Jump to content

felvänd krets...


Recommended Posts

fick motorstopp mitt i stan där jag bor. öppna huven och började kolla kontakter osv eftersom jag precis tagit fram bilen för sommaren och då va det lite kontakt problemer pga rost och annan skit på bla kontakterna till start reläet.

då kom det fram en snubbe till mej som visade sej vara mekaniker och entusiast själv. han hadde inte jättestor erfarenhet med just mustang men många andra modeller.

symptomen jag har är att jag får alla ljus och sånt att lysa men när jag vrider tändningen så händer ingenting... inte ens ett litet "klick"

da snubben börjar kolla lite på kablar och sånt så säjer han ... vafan har du haft för dej här!!!?... hela ström kretsen sitter ju bakvänd + från batteriet går rett ner på blocket där jorden ska sitta.. och att det såg ut som att allt av kabling va dratt baklänges..

fick iallafall startat bilen med hjälp av startkablar och fram till jag fick stopp på bilen( visade sej vara dynamon som har kastat in handuken) så har ju allt fungerat precis som det ska.

Min fråga nu är eftersom allt har fungerat fint fram till dynamon la av borde jag då börja med et gigant prosjekt och få dratt om all kabling så det sitter riktigt eller ska jag bara byta dynamon..

om kretsen e bakvänd kan dynamon ta skada av det eller spelar det ingen roll? relä och sånt ska det ju inte ha nån betydning för eftersom det helt enkelt bara fungerar som en brytare och där spelar det ju egentligen ingen roll vart + eller - kommer in nånstans men kan det ha betydning för dynamon? e ju dumt att bara skifta dynamon om de blir kass igjen efter kort tid pga spänningsfel eller liknande...

nån som har koll på detta?

ford mustang mach 1 1973. cleveland 350 v8

Link to comment
Share on other sites

Har du gjort rent kabelskorna på startreslä (solinoiden)

som sitter på väggen intill batteriet, är dessa smutsiga

med oxid så upphör laddning, bilen blir svårstartad

eller omöjlig att starta. ;)

Kan det göra att jord blir kass med? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Startreläet är jordat i kaross med skruvarna i

fästet för detta, jordning batteri skall vara kopplad

till kaross och sedan mellan kaross och motorblock. 8)

Jordningen påverkas inte av dålig kontakt i plus

ledningarna kabelskor, det är i viket fall väldigt viktigt

att alla kontakter och kabelskor är rena för att få

en bra elfunktion i en gammal USA bil. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Startreläet är jordat i kaross med skruvarna i

fästet för detta, jordning batteri skall vara kopplad

till kaross och sedan mellan kaross och motorblock. 8)

Jordningen påverkas inte av dålig kontakt i plus

ledningarna kabelskor, det är i viket fall väldigt viktigt

att alla kontakter och kabelskor är rena för att få

en bra elfunktion i en gammal USA bil. ;)

Tack då vet jag det :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Att du har + till jord och allting "baklänges" låter inte riktigt rimligt. Bilen gick ju bra tills nyligen så ovanstående förslag bör du börja med.

Janne Holm är rolig. "Batteriet bakofram" :--:lol:

.... jaa, kanske det ...

Link to comment
Share on other sites

Om man vänder batteriet "bakofram" så lär inte mycket funka överhuvudtaget.

Så "snubben" som sa att du vänt allt bak och fram var nog inte så kunnig han

heller. ;) Hi, hi, bak och fram, ja, mycket ska man höra. :P

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Om man vänder batteriet "bakofram" så lär inte mycket funka överhuvudtaget.

Så "snubben" som sa att du vänt allt bak och fram var nog inte så kunnig han

heller. ;) Hi, hi, bak och fram, ja, mycket ska man höra. :P

Mvh.

Förvånansvärt mycket kan fungera faktiskt...lyse, tändning ( kondensatorn kanske inte mår så bra om den inte är bipolär, men det går ett tag!) och instrument.

Startmotorn går på fel håll, så det kan bli lite svårt att få igång den..

