Jump to content

Stötstänger 289


Mister_Fitz

Recommended Posts

Har en liten fråga angående stötstänger på 289orna.

Har toppar och stötstänger från en 289 -63 eller om det va -64. De är i alla fall modellen som styr på stötstängerna och inte på ventilen.

Funderar nu på om man ska renovera dom gamla topparna eller köpa nya. Verkar inte vara någon jätte stor prisskillnad.

Nu till frågan, kan man använda mina gamla stötstänger till nya toppar med guidepates? Ska väll vara härdade stänger till såna?

Förresten är de någon som köpt järntoppar från t.ex. summit och har koll på vad frakten går på?

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Använder du guide plates så ska du inte använda orginal. Använd sådanna som är avsädda för det. Har inte träffat någon som andvänt dessa toppar. Men tror inte att det ska vara några fel på dessa. Har faktisgt hört att Summits egna grejer är okay. Man ska väl relatera till vad man gör med motorn. Tok trimma ska man tänka sig för noga vad man ska använda för delar. Men org och lite trim är ingen fara.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har också hört att man ska ha härdade stänger när man kör med guideplates. Men. Dom äldre topparna styr ju även dom på stötstängerna precis som guideplates. Dock kanske större anläggningsyta? Undrar därför om det kanske är härdade stänger på dessa från början, och om dessa i så fall funkar till guideplates?

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Menar du att stötstängerna styr i hålen som dom kommer upp från lyftar galleriet eller var styr dom. verkar som jag har missat

mycket tidiga 289a toppar. guide plates hindrar stötstängerna föra böja sig eller svaja. kanske är bättre ord. När men har starka fjädrar. Vid org så ser jag ingen större anledning till att ha guide plates. Fjädrarna är så himla snälla.

Nästa så att man klarar att trycka ihop för hand. Lite överdrivet Men det är stor skillnad.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Stämmer verkligen detta?

Om man har vippor som inte styr på ventilen, t.ex. tidiga 289or eller rullvippor så använder man väll guideplates för att styra på stötstången istället? Eller?

//Johan

Link to comment
Share on other sites

På den här sidan http://www.mre-books.com/interchange/interchange5.html kan man på den sjätte bilden (av dom svartvita bilderna) se den nyare "rail rocker" vipparmen till vänster. Till höger är den äldre (tom maj -66) modellen som istället har "ovala" hål i topparna som styr stötstängerna. På den sjunde svartvita bilden ser man en sådan tidigare modell av topplock. Såvitt jag kommer ihåg har jag läst att den tidigare modellen använde härdade stötstänger.

Guideplates är väl bara ett aftermarket-tillbehör för att kunna bygga om "rail rockers" till "non rail rockers"?

Link to comment
Share on other sites

Stämmer verkligen detta?

Om man har vippor som inte styr på ventilen, t.ex. tidiga 289or eller rullvippor så använder man väll guideplates för att styra på stötstången istället? Eller?

//Johan

Vissa toppar kräver guideplates, men vissa gamla original har bara ett "tajt rör" i toppen där stängerna löper- alltså inga guideplates. Använd alltid härdade stänger till guideplates och andra modeller som styrs av stötstången. Om det är vippan som styr, "behövs" inte härdade- om det är nära standard fjädertryck- vill säja....

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...