Jump to content

Vägverket om T31A och T31C KRIS!!!


mrv8

Recommended Posts

Nu håller man ju på och bli riktigt :evil: på vägverket igen.

Har precis köpt en amerikanare som hade i pappren.

T31A: Motorn utbytt. (Anges om original­motorn bytts ut mot motor av annan typ.)

T31C :Motoreffekt enligt uppgift. (Anges när uppgiften inte styrkts.)

Som Dispanser, och nu när jag fick nya pappren så är Dispenserna borta :shock::shock::shock:

Med andra ord jag har köpt en bil som inte kommer att gå att använda om inte det går att få tillbaka dessa Dispanser igen utan reg besiktning.

Har någon här varit med om liknade fall?

Jag känner föra ägaren av bilen och han köpte den med dessa Dispanser som redan var fixade av tidigare ägare, men nu när jag köpte den var dom helt plötsligt borta i pappren.

Nu är det ju visserligen mitt i natten, så jag har inte hunnit ringa dom ännu och höra en förklaring, men man håller ju på att gå i taket så här mitt I-natten när man ser hur man kanske har bränt en större summa pengar i braskaminen precis.

Nästa steg är väll att Dispenserna på flyttgodsbilar bara försvinner helt plötsligt när dom byter ägare och man står med en bil som kanske inte går att använda mer utan att lägga hur mycket som helst på bilen i ombyggnader.

Ja som sagt den bilen jag köpte precis kan man ju köra till skrotten eller skänka bort karossen om inte dessa Dispanser går att sätta tillbaka och det bara var ett misstag av Vägverket.

Har redan varit med vid en besiktning av denna bil tidigare och det var inte roligt trotts dessa Dispanser, besiktingskillen fick ett mindre utbrott när han öppna huven vilket lugna sig när han läst i pappren och sett dessa Dispanser som nu inte står där :shock:

Kan ju tillägga att han mumla en hel del svordomar trotts Dispenserna, som inte kunde sätta stop för bilen föra året, men nu kanske dom har vunnit och kört den till skrotten. :roll:

Sörjer idag, hoppas telefonsamtalet imorn med Vägverket inte blir ett negativt besked, för då behöver jag verkligen era tips på hur man fixar till det här igen.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett liknande problem med en bil jag har (en Chevrolet från -66), dock inte lika allvarligt. I papperna på den bilen stod det att man bara fick ta med en passagerare, medan på alla andra likadana bilar står det 3 passagerare. Även om baksätet är så litet att det nästan är oanvändbart så är det ju bra att lagligt kunna skjutsa någon där. Det finns ju t o m midjebälten bak.

Jag gick in hos Bilprovningen och fick där svaret:

- Inga problem, vi ändrar till 3 passagerare. Beställ tid för registreringbesiktning så ordnar vi det! Bilen ska vara godkänd för 3 passagerare.

Jag tyckte det lät onödigt krångligt att behöva göra en registreringsbesiktning och dessutom behöva betala för det för att få en felskriven siffra ändrad. Jag gick hem och tittade i en massa gamla papper på bilen, och hittade ett papper från 1975 som var ett tillägg till registreringsbeviset (utfärdat av Bilprovningen), och där stod det 3 passagerare. Jag for tillbaka till Bilprovningen och visade upp tilläggspapperet för samma kille jag pratat med tidigare. Han tog en kopia på det och skickade in det för att få uppgifterna tilljusterade.

I mitt fall var det inga problem alls att få gamla uppgifter som hade försvunnit inskrivna igen, men jag hade ju papper som styrkte att uppgifterna hade varit med tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

I pappret till min ´93 GT står det "importerat för eget bruk, flyttsak", alltså inga problem med vad gäller belysning eller nåt sånt... däremot är den belagt med "T31S" - vilket i sin tur innebär fullt avgaskrav.

Jag hade en lång och detaljerad mailkonversation med en utredare på vägverket men kom verkligen ingenstans. Enligt lokala bilprovningen måste avgaskraven vart en miss vid registrering av fordonet och det skulle de kunna gå in och ändra. Vägverket hävdade dock att flyttsaken inte gick igenom "helt" pga av någon skattemiss av föregående ägaren...

Jag tröttnade sen men insåg att vv inte hade hundra koll....

Link to comment
Share on other sites

Tack Killar för ert varma stöd :D

Som tur var så stog uppgifterna kvar i datorn, så inget var ändrat.

Utan det var en EU anpassning av regbevisen som var gjord, då EU tydligen inte tycker såna uppgifter ska stå på reg bevisen.

Tycker själv att det låter helsnurrigt blir ju bara en massa extra strul när man ska titta på lite omgyggda bilar, när man blir tvungen att ringa vv och höra efter att allt stämmer först innan köp.

Samt det är ju skönare att kuna visa upp papper direkt för polisen när man blir stoppad någonstanns, för att inte bli stoppad räknar jag inte ens med regeln brukar ju vara att man jämt blir stopad när man är ute och åker lite udda bilar trotts laglig körning.

