Jump to content

Krockade Mustanger, uppföljning och åtgärder


Recommended Posts

Det har pratats en hel del om krockade Mustanger på blocket. Jag har hjälpt några personer med att kolla upp billiga Mustanger som finns för försäljning. Jag har använt mig av www.autocheck.com och då har dessa varit klassade som ”salvage beyond repair”.

bl.a. denna annons:

http://www.blocket.se/vi/16206771.htm?ca=11_s

och även en V6 som inte finns kvar på blocket (antagligen såld). Ska man ringa nya ägaren och berätta då han kanske har tur och kan häva köpet eller ska man låta det vara? Vill han veta detta då bilen faktiskt kan vara bra återställd?

Jag har anmält ett par annonser till blocket och har även skickat med rapporten från Autocheck. Jag har mailat fram och tillbaks med blocket (som för övrigt är förbannat sega på att svara på mail, minst 24 timmar) och dem ska försöka ”bekräfta” detta och plocka bort annonserna.

Hur långt ska man gå då annonserna fortfarande finns kvar? Tänk om ägarna inte själv vet om att deras Mustang har varit krockad utan ”dumpar” priset för att få loss pengar? Är det då rätt att driva på för att få bort dessa eller för att åtminstone se till att det nämns något om det i annonsen? Det kanske går få blocket att hänvisa till att göra en kontroll av fordonet i USA?

Själv blir jag mest förbannad för att detta förstör för mig och andra genom att priserna dumpas.

För övrigt så verkar inte blocket ta detta på allvar då annonserna som sagt fortfarande finns kvar.

Vad ska man göra?

Link to comment
Share on other sites

Men vad är det som är fel? Jag kan förstå om inte du vill köpa en bil som har varit krockad för samma pris kanske men om bilen är seriöst lagad så är det väl förmodligen inget fel på den och knappast olagligt att sälja den heller!

Det rullar förmodligen 1000 tals gamla bilar på vägarna som skulle dömas ut enbart pga. av rost men som har blivit lagade och det är väl inget fel i det... eller?

Skillnaden är väl bara att den bilen som har blivit krockad och renoverad har genomgått en mer grundlig kontroll i USA för att ens få tas i trafik igen.

Sen rullar det ett stort antal amatörbyggda AC Cobror och Super 7 där kvalitén på bygget knappast är bättre men är dock omåttligt populära... bara som parentes.

Har bara svårt att se problemet bara... köparen får ta ansvaret att kolla upp historiken precis som det är med tyskimporter och mätarfel. Inget blocket kan rå över även om jag personligen tycker det är fel. Säljare som medvetet drar bak mätare utan att tala om det känns nästan värre då det uppenbart blir en ren lögn.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att man får bita i det sura om man inte kollar upp varan som man är beredd att lägga upp massa slantar för. Att ringa upp nya ägare verkar lite för mycket tycker jag, men blocket kanske kan påverkas av detta och sätta upp varningstext om detta vid bilköp.

Eller alternativt skriva detta i sin egna annons så att dom nya potensiella kunderna får upp ögonen för detta...och vet att detta existerar...Många vet nog inte om det...

Link to comment
Share on other sites

Om bilen är seriöst lagad så är det klart att det är ok.

Men när man mailar annonsören ett par gånger och ber om att få chassinummret och dom inte hör av sig verkar jäkligt skumt. Har man rent mjöl i påsen har man nog inga problem att lämna ut det och samtidigt ge en förklaring till att bilen är reparerad och att allt finns dokumenterat.

Kombinationen lågt pris och att inte höra av sig är i mina ögon fråga om ett eventuellt lurendrejeri och bedrägeriförsök.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en firma i mina krokar som köper utdömda ( behöver väl inte vara så stora skador, p.g.a de hutlösa verkstadspriserna?) bland annat mussar.. Inget fel på de bilarna när de säljs.

Förstår inte varför en bil skulle bli kass för man byter lite plåt?

Link to comment
Share on other sites

Om bilen är seriöst lagad så är det klart att det är ok.

