Jump to content

info om V8 302a!


Fraanz

Recommended Posts

Hej,

Tror dessvärre att du måste specificera dig lite... 302an har gjorts i hk omfång mellan 122 hk (1975) och 310 hp (tidiga boss 302), rätta mig någon om jag har fel. Årsmodellen är med andra ord helt avgörande för effekten. Be om motor# så kan du ta reda på vad du har för motor genom tex:

http://www.mustangtek.com/FordDecode.html

Ang ljudet så anser jag att alla v8or i denna storlek låter underbart i grund och botten. Hur mycket, och hur fint ljudet som kommer ut blir avgörs dock av avgassytemet (mitt orginalsystem är tex inte så mycket att hörra för, låter som en symaskin)... Så även här måste du nog dessvärre ta reda på vad du har för delar.

// Axel

Link to comment
Share on other sites

1968 var första året som 302 kom i Mustang, då främst med 4-portsförgasare (302-4V benämns den ofta som) med 230 hk (SAE gross, alltså mätt på bar motor utan generator, vattenpump mm). Senare kom även 302 med 2-portsförgasare (302-2V) i Mustang, med lite lägre effekt (enligt böckerna gjordes även ett fåtal Mustang -68 med 302-2V, jag tror det var 6 stycken, så undantag finns).

Om du ska köpa en Mustang så häng inte upp dig på att det måste vara en 302. Skillnaden mellan en 289 och 302 är inte så stor. Ljudmässigt kan du inte höra någon skillnad i alla fall, vill jag påstå.

Link to comment
Share on other sites

Det blir kanon trevliga motorer med 347 cui. Sen är det själv klart man måste ha kompressor. plus turbo, och lustgas. Då måste det gå fort.

Nä faktum jätte fina motorer 347a sen är det upp till var och en att fortsätta med uyvecklingen av motor. Men ett par goa alu toppar är inte fel. Det har kommit ut så mycket nytt till dom motorererna från 289-351

Och till bra priser fast dollarn stod högt så var priserna okay. Så nu känns det som rea. Kollade snabbt på Lövens webshop. Där kan du titta efter stroker kit. Tror det fanns från 5000 och uppåt. Knappt lönt att ta hem själv. Sen så tycker jag personligen att 289 är på ett sätt ganska rolig den är gas snabb. Alltså svarar snabbt på gas pådrag. Men det erfodras att allt är rätt inställt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...