Jump to content

Störtbåge


JanneJ

Recommended Posts

Är det någon här på forumet som har störtbåge i sin cab?

Shelbybågen finns att köpa som replica till 68-70, men finns det andra varianter också?

Gärna nån bild om ni har.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

"Just like the original, this roll bar DOES NOT provide adequate protection in a rollover, and is for appearance only"

Båge i en cab blir väl aldrig en riktig höjdare?

Lite som undulater sittande i en bur, IMHO. Det finns nog ingen bur som är direkt snygg. Skulle kanske försöka göra en själv.

Hade en Cuda cab i tiden (med bur). Den gick hyfsat men var ful som stryk med taket nere.

Bågarna bröt bilens linjer och flyt på det mest förskräckliga sätt.

Bytte senare till mildare teknik i bilen, så burhelvetet åkte av fortare än kvickt. Ingen tjejmagnet, alltså...

Link to comment
Share on other sites

"Just like the original, this roll bar DOES NOT provide adequate protection in a rollover, and is for appearance only"

Båge i en cab blir väl aldrig en riktig höjdare?

Lite som undulater sittande i en bur, IMHO. Det finns nog ingen bur som är direkt snygg. Skulle kanske försöka göra en själv.

Hade en Cuda cab i tiden (med bur). Den gick hyfsat men var ful som stryk med taket nere.

Bågarna bröt bilens linjer och flyt på det mest förskräckliga sätt.

Bytte senare till mildare teknik i bilen, så burhelvetet åkte av fortare än kvickt. Ingen tjejmagnet, alltså...

Nä, nån fågelbur blir det aldrig! hua mig!

Tanken låg mer åt en huvudbåge typ shelby och sedan strävor på något sätt, långt ner längs med trösklarna och någon sträva från ½ höjd på huvudbågens sida ( under karosskanten ) bak mot hjulhuset.

När dörrarna är stängda ska du bara se huvudbågen.

Som sagt, det är bara lösa funderingar och jag letar efter tips.

Link to comment
Share on other sites

Börja med att fundera över varför du vill ha båge i bilen. Därefter är det till att ta reda på vilka krav som ställs för den verksamhet som du tänkt ha den till. Att bara spontanbygga o sen upptäcka att den inte är legal skulle vara rätt surt.

Personligen tycker jag det är jäkligt coolt med en cab med båge, har haft planer på att skaffa en cab som gatbil, givetvis med båge. Visar på attityd och säkerhetstänkande!! 8)

Sen så gäller det att se till att den följer bilens linjer i övrigt när caben är uppfälld.

Det är iaf vad jag tycker.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Det är rent gatbruk, mustang cab är fel för all form av tävling..

Jag har ju mina rötter i banracing och har byggt några bågar som uppfyller FIA-klassning så det blir det inte tal om.

Det är mer som du skrev om attityd och säkerhet i en lagom diskret mix..

Link to comment
Share on other sites

Här finns den:

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... T1=RB11+01

verkar inte vara mycket att hålla sig i om olyckan är framme..och betala nästan 800 $ för en dekoration är lite väl magstarkt.

egentligen vill jag ha någonting som är både krocksäkert och styvar upp chassiet ( ev. med strävor framåt och bakåt )

hm, tack! Hade inte greppat att Shelby-bågens funktion är så dålig... så även en orginal Shelby-båge är ett dåligt rolloverskydd? Rätta mig om jag har fel, men sitter det inte en liknande båge i en Shelby-Fastback också?

Link to comment
Share on other sites

Lite nostalgi, men det här var den Mustangcab som först satte avtryck i mitt dragracingminne. Det var Steve Grebeck/Mike Ragusas Pro5.0, och visades i massor av tidningar under 90-talet. Den dominerade klassen, och gick 7-sekunders rundor långt innan de flesta andra.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Det är rent gatbruk, mustang cab är fel för all form av tävling..

Du har ABSOLUT rätt här. All form av cab är dåligt för autoracing. MÅSTE man absolut åka bantävling med cab, är kanske en E30 eller E36 BMW ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Det ar ganska stor skillnad mellan fastback och convertible stortbagar. 67, nar bara fastback fanns sa fanns olika stortbagar. Tidig var svetsad

mot bade golvet och bakre hjulhuset samt bultad mot fastsvetsade

fasten i taket. Senare var bara svetsade mot golvet och bultad mot

fasten i taket. 68 och senare var lika pa fastback/sportsroof medan

convertible hade stortbagar mer for syns skull eftersom de var bultade

mot sidan av bilen och inte svetsade i golvet.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...