Men när man mailar annonsören ett par gånger och ber om att få chassinummret och dom inte hör av sig verkar jäkligt skumt. Har man rent mjöl i påsen har man nog inga problem att lämna ut det och samtidigt ge en förklaring till att bilen är reparerad och att allt finns dokumenterat.

Kombinationen lågt pris och att inte höra av sig är i mina ögon fråga om ett eventuellt lurendrejeri och bedrägeriförsök.

Där kan jag förstå hur du menar! :)

Link to comment
Share on other sites

kanske är såld, men han har slarvat bort nr till annonsen?

Nej men det är klart det finns lurendrejjare, men det finns ju överallt oavsett va det gäller..

Lite ansvar ligger ju hos köparen också.

Sen ang priser... saker är inte värda mer än folk vill betala.

Jag skulle inte ha något emot att köpa en krockad sedan tillfixad bil för (mycket)bättre pris.

Har blocket överhuvud taget rätten att ta bort en annons på en laglig bil som har godkänts av SBP?

Är det så att det skulle vara något olagligt så är det väl polisen som ska kontaktas? edit:(fast de skulle väl inte bry sig iaf)

Link to comment
Share on other sites

Om bilen är seriöst lagad så är det klart att det är ok.

Men när man mailar annonsören ett par gånger och ber om att få chassinummret och dom inte hör av sig verkar jäkligt skumt. Har man rent mjöl i påsen har man nog inga problem att lämna ut det och samtidigt ge en förklaring till att bilen är reparerad och att allt finns dokumenterat.

Kombinationen lågt pris och att inte höra av sig är i mina ögon fråga om ett eventuellt lurendrejeri och bedrägeriförsök.

Där håller jag med till 100%
Link to comment
Share on other sites

Fröberg du har inte funderat på att det är Dollarpriset som också påverkar ett lägre pris och att det idag finns ca 900 Mustanger 05-08 i Sverige.Bara för att du inte får din(dina) bil sålda så behöver väl inte du spy galla på andra som försöker att säljer sina bilar som kanske varit krockade.Men visst jag håller med om att när folk ska luras då är det för dj-igt.Men det finns rätt så många som köpt krockade bilar utan att veta om det och jag tror att dom inte vill veta det,varför väcka en björn som sover.Vi hoppas att du får din bil såld :D .

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med Fröberg -- priset sjunker pga man måste konkurrera med "krockade" bilar där säljaren inte skriver att den har varit krockad (men han har köpt den mkt billigare just pga att den varit krockad).

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med Fröberg -- priset sjunker pga man måste konkurrera med "krockade" bilar där säljaren inte skriver att den har varit krockad (men han har köpt den mkt billigare just pga att den varit krockad).

Förstår ändå inte skillnaden mot tex. en klassiker som har varit så rostig så man har fått bytt alla rambalkar osv. Det måste väl vara dagsskicket samt köparen som avgör priset och inte vad den har haft för skick! Men sen håller jag som sagt med om att dom lika gärna kan skriva det i annonsen på en gång så man slipper ringa, men att blocket ska kräva det tycker jag låter väldigt underligt!

Link to comment
Share on other sites

När det verkar vara en "andrahands marknad" med krockade bilar så är det för jävligt tycker jag, tror inte folk vet om detta och då måste det vara forumets ansvar (blocket) att skylta med detta om man ska ses som seriös...

Gamla klenoder som säljs, kan man ju förstå att delar är bytta osv, åldern tar ju ut sin rätt, men nyare bilar ska fan inte ha en sådan marknad tycker jag, isf så sätt ut ett nytt forum där bara krockade bilar säljs. Undrar hur många som skulle tänka sig att köpa sig en bil där isf, inte mänga tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Skitbra annons Fröberg, mycket seriöst. Skulle nappa direkt om jag inte redan hade en -05:a. Lycka till

En annan sak är ju att sätta ut ett så attraktivt pris så att köparna bara måste höra av sig, inte för högt men inte heller för lågt. Räkna med vad du kan dumpa den för och sätt ut det priset istället för att pruta ner, eller att behöva ändra priset i annonsen (ser inte snyggt ut med överkorsade priser i rött)

Då kan ju bara priset egentligen bli lite högre om du får fler spekulanter...

