Jump to content

Vad tror ni om denna Musse


Fröberg

Recommended Posts

Har idag en Mustang 2005 men är sugen på att byta till en äldre modell, Mach 1.

Hitta denna skönhet när jag var på Motorbörsgaraget idag, vad tror ni om denna?

http://www.annonsborsen.se/bilar-1/ford ... 54171.html

Allt i ska vara orginal, hittade ingen rost i motorrummet eller under bilen, superskick. Precis nylackad i limegrön. Inredningen är lite sliten men kanske inte är så konstigt då det är orginal.

Tror ni att denna kommer att stå sig hyfsat i värde framöver eller kommer dem bli ännu billigare?

VIN 1F0M159359

Hittade inte "lappen" med koderna för färg och utrustningsnivå (kommer ej ihåg vad lappen kallas för). Jag antar att det är en ganska viktig del för bilens historia.

Tar tacksam emot tipps om andra Mach1 som är till Salu, gärna 1969. runt 200 000 kr

Link to comment
Share on other sites

Dom kommer knappast att bli billigare. Snarare kommer dom att gå upp.

Det var väl en clevland i denna. Dom växer inte på trän nu för tiden. Så kan behålla den motorn så blir den attraktiv automatiskt. Tycker färgen var riktigt uppkäftig. Gillar när det sticker ut ibland. Inte bara samma samma. Blir lite tråkigt i längden när ingen har egen smak.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Varför frågade du inte mig, jag hade givit dig svar direkt

på plats, den skall vara VIT original, resten är inte så

lätt med bara chassi nr :roll:;) ser i alla fall ganska

bra ut. ;)

:D och vem var du :D

Träffade så många människor idag...

Hur vet du att den skall vara vit orginal? Fick du fram det från VIN nummret?

Sätter ut vår musse 05 på annons i morgon eller på måndag. Sen blir det en äldre modell. Får vi tag i en -69 så vore det grymt.

Link to comment
Share on other sites

1 = 71

F = gjord i Dearborn

sen borde det vara 05 för Mach 1

M = 351 cid 4-bbl, efter maj 71 cobra jet

sen

159359 = löpnummer

Vad menar du med efter maj 71 cobra jet? Om den är tillverkad efter maj är det en cobra eller vad?

Link to comment
Share on other sites

M code är alltid M code, på slutet av modellåret så började man att göra Q code = 351 CJ. Det gjordes endast 49 mustanger totalt av 71 års modell med Q code.

En M code Mach1 är relativt ovanlig då mindre än 10% av hela 71 år mustang produktion kom med en M Code.

Självklart kommer 71-73 att stå sig bra i värde.

Jag ser att den här bilen borde ha haft AC, sedan saknar den original ratt mm. Spolarbehållaren är utbytt, vindrutespolningen verkar inte finnas. Det sitter eftermarknads insug etc. Får du med originalhjul ?

Om man kan lita på att det är ett riktigt lackjobb utan fusklagningar osv. så kan detta vara en bra bil att införskaffa, du borde dock få ner priset med tanke på avsaknaden original bitar här och där.

Och glöm nu inte att du kommer att göra en resa i tiden när det gäller komfort etc.

Link to comment
Share on other sites

En M code Mach1 är relativt ovanlig då mindre än 10% av hela 71 år mustang produktion kom med en M Code.

Men att VIN nummret säger att det är bil nr 159359 som tillverkades, är det alltså inte den 159359 Mach 1 som producerades?

Jag ser att den här bilen borde ha haft AC, sedan saknar den original ratt mm. Spolarbehållaren är utbytt, vindrutespolningen verkar inte finnas. Det sitter eftermarknads insug etc.

Hur ser du att den saknar AC, genom att googla och se generell utrustning för modellen eller på något annat sätt? Vad innebär det för mig att allt detta saknas, något som bör införskaffas?

Får du med originalhjul ?

Ingen aning, det får jag se till att fråga nästa gång! Viktigt att dessa är med?

Om man kan lita på att det är ett riktigt lackjobb ut an fusklagningar osv. så kan detta vara en bra bil att införskaffa, du borde dock få ner priset med tanke på avsaknaden original bitar här och där.

Lita på att lackjobbet är riktigt gjort blir nog svårt antar jag? Men den såg jäkligt fräsch ut, bättre lackade än min -05

Med tanken på att det saknades en del orginaldelar, vad är ett rimmligt pris, 150 000 kr?

