Jump to content

Bakaxel inkörning


Recommended Posts

Jag har monterat en ny trac loc limited slip klump i min 8" bakaxel (1966).

Någon som känner till hur man "kör in" en sådan ?Har vid ett tillfälle läst på nätet att inkörning ska ske med upphissad bakaxel under en viss tid, hittar tyvärr inte denna info. igen.

/Edeson

Link to comment
Share on other sites

Med "utväxling för gatbruk": Kör bakaxeln ordentligt varm under ett antal mil utan att misshandla den med fullgasrepor, parkera bilen och låt kallna. Klappat o klart.

Raceutväxling: Ingen inkörning, bara att gasa. Raceutväxling bör inte användas i normalt gatbruk.

Påståendena ovan är rekommendationer, inte pajar diffen fastän man glömmer, men en racediff kan ta stryk i gatbruk.

Link to comment
Share on other sites

Rtm pratar om utväxlingen... inte själva differentialen. Flertalet dragracers brukar "köra in" bakaxeln på pallbockar. Dvs bara så den får snurra några varv innan.

Har du bytt till nya difflager kan det vara smart att köra någon/några mil, låta svalna. Inga långturer, fullgasningar eller dragande av tungt släp i början. (Gäller lager och utväxling)

Diffen får ju börja jobba i första kurvan, du kanske inte ska snurra runt på en parkering i flera timmar det första du gör. Annars ska det inte vara några konstigheter.

Link to comment
Share on other sites

Borde ha läst noggrannare, trodde det var ny utväxling oxå :oops:

Det är ju inget som behöver "slitas in" på kuggarna egentligen.

"Inkörningen" av bakaxeln blir ju gjord i samband med varmkörningen av motorn i depån, alltså med rumpan i vädret.

Man kör ju också ofta ut ur depån av och an till besiktingen, så det duger väl som inkörning.

Typ Alastaro banan kan man köra ett par turer av och an längs returvägen för att få upp tempen. Ofta har också besiktningen av S och SS varit uppe vid vågen.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...