Fläkten kommer att gå baklänges men det kanske inte märks!

Spolarpump och vindrutetorkare kommer också att gå baklänges med mer märkbara effekter.

Radion kommer med all sannolikhet att vara död.

Jag tror att bilen kan vara körbar.

Link to comment
Share on other sites

lurte på det samme med min 73 - men fant ut att fargen på ledningen til starteren var sort - ikke rød . Og jording ledningen var samme farge - sort - og begge ble ført ned på samme sted langs fronten på motoren , der jordingen ble festet til blokka , mens + ble ført til starteren ,

Synes foresten kvadraten på + ledning var klein i forhold til det jeg er vant til på moderne biler ...

og om jeg ikke husker feil - cortina 1500 GT - der jeg byttet bare ledningene til - til jord virket alt ok ........

SWScan00044.jpg

DSC00229.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli att ta Janne holm i försvar. Faktum är att det inte är onvanligt. har sett ett antal gånger folk som inte har rätt vända batterier.

Och dom förstår inte vad som har hänt. Har till och med haft en som kom på bärgare. vilket förvånade mig att inte bärgar killen såg felet innan.

Men dom som har gjort vill självklart inte erkänna ett sådant misstag. Skulle själv ha svårt att vilja tala om sådant. Man känner tanken från andra. det är minus faktor direkt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

fick motorstopp mitt i stan där jag bor. öppna huven och började kolla kontakter osv eftersom jag precis tagit fram bilen för sommaren och då va det lite kontakt problemer pga rost och annan skit på bla kontakterna till start reläet.

då kom det fram en snubbe till mej som visade sej vara mekaniker och entusiast själv. han hadde inte jättestor erfarenhet med just mustang men många andra modeller.

symptomen jag har är att jag får alla ljus och sånt att lysa men när jag vrider tändningen så händer ingenting... inte ens ett litet "klick"

da snubben börjar kolla lite på kablar och sånt så säjer han ... vafan har du haft för dej här!!!?... hela ström kretsen sitter ju bakvänd + från batteriet går rett ner på blocket där jorden ska sitta.. och att det såg ut som att allt av kabling va dratt baklänges..

fick iallafall startat bilen med hjälp av startkablar och fram till jag fick stopp på bilen( visade sej vara dynamon som har kastat in handuken) så har ju allt fungerat precis som det ska.

Min fråga nu är eftersom allt har fungerat fint fram till dynamon la av borde jag då börja med et gigant prosjekt och få dratt om all kabling så det sitter riktigt eller ska jag bara byta dynamon..

om kretsen e bakvänd kan dynamon ta skada av det eller spelar det ingen roll? relä och sånt ska det ju inte ha nån betydning för eftersom det helt enkelt bara fungerar som en brytare och där spelar det ju egentligen ingen roll vart + eller - kommer in nånstans men kan det ha betydning för dynamon? e ju dumt att bara skifta dynamon om de blir kass igjen efter kort tid pga spänningsfel eller liknande...

nån som har koll på detta?

ford mustang mach 1 1973. cleveland 350 v8

;););)

Link to comment
Share on other sites

visades sej va lite allt möjligt.... bla. ett felvändt batteri hrm.... :oops:

för att "försvara" killen på gatan så va problemet att jag sa jag inte hadde ändrat nåt i förhållande till hur det "alltid" hadde vart.

Men jag hadde lite bråttom tror jag när jag bytte batteri... är nämligen samma färg på båda kablarna från batteriet. bägge e svarta.... bilen gick med felvänt batteri den gick inte väldigt länge bara...

fick iallafall bytt ut alla kablar som va kassa (mycket som brunnit av pga felvändt batteri) bytte altenator og regulator + kontakterna till regulatorn där jag satte på nya kabelskor.

nu funkar allt till synes som det ska ... strömmen mäter runt 14v när motorn går på tomgång.. återstår bara att byta start relä och ställa in tändingen så den går jämnt och fint.

Tack för alla tips :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...