftast skadade för att ägaredrar bultarna runt tråget för hårt, därav oljeläck, det som är rätt här är att byta packning och knacka till tråget mellanbulthål från baksidan försiktigt och inte dra fast den för hårt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.