Jump to content

färg undran


JH

Recommended Posts

Jag undrar om någon kan bekräfta att färgen jag visar på bilden är Nightmist blue. Den sitter på mitt -67 objekt och vad jag kan se så är bilen inte omlackad.

Varför jag undrar beror på att de färgbilder jag hittat på nätet och i tidningar/böcker på den färgen ser betydligt mörkare ut. Enligt plåten ska det vara nightmist blue.

Link to comment
Share on other sites

Jag har träffat honom när han haft bilen med, och han sa precis som dig att hans bil troligtvis hade blivit för mörk i nyansen vid lackering.

Färgen finns, men är inte så vanlig, och de bilder man finner på nätet kan nyansera i datorn. Jag får hålla utkik i sommar på träffarna.

Är kanske inte så himla noga med exakt nyans, det finns så otroligt bra alternativ på nya bilar som är nästan i närheten av den färgen.

Link to comment
Share on other sites

Nyanser kan skilja sig beroende på vilken grund färg man har lagt. Vissa färger behöver en ljus grund vissa behöver en mörk. Så illa kan det vara facktisgt. Färg är mycket känslig. Men llt går att ta reda på. Eller så gör man små egna tester. Innan man startar upp arbetet med lackering.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som bilden är tagen från bagageutrymmet (plåten mellan bakljusen). Detta är ett ställe som fick ett mycket tunt färgskikt. Ibland enbart grundfärg med lite pigment bara.

Fler lager ger bättre täckning och en mörkare nyans.

Jag har ett gammalt recept på K-färgen i Max Meyer om du vill ha. Visserligen i 2-skikts mot originalets 1-skiktare.

Link to comment
Share on other sites

Flera bra förklaringar till varför den kanske ser ljusare ut. Det stämmer jag tänkte inte på att det var en insida, och att den kan ha tunnare lager lack. Fast utsidan påminner väldigt mycket om insidan i kulören.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...