Jump to content

Läckage i kylarsystemet


Magic

Recommended Posts

Ja, jag upptäckte igår (efter att ha blivit ägare till min gamla Musse igen efter 2år) att det var läckage i kylarsystemet.

Jag har lokaliserat det till själva "huset" som termostaten sitter i..

Nu är bara frågan, går det att byta ut den separat, kan man laga den eller hur fasen ska man göra?

Har ringat in på bilden här det där "huset" som har en liten spricka i sig:

http://hem.bredband.net/b284461/IMG_2143.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag upptäckte igår (efter att ha blivit ägare till min gamla Musse igen efter 2år) att det var läckage i kylarsystemet.

Jag har lokaliserat det till själva "huset" som termostaten sitter i..

Nu är bara frågan, går det att byta ut den separat, kan man laga den eller hur fasen ska man göra?

Har ringat in på bilden här det där "huset" som har en liten spricka i sig:

http://hem.bredband.net/b284461/IMG_2143.JPG

Du har det gamla insuget med kylkanaler i plast. Tyvärr det enda riktigt stora felet på gamla 4.6 maskiner.

En bra sak är att det inte är speciellt svårt att byta insuget, nackdelen är att det inte är helt gratis. Ring mig på måndag så fixar jag fram ett åt dig. Du får ett nytt originalinsug med kylkanal i aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag upptäckte igår (efter att ha blivit ägare till min gamla Musse igen efter 2år) att det var läckage i kylarsystemet.

Jag har lokaliserat det till själva "huset" som termostaten sitter i..

Nu är bara frågan, går det att byta ut den separat, kan man laga den eller hur fasen ska man göra?

Har ringat in på bilden här det där "huset" som har en liten spricka i sig:

http://hem.bredband.net/b284461/IMG_2143.JPG

Du har det gamla insuget med kylkanaler i plast. Tyvärr det enda riktigt stora felet på gamla 4.6 maskiner.

En bra sak är att det inte är speciellt svårt att byta insuget, nackdelen är att det inte är helt gratis. Ring mig på måndag så fixar jag fram ett åt dig. Du får ett nytt originalinsug med kylkanal i aluminium.

Jo jag märkte att det var i plast, fyfan! :P

Men, vad kostar ett insug och hur får jag tag på dig?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag upptäckte igår (efter att ha blivit ägare till min gamla Musse igen efter 2år) att det var läckage i kylarsystemet.

Jag har lokaliserat det till själva "huset" som termostaten sitter i..

Nu är bara frågan, går det att byta ut den separat, kan man laga den eller hur fasen ska man göra?

Har ringat in på bilden här det där "huset" som har en liten spricka i sig:

http://hem.bredband.net/b284461/IMG_2143.JPG

Du har det gamla insuget med kylkanaler i plast. Tyvärr det enda riktigt stora felet på gamla 4.6 maskiner.

En bra sak är att det inte är speciellt svårt att byta insuget, nackdelen är att det inte är helt gratis. Ring mig på måndag så fixar jag fram ett åt dig. Du får ett nytt originalinsug med kylkanal i aluminium.

Jo jag märkte att det var i plast, fyfan! :P

Men, vad kostar ett insug och hur får jag tag på dig?

www.grufmanbil.se

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag upptäckte igår (efter att ha blivit ägare till min gamla Musse igen efter 2år) att det var läckage i kylarsystemet.

Jag har lokaliserat det till själva "huset" som termostaten sitter i..

Nu är bara frågan, går det att byta ut den separat, kan man laga den eller hur fasen ska man göra?

Har ringat in på bilden här det där "huset" som har en liten spricka i sig:

http://hem.bredband.net/b284461/IMG_2143.JPG

Du har det gamla insuget med kylkanaler i plast. Tyvärr det enda riktigt stora felet på gamla 4.6 maskiner.

En bra sak är att det inte är speciellt svårt att byta insuget, nackdelen är att det inte är helt gratis. Ring mig på måndag så fixar jag fram ett åt dig. Du får ett nytt originalinsug med kylkanal i aluminium.

Jo jag märkte att det var i plast, fyfan! :P

Men, vad kostar ett insug och hur får jag tag på dig?

www.grufmanbil.se

Hittade inga priser på insug där?

EDIT:

Nu hittade jag priser i katalogen. Men 5069kr?

Jag kollade på summitracing.com och dom tar $219.95 för ett insug.

219.95 x 6,02 = 1324kr! (6,02 är dagens dollarkurs)

Och jag kan tänka mig att frakt och moms som tillkommer inte gör att priset kommer i närheten av 5000kr.

Så varför kostar det 5069kr?

[länk till insug hos summitracing.com]

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Jag har precis samma problem på min -98 GT.

Hittade ett nytt insug på EBAY (AutoPartsDirectToYou.com) för 189.99 USD.

De tog 160 USD i frakt med UPS, vilket innebar ca en vecka i leveranstid.

Tillkommer gör sedan tull och moms med ca 758 SEK.