Link to comment
Share on other sites

Det är löpnummret på bandet för aktuellt modell år, detta började på 100000, så "din" bil är den 59359 tillverkade.

Att den saknar AC syns på att det är luftutsläpp i mittkonsollen, såvida inte någon tidigare ägare har köpt till just denna detalj, du kan ju kolla på spakarna som man justerar fläkt och ventilation om det står något om AC på dessa. Den bästa 71 siten hittar du på följande länk

http://429mustangcougarinfo.50megs.com

Då du tidigare frågade efter värdet så kan man generellt säga att det är direkt kopplat till originalskick, därför är det viktigt att du får med så mycket original grejor som möjligt. Dom börjar bli dyra. Baserat på det lilla jag har sett här så bör du inte betala över 150'

Link to comment
Share on other sites

En kommentar kring det där med pris, som jag vet inte alla håller med om;

det är väldigt svårt om inte omöjligt att säga vad som är "rätt" pris. Man måste utgå från sig själv, vad man vill ha, vad man har råd med, vad som är viktigt för en själv. Och det kan ingen annan tala om för en.

Så lita inte för mycket på vad andra säger om priset. Du måste bestämma vad som är rätt pris för dig, så fungerar marknaden.

Så tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Att utgå ifrån sig själv och sin ekonomi borde ju vara en självklarhet men det är ju inte detsamma som marknadspris. När det gäller den tilltänkta bilen så har jag givit mina personliga synpunkter i bästa välmening. Kommer det 2 som vill ha denna bil samtidigt så kan ju priset stiga men då återigen baserat på känslor och inte så mycket sunt förnuft. Att köpa på känslor för att sedan komma till insikt med att om jag senare vill sälja så kommer priset att vara XX.000 lägre är inte så roligt.

Fina original M code Mach1 går fortfarande att köpa i USA för 25-30´$ vilket gör att man kan ha en sådan hemma för dryga 200'. Att införskaffa korrekta originaldelar kan mycket snabbt kosta 50-100' så det gäller att vara vaken när man köper en klassisk bil.

Link to comment
Share on other sites

Hittade inte "lappen" med koderna för färg och utrustningsnivå (kommer ej ihåg vad lappen kallas för). Jag antar att det är en ganska viktig del för bilens historia?

Hur viktig är denna lapp? Går det att få fram infon på något annat sätt?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fan, jag tycker att denna -71 är jäkligt cool. Vill ha en bil som sticker ut från mängden.

Har givit ett bud, får se om han nappar. Ska dit och kolla och lyssna på den till helgen.

När ni letar orginaldelar (eftersom denna saknade en del) vart letar ni då? E-bay?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte men.

När jag kollade den på bilregistret på Mustang födelsedagen i april så

stod et att den skall vara röd ( jag vet att den kan vara omlackad)

och att den hade varit avställd sedan 030930 tror jag, om jag minns rätt

ägs av Holding i Krylbo AB

MVH Lasse 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte men.

När jag kollade den på bilregistret på Mustang födelsedagen i april så

stod et att den skall vara röd ( jag vet att den kan vara omlackad)

och att den hade varit avställd sedan 030930 tror jag, om jag minns rätt

ägs av Holding i Krylbo AB

MVH Lasse 8)

Vinröd tror jag att säljaren sa att den var från början.

Shit avställd i snart 5 år. Kanske inte är så jäkla bra.... Mycket gummi som kan ha torkat sönder...?

Ska dit på lördag med en "mustang-fanatiker". Fel som han inte hittar är inte värda att hitas :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tycker han gjorde ett väldigt bra val som köpte den svarta.

Vet inte varför men tycker den känns väldigt ful. Konstigt nog med tanke på att jag har en med samma färg. :lol:

Vet inte om det är bilderna men den ser lite grönaktig ut.

Men 169.000:- tycker jag är lite väl mycket.. speciellt med tanke på att jag köpte min i den

prisklass den ligger i nu. Och då är ju min 100ggr snyggare. ;)8)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var tur det. Fick den jag har nu för en billigare peng, inkl. frakt och moms. Tack för detta forum och dess medelemars kunskaper. Förhoppningsvis lär jag mig också så småningom !

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...