Men som tur är så har jag gamla regbeviset kvar, ska ta flera kopior på det och ha med en kopia i bilen, man vet ju alldrig om dom hottar dessa dispenser någongång, känns ju som att dom skulel ogila att göra såna här reggningar i dagens lägge.

Vad tror ni kan man få igenom en sån här reggning idag eller är det helt kört, min bil har orginal trummorna runt om samt allt annat som satt på den när det satt en 6:a i den.

Ni skulle hört han på bilprovningen sist, när jag öppna huven var det första han sa det får inte vara V8 i den här kör ut den igen, och vad är det här för motor, har annat fabrikat på motorn än bilen, men efter han fått titta i dator skulle ni hört vilket mummel och mutter det var på honom när han fick se Dispensen :-- Jag tror han var lite misstänksam på effekten med en 4 portad holly uppe på en V8 och 96kw i pappren, men den var ner ställd och fixad så var så trött och slö där trots en 4 portare. *Ler stort*

Ska bli kul att börja fixa med en bil som man kan trimma och fixa med i lugn och ro utan att oroa sig sen när det är besiktningsdags.

Ska ha den här bilen som mitt rullande labratorium för olika motor komponeringar hade jag tänkt. Alltid kul att testa olika kammar, förgasare och annat och sen hur den går.

Men som sagt den kommer inte att få komma till bilprovningen med full effekt någongång.

Nu måste ni berätta har ni lyckats regga in såna här Dispenser i en bil tidigare, hur gör man, min bil är omreggad redan 1983 till deta utförande. Utana tt ens bromsarna är ändrade utan orginal bromsarna från 6:ans tid samt inget broms servo. Men tycker dom är fantastikst bra ändå, nästan så man undrar om dom gömt ett servo någonstanns?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

De koder du anger är inga dispenser. De är textkoder för olika ändringar /noteringar för fordonet.

Om U01A finns som text efter någon notering i fält 71 innebär det att ev. dispens eller liknande upphör vid ägarbyte och ny reggning eller dispensansökan måste göras. Inte sannolikt i detta fallet.

Tyvärr saker som kan vara svåra att veta för en vanlig "svensson".

En dispens kan se ut så här

DISPENS: FORDONET GODKÄNT MED XXX KW UTRUSTAD MED TRUMBROMSAR UTAN SERVO.

När det gäller EU- anpassningen så kan polis och SBP ändå se de noteringar som finns i fält 71 med en slagning i tekninska data på ditt fordon.

Problemet med ditt regbevis är att SBP eller polis vid kontroll kan begära ett bänkningsintyg på din motor. Sannolikheten är dock minimal att det skall hända.

//Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

De koder du anger är inga dispenser. De är textkoder för olika ändringar /noteringar för fordonet.

Om U01A finns som text efter någon notering i fält 71 innebär det att ev. dispens eller liknande upphör vid ägarbyte och ny reggning eller dispensansökan måste göras. Inte sannolikt i detta fallet.

Tyvärr saker som kan vara svåra att veta för en vanlig "svensson".

En dispens kan se ut så här

DISPENS: FORDONET GODKÄNT MED XXX KW UTRUSTAD MED TRUMBROMSAR UTAN SERVO.

När det gäller EU- anpassningen så kan polis och SBP ändå se de noteringar som finns i fält 71 med en slagning i tekninska data på ditt fordon.

Problemet med ditt regbevis är att SBP eller polis vid kontroll kan begära ett bänkningsintyg på din motor. Sannolikheten är dock minimal att det skall hända.

//Tommy 8)

Ahh intressanta fakta, man får veta här.

Tackar för dom.

Har du testat själv hur svårt det är att regga in bilar på olia vis så här?

Börjar bli lite nyfiken efter att en sa till mig den där reggningen på bilen är gjord för länge sen går inte att få idag.

visa sig var gjord 1983, men hur ser det ut idag, kan man göra såna här reggningar fortfarande?

Hur svårt är det att skriv upp kw talet i ett reggbevis? Vad riskerar man att dom kräver?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Det som gäller är tillverkarintyg från återförsäljare/generalagent.

Där de intygar att fordon med ett visst chassinummer är godkänt för ett visst antal Kw.

Sedan kan även en generell tillåten effektökning godkännas av genagent.

Tex att större effekt kan göras om du tex vill sätta i en större Kw motor som redan finns på din årsmodell och fordonstyp, tex Cobra.

Då brukar det finnas krav på vilka ändringar som måste göras.

Tex bromsar, chassi, fjädring m.m.

Du skrev att den var reggad med uppgiven effekt 96Kw.

Det innebär att det var den tidigare ägaren som intygade att motorn var på 96Kw.

Om det senare skulle uppdagas att effekten är högre vid tex olycka, så kan det bli problem med ersättning från försäkringsbolag osv.

//Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...