Blev med andra ord en slutsumma på ca 2860 SEK.

Nu återstår det ju bara att se om skiten passar också *peppar peppar*.

Så visst finns det fördelar med att köpa delar lokalt.

Dvs att det är ju enklare att ringa till Grufman om det behöver kompletteras med någon packning eller liknande.

Men när jag fick en muntlig prisuppgift på telefon på lite mer än 7000 SEK så tyckte iaf jag att det var värt att chansa på privatimport...

Förövrigt kan du även få tag i de flesta Mustang delar via Mekonomen (som i sin tur plockar från Hansen Racing).

De skulle väl ha något i stil med 4800 SEK om jag inte minns fel.

Förövrigt åker jag nog på att byta vattenpump också, då jag blåste ut i stort sett allt kylarvatten vid lite för hårt gaspådrag i fredagskväll :shock:

Kan nog tro att snubben i bilen bakom sket på sig när han hälsades av ett ångmoln modell större...

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan bli otroligt mycket billigare att beställa direkt från USA.

Förstår ibland inte varför firmorna i Sverige tar så mycket för samma saker som är snorbilliga i USA.

Jaja, nu har jag iaf beställt insug och racing koppling och det slutade på ca $550. Alltså ungefär 3300 SEK, sen får man väl lägga till lite extra kostnader så jag skulle gissa på 4500 SEK max.

Men som sagt, förhoppningsvis så passar allt direkt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skillnaden är att ditt är ett kinesinsug, och det vi säljer är ett ford originalinsug. Vissa är beredda att betala för att få originalprylar, andra inte. Jag gillar själv att köpa kinesprylar, men när vi beställde kines-ljusinsatser till mustanger årsmodell 94-98 och town car osv för några år sedan från eagle eyes i taiwan blev jag grymt besviken. Ljusbilden var totalt värdelös och plastkvaliteten var under all kritik. Det var inge vidare, så vi slutade med dom även om dom faktiskt var rysligt prisvärda.

Det finns bra prylar, och det finns dåliga prylar som kineserna gör. Man vet dock inte vad innan man själv testat. Köper man original vet man att det är schyssta grejjer.

Jag tror vårt inköpspris ligger på ca 400 dollar på ett original insugskit (där får du normalt sett även med nya insugspackningar, ny motorkåpa, nytt termostatlock, ny kylarslang, ny termostatpackning och ny bracket för generatorn).

Ps hansen racing har billiga kinesinsug på hyllan om jag inte missminner mig. Om det mot förmodan skulle vara så att ditt nya insug inte håller tätt så är du alltid välkommen så skickar jag ett original ;-)

Link to comment
Share on other sites

Helt appropå så kommer jag ihåg att jag sett ett insug passande 4,6 SOHC-motorn gjort i aluminium på en amerikansk företagshemsida. Det var identiskt med plastinsuget vi har fast i alu. Jag vill minnas att det inte var så värst dyrt heller.

Enda problemet är att jag inte kommer ihåg var jag såg det... :?

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden är att ditt är ett kinesinsug, och det vi säljer är ett ford originalinsug. Vissa är beredda att betala för att få originalprylar, andra inte. Jag gillar själv att köpa kinesprylar, men när vi beställde kines-ljusinsatser till mustanger årsmodell 94-98 och town car osv för några år sedan från eagle eyes i taiwan blev jag grymt besviken. Ljusbilden var totalt värdelös och plastkvaliteten var under all kritik. Det var inge vidare, så vi slutade med dom även om dom faktiskt var rysligt prisvärda.

Det finns bra prylar, och det finns dåliga prylar som kineserna gör. Man vet dock inte vad innan man själv testat. Köper man original vet man att det är schyssta grejjer.

Jag tror vårt inköpspris ligger på ca 400 dollar på ett original insugskit (där får du normalt sett även med nya insugspackningar, ny motorkåpa, nytt termostatlock, ny kylarslang, ny termostatpackning och ny bracket för generatorn).

Ps hansen racing har billiga kinesinsug på hyllan om jag inte missminner mig. Om det mot förmodan skulle vara så att ditt nya insug inte håller tätt så är du alltid välkommen så skickar jag ett original ;-)

Kinesinsug eller inte, den gör det den ska och jag fick med packningar, termostat, olika brackets m.m. till ett löjligt lågt pris.

Dessutom har jag full tillit till kineserna då dom gör mycket bättre bilar än amerikanerna.. :)

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden är att ditt är ett kinesinsug, och det vi säljer är ett ford originalinsug. Vissa är beredda att betala för att få originalprylar, andra inte. Jag gillar själv att köpa kinesprylar, men när vi beställde kines-ljusinsatser till mustanger årsmodell 94-98 och town car osv för några år sedan från eagle eyes i taiwan blev jag grymt besviken. Ljusbilden var totalt värdelös och plastkvaliteten var under all kritik. Det var inge vidare, så vi slutade med dom även om dom faktiskt var rysligt prisvärda.

