Daniel Strand May 13, 2008 Report May 13, 2008 Har varit ute och sagt godnatt till vår nya familjemedlem, men blev lite konfunderad över vissa saker.Kylarglykolen är gul. Har hört att detta är en "ny" typ som inte går att blanda med vanlig blå eller grön glykol. Stämmer detta? Kan man mäta köldbestöndigheten med en vanlig flotörglykolprovare, eller behöver man skaffa en speciell?Vi har valt optionet med aktivt larm. Detta ska bl.a larma på dörrar, koffert och huv. Men vart sitter givaren under huven? Kan man testa larmet på något enkelt sätt? Satte mig i bilen och larmade på. Trodde att man skulle få larmet att gå av när rörelsesensorerna "såg" mig i kupen. Men inget hände. Borde detta inte fungera?, eller tar det en stund innan larmet aktiveras?? Citera
RoTe May 13, 2008 Report May 13, 2008 Du ska endast använda fords glykol, inget annat. Får absolut inte blandas. Det kunde jag svara på iaf. Citera
grufman May 14, 2008 Report May 14, 2008 och du kan mäta med vanlig provare. Glykolen heter VC7 och vi har den hemma. Larmet "armar" inte förrän efter 30 sekunder. Så vänta... Citera
Dr Frelin October 23, 2008 Report October 23, 2008 Tjenna!Är det "ok" att köra en Mustang -05 V6:a på OKQ8:as röda (long life) Glykol (finns på 20 litersdunk... ) ifall man ser till att tömma hela systemet på dess gula glykol innan man byter? Brorsan hade bara -5 i fryspunkt i sin... Citera
grufman October 23, 2008 Report October 23, 2008 Tjenna!Är det "ok" att köra en Mustang -05 V6:a på OKQ8:as röda (long life) Glykol (finns på 20 litersdunk... ) ifall man ser till att tömma hela systemet på dess gula glykol innan man byter? Brorsan hade bara -5 i fryspunkt i sin...OK's röda är nog till för VAG-bilar för dom har röd glykol. Egentligen har jag ingen aning om vad det egentligen är för skillnad, och sannolikt fungerar det. Men jag skulle nog alltid välja den typen tillverkaren rekomenderar. Man får tänka på att glykol inte bara handlar om att sänka fryspunkten. Glykolen är även korrosionsskydd, höjer kokpunkten och smörjer vattenpumpen... inget man vill chansa på så där i brådrasket. Citera
evert cmc1622 October 23, 2008 Report October 23, 2008 Hej!! Min förra 05:a och denna Saleenen, båda bilarna har haft glykol som tålde 40 minus grader .Det är väl standard på bilarna att dom har glykol i kylarvattnet. Bägge mina bilar som jag har haft kommer ifrån Californien.Där är det inga minus grader. Citera
FastMagnus October 23, 2008 Report October 23, 2008 Midland oil har en glykol som är blandningsbar med både röd och grön glykol. Har ej beteckningen på den i huvudet just nu Citera
Roger October 24, 2008 Report October 24, 2008 Peak heter glykolen som är blandningsbar och finns att köpa hos Mekonomen mm. Citera
streetsaleen October 27, 2008 Report October 27, 2008 Hej!! Min förra 05:a och denna Saleenen, båda bilarna har haft glykol som tålde 40 minus grader .Det är väl standard på bilarna att dom har glykol i kylarvattnet. Bägge mina bilar som jag har haft kommer ifrån Californien.Där är det inga minus grader.Jag hade bara vanligt vatten till min kompressor . va vinter ute med. snacka om att jag fick panik o fixa glykol snabbt som ögat. Citera
Recommended Posts