Fraanz Posted April 17, 2008 Report Posted April 17, 2008 Hallå!Jag har tänkt att köpa en mustang och undrar lite över denna motor!Hur många hästkrafter är det i den och hur vackert låter den? (: Quote
axelg89 Posted April 17, 2008 Report Posted April 17, 2008 Hej,Tror dessvärre att du måste specificera dig lite... 302an har gjorts i hk omfång mellan 122 hk (1975) och 310 hp (tidiga boss 302), rätta mig någon om jag har fel. Årsmodellen är med andra ord helt avgörande för effekten. Be om motor# så kan du ta reda på vad du har för motor genom tex: http://www.mustangtek.com/FordDecode.htmlAng ljudet så anser jag att alla v8or i denna storlek låter underbart i grund och botten. Hur mycket, och hur fint ljudet som kommer ut blir avgörs dock av avgassytemet (mitt orginalsystem är tex inte så mycket att hörra för, låter som en symaskin)... Så även här måste du nog dessvärre ta reda på vad du har för delar. // Axel Quote
Peter /Cobra Posted April 17, 2008 Report Posted April 17, 2008 ju aggressivare kam, ju vackrare ljud Quote
Ronnie S Posted April 18, 2008 Report Posted April 18, 2008 1968 var första året som 302 kom i Mustang, då främst med 4-portsförgasare (302-4V benämns den ofta som) med 230 hk (SAE gross, alltså mätt på bar motor utan generator, vattenpump mm). Senare kom även 302 med 2-portsförgasare (302-2V) i Mustang, med lite lägre effekt (enligt böckerna gjordes även ett fåtal Mustang -68 med 302-2V, jag tror det var 6 stycken, så undantag finns).Om du ska köpa en Mustang så häng inte upp dig på att det måste vara en 302. Skillnaden mellan en 289 och 302 är inte så stor. Ljudmässigt kan du inte höra någon skillnad i alla fall, vill jag påstå. Quote
Peter /Cobra Posted April 18, 2008 Report Posted April 18, 2008 nej det är ju samma motor.. Bara lite längre slag på 302an (en strokad 289a alltså) vill du ha lite extra effekt så är eftermarknadsdelarna riktigt billiga i usa, o även hos vissa här i sverige. Quote
CMC 1061 Berra Posted April 18, 2008 Report Posted April 18, 2008 Det blir kanon trevliga motorer med 347 cui. Sen är det själv klart man måste ha kompressor. plus turbo, och lustgas. Då måste det gå fort. Nä faktum jätte fina motorer 347a sen är det upp till var och en att fortsätta med uyvecklingen av motor. Men ett par goa alu toppar är inte fel. Det har kommit ut så mycket nytt till dom motorererna från 289-351Och till bra priser fast dollarn stod högt så var priserna okay. Så nu känns det som rea. Kollade snabbt på Lövens webshop. Där kan du titta efter stroker kit. Tror det fanns från 5000 och uppåt. Knappt lönt att ta hem själv. Sen så tycker jag personligen att 289 är på ett sätt ganska rolig den är gas snabb. Alltså svarar snabbt på gas pådrag. Men det erfodras att allt är rätt inställt. Berra Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.