Det finns bra prylar, och det finns dåliga prylar som kineserna gör. Man vet dock inte vad innan man själv testat. Köper man original vet man att det är schyssta grejjer.

Jag tror vårt inköpspris ligger på ca 400 dollar på ett original insugskit (där får du normalt sett även med nya insugspackningar, ny motorkåpa, nytt termostatlock, ny kylarslang, ny termostatpackning och ny bracket för generatorn).

Ps hansen racing har billiga kinesinsug på hyllan om jag inte missminner mig. Om det mot förmodan skulle vara så att ditt nya insug inte håller tätt så är du alltid välkommen så skickar jag ett original ;-)

Kinesinsug eller inte, den gör det den ska och jag fick med packningar, termostat, olika brackets m.m. till ett löjligt lågt pris.

Dessutom har jag full tillit till kineserna då dom gör mycket bättre bilar än amerikanerna.. :)

Jepp, alla 99 mustang tillverkades i kina. Bra val ;-)

Link to comment
Share on other sites

jag kan bara hålla med Grufman att hålla sig till Original delar och vet att det passar på en gång och inte behöver vänta iveckor på att få hem sakerna. Vill åter tacka er på Grufman för den snabba leveransen av svänghjulet till min mustang. Sen om det kostar några kr till och man har en svensk återförsäljare som tar alla problem och returer när det blir fel

är ju också värt några kr i alla fall för mig. :D

Link to comment
Share on other sites

[size=18]Kineserna tillverkar överhuvudtaget inte ett skit med kvalitet

det borde folk ha fattat vid det här laget. :twisted::twisted: Låga löner och en jävligt låg kvalitet. :twisted::twisted: Förutom alla leksaker med giftig färg och annat så gjorde jag ett stort

jävla jätte misstag.

jag gick på snacket om att om man tillverkar 100 miljoner moppar

så måste man veta vad man gör, men icke. :twisted::twisted:

köpte en moppe till grabben för 13.000 skattade kronor. ååå fy fan

vilket skit när säljaren lagat den 5 gånger så vill han inte veta av skiten. Utöver det har jag har lagat skiten för 6.000 spänn och skiten funkar i alla fall inte som den ska. :twisted::twisted::twisted:

Grabben är hellt förtvivlad.

Jag har kastat in skiten i ett föråd och försöker att glömma. :twisted::twisted:

Säljaren har slutat att sälja skiten.

X Frun köpte en cykel i från Kina jaaa så här kan jag hålla på.

Men jag orkar inte.

KÖP INTE KINESISKT

MVH Lasse 8)8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

Nu pratade jag om bilar.. Kineser/japaner/asiater eller vilka det nu är som gör bilarna där borta vet då vad dom sysslar med.

Efter att ha jobbat på bilprovningen så lärde man sig det.

Och långa frakttider från USA? Sluta nu svamla..

Jag beställde mina grejer måndagen den 12:e.

Fredagen den 16:e fick jag grejerna hemkörda till mig på kvällen.

Link to comment
Share on other sites

Nu pratade jag om bilar.. Kineser/japaner/asiater eller vilka det nu är som gör bilarna där borta vet då vad dom sysslar med.

Efter att ha jobbat på bilprovningen så lärde man sig det.

Och långa frakttider från USA? Sluta nu svamla..

Jag beställde mina grejer måndagen den 12:e.

Fredagen den 16:e fick jag grejerna hemkörda till mig på kvällen.

Vi har samma frakttider. du hade haft den på fredag även om du beställt tisdag 17e

Link to comment
Share on other sites

Nu pratade jag om bilar.. Kineser/japaner/asiater eller vilka det nu är som gör bilarna där borta vet då vad dom sysslar med.

Efter att ha jobbat på bilprovningen så lärde man sig det.

Och långa frakttider från USA? Sluta nu svamla..

Jag beställde mina grejer måndagen den 12:e.

Fredagen den 16:e fick jag grejerna hemkörda till mig på kvällen.

Vi har samma frakttider. du hade haft den på fredag även om du beställt tisdag 17e

Och jag hade varit mycket fattigare.. :D

Link to comment
Share on other sites

Det är nog hugget som stucket..

Mycket som är orginaldelar är exakt samma skit bara olika kartonger.

Men det är klart att det finns mycket skit också. Vi vet ju tyvärr inte hur mycket prylen kostade att tillverka, många som skor sig på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Av nån anledning tror jag inte att summitracing säljer grejer som är tillverkade i kina?

Om nu inte ford racing parts är gjorda i kina?

Link to comment
Share on other sites

Får väl blanda mig i diskussionen. Köptye mitt magnaflow från staterna för 550$. Det billigaste jag hitta här kosta 7800kr. Grejorna levererades framför dörren i perfekt skick. Man jan va dum o kasta pengar i sjön men gör inte det utan skänk dom till de fattiga istället.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker i alla fall fortsätt gynna våra firmor som ställer upp

med goda/bra och framförallt Gratis råd då vi undrar något över våra bilar. Och bra Service när det gäller delar och mekanisk service. :!:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...