Jump to content

Syns det om en turbin e dålig???


Recommended Posts

Jaha du menar det lät "kaklonk kaklonk" när du körde bilen! :shock:

Ja det är ju aldrig bra.

Trodde du mena det lät så när du skakade på enbart turbinen.

Öppna lådan så blir du snart varse om vilka delar som faller ur

Link to comment
Share on other sites

Det låter inte bra. Skulle riva direkt. Fråga hade löddade vingar i den turbinen? Alltså en race turbin? Som su har skrivit så har du gjort en hel del med din motor. Kan du ha lite förmycket kraft kanske? Och titta inte BMW turbiner dom passar inte. Nä skämt och sido. Låter som din turbin har skada. Så var försiktig. En körning kan bli en dyr renovering av lådan.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag har mycket motor och en original turbin / låda. "Alla" sa att det inte skulle hålla och "alla" hade rätt... :oops:

Kan någon säga mig hur många kuggar en 289 har på startkransen?

Och hur många en 351w vanligtvis har?

Samt om det går att flytta över?

Om man byter, måste man ha annan starmotor då?

Plåten mellan motor och låda passar också illa, hur många olika finns det?

Om jag byter till en 26splinsad låda, passar min sprängkåpa på den?

Link to comment
Share on other sites

-289 alltid 157kugg

-351 alltid 164kugg

-Du kan inte byta startkrans och bibehålla samma transkåpa.

-Startmotor samma.

-2st plåtar

-26 splinsade Mustang lådor har 99% av fallen 164kugg kåpa

Här ser du skillnaderna på kåpor. Do the math! ;)

Link to comment
Share on other sites

Din nuvarande låda är alltså en 68?

Dessa lådor har modellbeteckning C4

Nyare lådor än 1970 från en 351C eller 351W har modellbeteckning C10 men kallas ändå för C4 för att dom är snarlika.

Helt olika kåpor som synes och helt olika konstruktion på själva kroppen på lådan.

C10 är fetare och har större bultcirkel för infästning av kåpan

Det är omöjligt att flytta 164kugg kåpa från en C10 till en 1968 C4 låda m.a.o

Det går utmärkt däremot att sätta en 157kugg startkrans på 351cui fast det inte är orginal

Link to comment
Share on other sites

Japp med 67 lådan går inget annat än 157kugg kåpa!

Däremot din 77 C10 kan ta emot din gamla 157kugg kåpa.

67kåpan skruvas ihop med 77 växellådans oljepump.

Teoretiskt får du skaffa längre skruvar eller om skruvarna från 67-lådan går att använda.

Däremot är jag ytterst osäker på om du får samma djup på kåpan men det bör vara rätt då oljepumparna sitter på samma ställe på oavsett årsmodell.

Men det kommer se konstigt ut och du får säkert bygga om avgassystemet eftersom oljestickan går från ett annat ställe

Bara sätta igång och mäta om du har lust med det.

Själv skulle jag inte skruva 1 sekund på en låda från 67 utan satsa allt på komplett 77 låda

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag inte skruva 1 sekund på en låda från 67 utan satsa allt på komplett 77 låda

Nä, original -67 lådan hamnar i förrådet tillsammans med original 289cui -67 motor. Där får de tillbringa ytterligare tid ihop. =) Frågan är vilken kåpa och krans jag skall använda då. Bråka med den från gamla lådan eller jaga en annan...

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt vad du har för problem nu.

1) Du har en komplett 77låda med turbin?

2) Du har en 351 med 164kugg krans?

3) Du har en 164kugg block platta?

Stämmer det så sätt ihop skiten! :--

En del funderingar ja... :)

1) Jag har en -77 låda UTAN kåpa och turbin. (spanat in en turbin på summit dock)

2) Jag har en 351w med 176kugg krans från 289an.

3) Jag har en blockplatta av var modell.

Link to comment
Share on other sites

En del funderingar ja... :)

1) Jag har en -77 låda UTAN kåpa och turbin. (spanat in en turbin på summit dock)

Mät bultcirkeln på turbinen och kolla om det är samma på startkransen.... Det finns 3st olika bultcirklar för C4

2) Jag har en 351w med 176kugg krans från 289an. 176kugg finns ej du måste räknat fel.....157kugg är det på 289

3) Jag har en blockplatta av var modell.

Link to comment
Share on other sites

En del funderingar ja... :)

1) Jag har en -77 låda UTAN kåpa och turbin. (spanat in en turbin på summit dock)

Mät bultcirkeln på turbinen och kolla om det är samma på startkransen.... Det finns 3st olika bultcirklar för C4

2) Jag har en 351w med 176kugg krans från 289an. 176kugg finns ej du måste räknat fel.....157kugg är det på 289

3) Jag har en blockplatta av var modell.

[/quote:hh4xoz0a]

Jaja, skrev fel. 157 menade jag såklart. 8)

Mäter man bara på tvärs och var "heter" de olika bultcirklarna?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Varför ringer du inte Summit och tar reda på fakta ?

Mvh Hasse

Glöm att jag ringer till usa, de talar utrikiska, har annan tidszon osv. Får väl författa ihop ett mail till dem verkar det som. Det har funkat förr... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...