Jump to content

Era erfarenheter av Mach 1 -69 och -71


Fröberg

Recommended Posts

Som ni lär ha sett är jag på väg att sälja min -05 GT (förhoppningsvis redan i morgon) och införskaffa en äldre Mustang, en Mach 1 -69 eller -71.

Det vore kul att höra vad er erfarenheter om dessa bilar

- vägegenskaper

- soppaförbrukning

- komfort

- hur ofta ni använder bilen och till vad

- kommentarer (många som pekar och gärna kommer fram och pratar?)

Link to comment
Share on other sites

- vägegenskaper

Bra så länge vägen inte svänger! :--

Se till at bilen har skivbromsar för en del har trumbromsar som är hemska även om de är helt nya.

Det går aldrig jämföra mot skivor.

Fjäderupphängningen bör man om det inte gjort byta rubbet mot nytt och gärna lite hårdare och lägre.

Då blir bilen plötsligt väldigt kvick!!!

Samma sak när det gäller servostyrningen som är rena rama skämtet.

Byta till kuggstång är ett väldigt populärt byte får bilen att kännas 40år yngre

Helrenovera orginalstyrningen är inga problem men har ett glapp i sig även som nytt.

(71-73 däremot har en MYCKET bättre styrning och inte samma problem som 69-70)

- soppaförbrukning

1.5l/mil eller betydligt mer beroende på motor.

Förbrukning är inget att disskutera egentligen... Its alot!!!

Är det förbrukning du titta på så får du välja en Musse med den mindre 302 (värdens bästa alround V8 ) eller en 6a (värdens skönaste 6a) ;)

Dessa maskiner kan gå under 1l/mil

- komfort

Faktiskt riktigt skön att köra bara vägen går rakt fram som sagt.

(orginal bilen så som den är byggd alltså)

Stolarna och sittställning däremot väldigt dåligt om man är i min längd 187cm

Stolarna ger inget stöd i sidled så vill du svänga mycket så byt stolar.

Dessutom går de bara ställa in i längsled.

Tippa ryggen går ej utan att skruva av eller på distanser som sitter i sätet.

- hur ofta ni använder bilen och till vad

Jag kör min bil väldigt hårt och är inte rädd om någonting. (inget tävlande)

Därför är det varje år något som måste lagas och bytas eftersom bilens konstruktion egentligen inte tål så mycket.

Chassit är faktiskt ursprungligen arvegods från den lilla Falcon så det är klart underdimensionerat.

Därför uppdaterar jag hela tiden till bättre delar eller egna ideer.

Har inte ambitionen att behålla orginalet annat än utseendet.

- kommentarer (många som pekar och gärna kommer fram och pratar

Uj uj uj hela tiden.

Det är en riktig magnet hos folk och har nog kunnat sälja bilen 100ggr om jag velat.

Link to comment
Share on other sites

1.5l/mil eller betydligt mer beroende på motor.

Förbrukning är inget att disskutera egentligen... Its alot!!!

Förbrukningen spelar ingen roll då jag inte har tänk att använda bilen som en bruksbil och köra den varje dag. Tar ut den på helger och till träffar... Det var mest för att jag var nyfiken. -05 som jag har nu är inte heller direkt soppasnål om man inte "fis-kör" men det är inget kul :D

Tack för infon!

Link to comment
Share on other sites

Tack Per för den. Jag gillar din inställning. Kör på samma linje älskar att göra förbättringar, vilket blir till ett måste ibland. Vill inte åka orginal. Men för det så ratar jag inte dom som gör det. Det är så härligt att torka av moderna bilar. Dom blir så ruskigt långa i ansikterna. Och så finns det dom som inte kan fatta att man kan köra om dom. Vilket gör saken ännu mera roligt. För det är bara att torka av dom en gång till. Skit kul rent ut sagt. Va med om en brud som började slå på sin kille för att han inte fattade att inte hade en chans. Jag började garva till dom till slut och bruden skakde på huvudet och pekade på sin kille. Det är just det som är roligt att äga en äldre Musse. Helst ulv i fåra kläder. Det gillar jag.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Per B:s beskrivning stämmer exakt in på mej också!

Vill du ha en bil som hänger med i modern trafik så behövs det lite förändringar, men samtidigt är det en del av ägandet att varsamt modifiera och förbättra.

- hur ofta ni använder bilen och till vad

Ofta ofta, bilar är till för att användas. Har svårt att förstå dom som har en "trailer queen" när det är så roligt att köra.

Lite regn eller ett stenskott i lacken är väl inte så farligt?

En 10 mils runda med mussen är som världens lyckopiller.

Kör stundtals ganska "aktivt" när tillfälle bjudes ( inget bus som stör andra bara, det är nackdelen med en bil som syns, alla kommer ihåg dig. )

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...