Link to comment
Share on other sites

När det verkar vara en "andrahands marknad" med krockade bilar så är det för jävligt tycker jag, tror inte folk vet om detta och då måste det vara forumets ansvar (blocket) att skylta med detta om man ska ses som seriös...

Gamla klenoder som säljs, kan man ju förstå att delar är bytta osv, åldern tar ju ut sin rätt, men nyare bilar ska fan inte ha en sådan marknad tycker jag, isf så sätt ut ett nytt forum där bara krockade bilar säljs. Undrar hur många som skulle tänka sig att köpa sig en bil där isf, inte mänga tror jag.

Men kraven måste väl komma från köparen? Ska blocket ha en sida för bilar med dolda fel, en sida med bilar där mätarna är bakställda, en sida för tyskimporter (för dom är ju billigare i inköp), en sida med USA-importer (också billigare i inköp), en sida för bilar där man fuskat med servicen med hjälp av simpla nollställare osv. hoppas du förstår vart jag vill komma...

Fröberg gör för övrigt alldeles rätt i sin annons och påpekar allt som är bra för att övertyga eventuell köpare och förhoppningsvis hittar han en köpare som är beredd att betala 56.000kr mer för i princip samma bil. Ser gymt fin ut! :) Blev själv lite sugen men nu har man ju börjat med en klassiker! 8)

(Man hade ju inte klagat direkt om Chip Foose eller Carroll Shelby hade renoverat den krockade bilen! :D )

Link to comment
Share on other sites

För min del är det glasklart -- jag hade definitivt betalat mer för en okrockad bil. De bilar som ligger på Blocket som har varit krockade är för dyra för en krockad bil, kanske om de dragit av 20-50 tusen så hade det varit OK.

Problemet är att folk inte berättar att de varit krockade!

Jag var och kollade på en svart 06:a i Malmö hos ett företag och säljaren sa att den INTE var krockad. Efter en kontroll med VIN och Carfax så kunde man se att den varit krockad i USA (airbagen hade gått osv). Hade han sagt den varit krockad när jag var och tittade på den så hade det inte varit mer med det -- då hade jag kanske köpt den, men för ett helt annat pris.

Problemet är inte att de är krockade, problemet är att de säljs för samma pris som okrockade.

I slutändan betyder det bara att de drar ner värdet på alla Mustanger, vilket är trist om man är Mustang-ägare.

Link to comment
Share on other sites

För min del är det glasklart -- jag hade definitivt betalat mer för en okrockad bil. De bilar som ligger på Blocket som har varit krockade är för dyra för en krockad bil, kanske om de dragit av 20-50 tusen så hade det varit OK.

Problemet är att folk inte berättar att de varit krockade!

Jag var och kollade på en svart 06:a i Malmö hos ett företag och säljaren sa att den INTE var krockad. Efter en kontroll med VIN och Carfax så kunde man se att den varit krockad i USA (airbagen hade gått osv). Hade han sagt den varit krockad när jag var och tittade på den så hade det inte varit mer med det -- då hade jag kanske köpt den, men för ett helt annat pris.

Problemet är inte att de är krockade, problemet är att de säljs för samma pris som okrockade.

I slutändan betyder det bara att de drar ner värdet på alla Mustanger, vilket är trist om man är Mustang-ägare.

Om jag ska fortsätta vara lite jobbig så borde väl ett högt pris på en krockad bil generera ett högre pris på en icke krockad 8) Frögren visar ett bra exempel! Med andra ord, se till att hålla uppe priserna tillsammans MEN med prisskillnad, så får köparen avgöra vilken han väljer! 8)

Link to comment
Share on other sites

För min del är det glasklart -- jag hade definitivt betalat mer för en okrockad bil. De bilar som ligger på Blocket som har varit krockade är för dyra för en krockad bil, kanske om de dragit av 20-50 tusen så hade det varit OK.

