Jump to content

Läckage i kylarsystemet


Magic

Recommended Posts

Det är ju alltid en chansning att beställa billigare "noname" prylar än (dyrare) orginal. Ibland är de verkligen sämre - ibland inte.

Nu vill jag inte peka ut Grufman på något sätt, men med dagens dollarpriser så är det ibland förvånande hur mycket man får pröjsa här i Sverige för musse-delar hos vissa återförsäljare.

Detta kan jag säga efter att ha sett exakt samma (märkes)prylar på plats i USA hos tex CJ Ponyparts. Tyvärr var det dock inte möjligt att ta med ett komplett Magnaflow system på planet ;)

Men, som jag skrev i tidigare inlägg, så är det ofta helt klart värt lite extra att ha någon mer lokal säljare som kan hjälpa till vid frågor och byten m.m.

Förövrigt passade mitt insug, och även där fanns det med packningar, termostat och hållare till generatorn m.m.

Så ja, jag är nöjd med att komma undan med mindre än halva priset.

Det blev ju dyrt ändå med 5000 spänn i mekanikerkostnad utöver mtrl.

Om jag får ångra min snålhet senare får väl framtiden utvisa.

Lite off topic, men nu är jag även i akut behov av en packning till påfyllningsröret som går in i bensintanken... rinner ut soppa vid full tank och när jag svänger :(

Kanske borde hanteras i separat tråd, men tips är välkomna.

Link to comment
Share on other sites

Kanske borde hanteras i separat tråd, men tips är välkomna.

Brukar sitta en liten rund packning där som blir rutten. Vi brukar normalt sett ha sådana i lager för nån hundring.

Link to comment
Share on other sites

Låter bra det. Ringer och kollar i morgon.

Är ju onekligen surt att inte kunna köra runt nu i det här fina vädret :(

Förresten, är det mycket bök&stök att byta ut den?

Något man bör tänka på?

Link to comment
Share on other sites

Låter bra det. Ringer och kollar i morgon.

Är ju onekligen surt att inte kunna köra runt nu i det här fina vädret :(

Förresten, är det mycket bök&stök att byta ut den?

Något man bör tänka på?

Ja, att inte röka samtidigt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Kanske borde hanteras i separat tråd, men tips är välkomna.

Brukar sitta en liten rund packning där som blir rutten. Vi brukar normalt sett ha sådana i lager för nån hundring.

445 SEK ink moms och porto för att vara exakt.

Räkna med att du får lätta på tanken (åtminstone på en 95:a) och det är lite bökigt att få med den del av packningen som sitter inne i tanken. Är packningen inte helt kass så går det lättare.

Ta bort skruvarna vid tanklocket - hissa upp bilen och lätta damasken uppe vid påfyllningsröret (underifrån) samt den lilla styrringen vid tanken.

Tanken är lätt att sänka ner ( 3 bultar) - om du har en ställning du kan höja å sänka. Skjut tanken lite åt vänster och du kan få ut påfyllningsröret (ev. får du lätta på ett kabelfäste som sitter med buntband). Gör rent och montera nya packningen i tanken (kolla så du får den åt rätt håll). Det är sedan en liten fals på röret där packningen skall sitta emellan - kan vara lite trixigt att få in röret sista biten. Spraya på 5-56 eller liknade så den gliiiider in i mål..... :D

Å så minimalt med soppa i tanken förståss..... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Av nån anledning tror jag inte att summitracing säljer grejer som är tillverkade i kina?

Om nu inte ford racing parts är gjorda i kina?

Jag köpte i höstas ett 93´Cobra/GT40 insugskit från Summit, Ford Racing och allt såg skitbra ut, lite grovt gjutet kanske och taskiga bultar som såg billiga ut om man nu är i branchen vi i Sverige kallar verkstadsindustrin... Vände runt på insuget och hittade en ingjutning "Made in China"....

Man får vad man betalar för så är det ju bara... Jag får kanske skämmas lite med följande textrader men här i garaget står just nu två Mustanger - 93´och 67´, en Volvo 940 och en Porsche 930(911Turbo). Man behöver inte kika särskillt länge eller djupt i nån av bilarna innan man inser att vissa lite dyrare tyska bilar håller en mycket hög kvalite och byggkänsla som man aldrig sett på en Mustang. Å den gamle Volvon står sig rätt bra den med i tillförlitlighet och styrka... däremot saknar den ju all känsla.

Mustanger är ju och var i förhållandevis rätt billiga bilar så kinesgrejer eller inte... Saker som man vet går sönder och kan vara fel på får gärna kosta lite mer och hålla längre...

Link to comment
Share on other sites

Made in China eller inte, den gör jobbet - och billigare! :)

Med tanke på att jag fick ett King Cobra kopplingskit och ett nytt insug + frakt m.m. för under 5 tusen så är jag då mer än nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...