Jump to content

import från usa


stang_89

Recommended Posts

hej undrar bara på hur man går tillväga för att skriva ner värdet på varan från usa så att man slipper betala så mycket i tull och moms.

om jag är helt ute o cyklar så får ni rätta mig och förklara så jag förstår :oops:

mvh sara

Link to comment
Share on other sites

De stora firmorna och många av de små sysslar inte med sådant, finns en lag att varans värde måste anges på paketet och då det bara är du inte de som tjänat på detta så säger de nej! Handlar du däremot på E-bay av privata säljare kan det gå lite lättare, tänk också på att om paketet försvinner så ersätts du med angivet värde och om de tar det i tullen och finner tullvärdet orimligt kan man tydligen där också bli av med alltihopa.

Sven

Link to comment
Share on other sites

svaret från min leverantör han verkar inte fatta eller så fattar inte jag! har han rätt???

your person in NJ will be shipping the

stuff to you so they should be able to put on it

whatever you want. What I do to ship to NJ should

not affect it. Once your contact in NJ receives

the items hopefully they can re-package into 1 or

2 boxes instead of 4 and label and ship to you.

It shouldnt matter what I do to get it to NJ. But

the problem lies in when they ship to you and if

they only declare a $50 value then it will be

hard to insure it above that amount. Let me know

if I am missing something. Sorry if Im not understanding.

Scott

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur frågan löd.

Och hur godset skickas, det verkar på svaret som om det finns en mellanhand i New Jersey som står för den internationella frakten, och det är i så fall han/hon som är skyldig att fylla i en tulldeklaration för utförsel.

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstod så läste bara lite snabbt men.

Om dom skriver ett lägre värde så va kunde dom inte försäkra godset för det de är värt. Men han scott skriver ju att dom bör kunna skriva vad du vill på paketet. Så tolkar jag det iaf.

But

the problem lies in when they ship to you and if

they only declare a $50 value then it will be

hard to insure it above that amount.

Har aldrig gjort det själv, men visst skulle det va smidigt. Ibland får man ju dock paketen direkt i lådan hemma o då slipper man ju avgifterna.

overlake: Inte ska man väl följa lagen heller? :) Det tror jag inte du kan göra med din best där. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är osnyggt att diskkutera olaglig verksamhet som kan ge ganska grova straff på Mustangklubbens officiella forum.

Jag har inga problem att betala skatt, men jag har en hel del synpunkter på vad skatten används till.

Dock tycker jag att man inte ska fiffla med bilar, det gör er inge bättre än alla fifflande bilformor som skruvar mätare etc. För ni kan tjäna lika stor hacka på att dra ner miltalen och sälja bilen dyrare, är det också ok eller?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ända inte samma sak...

Att inte fylla i sin deklaration 100% sanningsenligt vore väl en bättre jämförelse?

Ang hurvida det är ok att diskutera denna sak på detta forum lägger jag mig inte i.

Link to comment
Share on other sites

Håller med overlake CMC 1202 helt och hållet :evil::evil:

Detta forun och klubb ska ta tillvara Mustang ägare, och våra tänkbara frågor :?: som vi kan behöva för att sköta våra pållar på bästa sätt.

Ibland när det gäller trimmning eller andra fordonsändringar är det upp till respektive bilägare att ransaka sitt eger samvete :!: av vad som passerar eller inte :?::?: Goda råd är alltid bra att få men vi ska inte :!::!: (enligt min mening) uppmuntra till olagligheter. Var gränsen går är kanske fordons-spec. eller :?::!::?:

:? Men som sagt var: var och en sätter naturligtvis sina egna gränser :?

Link to comment
Share on other sites

Om man rannsakar sig, handen på hjärtat.. Hur många har inte köpt en tysk platta bärs istället för att betala den högre skatten här i sverige? Inte olagligt men i slutändan så påverkar det oss skattemässigt på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Om man rannsakar sig, handen på hjärtat.. Hur många har inte köpt en tysk platta bärs istället för att betala den högre skatten här i sverige? Inte olagligt men i slutändan så påverkar det oss skattemässigt på samma sätt.

Det är väl stor skillnad? Du har rätt att ta hem öl ifrån tyskland. Men du har inte rätt att skriva ner värdet på en vara för att få ner skatten. Det rör sig ju om ganska stora belopp om man gör det på en bil. Dvs ganska grova skattebrott. Är det då också ok att göra som Skandiacheferna gjorde? Är det ok att betala polska byggnadsarbetare svart? osv osv...

Summa summarum är ju att staten,skatteverket,tullverket och bilprovningen kommer strama åt reglerna ännu mer så att det blir ännu omständigare att ta hem en bil ifrån staterna.

Link to comment
Share on other sites

Detta är ju inget nytt...

Om jag inte minns fel så får du inte skicka något som t.ex gåva om värdet överstiger 500kr. (p.g.a just detta)

Många som importerar bilar köper till lite extra prylar o lägger i skuffen... samma sak?

vill man chansa så tycker jag det är upp till var o en.. (kan ju förlora rubbet om paketet kommer bort)

Sen tror jag det är få som ringer upp tullverket om något de fått till dörren råkat slinka igenom, vilket händer lite då o då.

Om du som privat person tjänar några kr eller om man som företag fibblar med kanske flera miljoner är väl också en ganska stor skillnad?

En bil? jag som fatta som att det gällde lite småprylar till bilen? aja jag säger inte att det är rätt, men jag tycker inte det är hela världen.

Finns ju betydligt fulare fiskar.

Link to comment
Share on other sites

Jaja oavsett vad man tycker så ska vi inte uppmana till brott. :evil:

Det kan vi väl alla vara överens om. :P:P:P:P

Skillnad och skillnad jag tycker inte att det är någon skillnad att

begå skatte brott eller skruva tillbaks mätaren på en bil båda sakerna är bedrägeri, men om jag måste göra skillnad då tycker jag att det är värre att begå skattebrott det drabbar alla en skruvad mätare drabbar en persson. :roll::roll:

Föresten är den tyska ölen skattad i Tyskland ( EU ) och helt ockej

att ta hit. :P:P:D:D:--

En läskig sak med smuggel är att om tullen mistänker att du har saker

i skuffen så kan dom i princip göra hur stor åverkan på bilen som helst,

men bara om dom hittar något. :twisted:

Du får då inte en krona i ersättning. :twisted::twisted:

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...