Problemet är att folk inte berättar att de varit krockade!

Jag var och kollade på en svart 06:a i Malmö hos ett företag och säljaren sa att den INTE var krockad. Efter en kontroll med VIN och Carfax så kunde man se att den varit krockad i USA (airbagen hade gått osv). Hade han sagt den varit krockad när jag var och tittade på den så hade det inte varit mer med det -- då hade jag kanske köpt den, men för ett helt annat pris.

Problemet är inte att de är krockade, problemet är att de säljs för samma pris som okrockade.

I slutändan betyder det bara att de drar ner värdet på alla Mustanger, vilket är trist om man är Mustang-ägare.

Om jag ska fortsätta vara lite jobbig så borde väl ett högt pris på en krockad bil generera ett högre pris på en icke krockad 8) Frögren visar ett bra exempel! Med andra ord, se till att hålla uppe priserna tillsammans MEN med prisskillnad, så får köparen avgöra vilken han väljer! 8)

Du är inte jobbig, bara svårövertygad =)

Jo det håller jag med om, men de säger ju INGET om att de är krockade! Folk tror inte de är krockade såklart!!

Link to comment
Share on other sites

Det är ju naturligtvis fel av säljarna att undanhålla den informationen och ännu värre att ljuga om den medvetet men jag tror inte att vi ska underskatta köparna heller. De flesta kollar nog detta och tar reda på så mycket de kan innan de slår till på kärran i deras liv!

Link to comment
Share on other sites

Det är ju naturligtvis fel av säljarna att undanhålla den informationen och ännu värre att ljuga om den medvetet men jag tror inte att vi ska underskatta köparna heller. De flesta kollar nog detta och tar reda på så mycket de kan innan de slår till på kärran i deras liv!

Mja, jag är inte så säker på det. I Sverige tex så har vi ingen motsvarighet till CARFAX, så jag tror nog det är en minoritet som kollar upp VIN-numret utan nöjer sig med att fråga om den är krockad och kanske tittar lite i motorrummet.

Link to comment
Share on other sites

du kanske har rätt... vet inte hur folk i allmänhet köper bil men jag hade nog kollat allt jag kan och betalat därefter! 8) Men om det är som du menar är det ju bättre att prisern på dom krockade bilarna också är högt om man ser det lite krasst. :)

Link to comment
Share on other sites

När det verkar vara en "andrahands marknad" med krockade bilar så är det för jävligt tycker jag, tror inte folk vet om detta och då måste det vara forumets ansvar (blocket) att skylta med detta om man ska ses som seriös...

Gamla klenoder som säljs, kan man ju förstå att delar är bytta osv, åldern tar ju ut sin rätt, men nyare bilar ska fan inte ha en sådan marknad tycker jag, isf så sätt ut ett nytt forum där bara krockade bilar säljs. Undrar hur många som skulle tänka sig att köpa sig en bil där isf, inte mänga tror jag.

Men kraven måste väl komma från köparen? Ska blocket ha en sida för bilar med dolda fel, en sida med bilar där mätarna är bakställda, en sida för tyskimporter (för dom är ju billigare i inköp), en sida med USA-importer (också billigare i inköp), en sida för bilar där man fuskat med servicen med hjälp av simpla nollställare osv. hoppas du förstår vart jag vill komma...

Fröberg gör för övrigt alldeles rätt i sin annons och påpekar allt som är bra för att övertyga eventuell köpare och förhoppningsvis hittar han en köpare som är beredd att betala 56.000kr mer för i princip samma bil. Ser gymt fin ut! :) Blev själv lite sugen men nu har man ju börjat med en klassiker! 8)

(Man hade ju inte klagat direkt om Chip Foose eller Carroll Shelby hade renoverat den krockade bilen! :D )

Klart att kraven ska komma från köparen, trodde jag var tydlig där också.....
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...