Jump to content

Nipplar till bromsrör.


Recommended Posts

Hej!

Är i slutfasen nu innan bilen kommer ut på vägen i år. Ett problem dock, byter till bromservo och får inte loss bromsrörsnipplarna på fördelningsblocket som sitter på vänster innerskärm (de två övre från bromscylinder). Har provat med rostlösande. Vill inte ta till våld. Har någon något bra tips.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har precis samma problem.....måste ta isär fördelningsblocket för att få fart på bakbromsarna.

Antingen så tar de inte alls eller så ligger de på :(:(

Det är ju stor risk att man drar sönder bromsledningen om man tar i för hårt......

Dessutom så sitter ju fördelningsblocket så väldigt illa till så man kommer ju inte åt sådär jättebra.

Tacksam för tips!

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt jag brukar använda när det sitter som berget:

Använd en ringnyckel som är öppen eller en blocknyckel som passar precis på nippeln, inget glapp!

Knacka lätt med en liten hammare, länge länge, inte hårt bara lätt,lätt. Det kan ta flera minuter av knackande innan det lossnar, knackandet gör att spänningarna och rosten släpper taget.

Om nippeln är skadad brukar jag använda en svetstång som jag klämmer fast och knackar sedan på den.

Lite värme från en gasolbrännare kan snabba på det.

Det brukar gå att få isär det mesta med den här metoden.

Link to comment
Share on other sites

Värmepistolen är tveksam..har du ett munstycke som är spetsigt kanske det funkar men det tar nog lite tid.

Värmepistolen är suverän till att tända utegrillen :--

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Efter onsdagsträffen (igår) på Vega-baren åkte jag hem, funderade tog en pilsner. Lösningen fanns, jag kapade käftarna på en liten svetstång för att klämma åt nippeln längst in på tången och för att komma åt (det är ju ganska trångt + att bilen fortfarande står på pallbockar). Det bästa av allt, det gamla kan sättas tillbaka intakt om jag vill.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...