Jump to content

Vad är det för bil jag har?


Recommended Posts

Har dragit mig en funderare nu när man äntligen läst på lite mer.

Som sagt, min bil; Mustang Mach 1 -71.

Men bilen är utrustad med en 302-4 Motor och det står även "Boss 302" på sidan av Mussen.

Är det någon som tyckt det varit rolig och klistarat dit Boss istället för "Mach1" märkena eller kan det med liten möjligthet vara en Boss 302 -71 ?

Efter man läst på lite så är ju bara "Boss 302" tillverkad -69 - -70.. och jag har en -71:a.

Ni är ju endel här på forumet som verkar kunna sin del om Mustang så det hade varit lite roligt med svar.

Tänkte även skicka in chassienummer till Ford och få alla uppgifter bekräftade men just nu så tar bara sånt tid från den riktiga mekningen. :)

Mvh

Ps. Det är inte jag i grått hår i bilden. Har MINST 50 år dit. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Boss 302 kan vi utesluta direkt, den gjordes mycket riktigt bara 69-70. Däremot fanns det Boss 351 under -71, men dom är ganska sällsynta.

Din bil är väl troligen en äkta Mach 1 (med tanke på huven, och den lackade kofångaren etc) med minsta motorn (302), men det kan man ganska lätt läsa ut av chassienumret. Det bör börja på 1T05F (eller något liknande). 1 är årsmodellen (1971), T är sammansättningsfabriken (Metuchen. Det fanns även F (Dearborn) under 1971). 05 ska det sedan stå om det är en Mach 1, står det 02 är det en vanlig sportsroof. F är slutligen motorn (302-2V).

Det finns diverse olika "decoders" på nätet (här är ett exempel: http://www.classicponycars.com/data.html ) där du kan läsa ut vad chassienumret och koderna på dekalen i bakkant på förardörren betyder.

Ford har nog inte så mycket uppgifter att ge dig, utan vill du gå vidare och kolla upp annan utrustning som fanns på just din bil från fabrik (utöver det som framgår av dekalen på dörren) så får du kontakta Marti Auto Works, och beställa en rapport från dom http://www.martiauto.com/ .

Link to comment
Share on other sites

I Mustang Monthly's februarinummer står det att läsa om en 71:a Boss 302. Nåja, inte en serietillverkad bil utan en prototyp som bland annat visades upp i MotorTrend 1971 enligt artikeln i MM.

Bilen "av-Bossades" delvis av bilhandlaren på Fords order och såldes 1971 till en tjej (med 351-2V, Toploader och "staggered shocks") som behöll den till 1999.

Link to comment
Share on other sites

... F är slutligen motorn (302-2V)...

.

Tack för hjälpen, måste forska vidare när energin kommit tillbaka.

Precis varit ute å glidit några timmar på crusingen i Gävle och måste säga att

bilen blev väl utpekad och det kom även fram några stycken och frågade "Får jag plåta din bil?!" :)

Och ville bara slänga in att motorn är en Boss 302-4v. Så kan ju varit någon som varit där och lekt men

det får jag ju som sagt se när jag hämtar bilen och tittar chassinr.

Tack och godnatt! Återkommer när jag fått ut lite mer information om bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...