Jump to content

Oljetrycksmätaren


mrv8

Recommended Posts

Hej

Nu blir jag nyfiken på att lyssna med er Mustang vänner.

Oljetrycksmätaren, har jag ett längre tag funderat på att den jämt står på samma ställe ovavsett tomgång eller varvtal.

Är det bara som en oljetryckskontakt som sitter och mätaren ställer sig på samma ställe om det är oljetryck eller på noll om det inte är tryck.

Har tittat under och tycker det ser ut som att det bara sitter en vanlig oljetryckskontakt som känner av olje trycket.

Hur är det på era?

Kaneke någon byt på min och satt dit en vanlig kontakt eller ska det vara så här?

Tycker att det känns lite väll fantastiskt om den skulle hålla exakt samma tryck hela tiden.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu blir jag nyfiken på att lyssna med er Mustang vänner.

Oljetrycksmätaren, har jag ett längre tag funderat på att den jämt står på samma ställe ovavsett tomgång eller varvtal.

Är det bara som en oljetryckskontakt som sitter och mätaren ställer sig på samma ställe om det är oljetryck eller på noll om det inte är tryck.

Har tittat under och tycker det ser ut som att det bara sitter en vanlig oljetryckskontakt som känner av olje trycket.

Hur är det på era?

Kaneke någon byt på min och satt dit en vanlig kontakt eller ska det vara så här?

Tycker att det känns lite väll fantastiskt om den skulle hålla exakt samma tryck hela tiden.

Mvh

MrV8

på nästan alla fordar sitter det bara en oljetrycksbrytare som gör att mätaren alltid står i samma läge (eller av). Jag tror att man valt den här lösningen för att man annars skulle få massa kundfrågor om huruvida mätaren visade rätt, för mycket, för lite osv....

Link to comment
Share on other sites

Ahhh

Ja då var det som jag trodde då.

Går det att sätta dit en givare så man ser mättaren röra sig?

Eller blir det hel tokigt då?

Egentligen så tycker jag det är lite läskig lösning att det är så och inte en lampa som tänds om det skulle bli något fel på oljetrycket.

visserligen väldigt sällan som det blir såna fel att oljetilförseln avbryts helt på en gång. Men man kan ju ge sig attan på att man inte tittar på mättaren just då.

Kanske finns en oljetrycks symbol i instrumentpanelen som man kan sätta in en lampa i?

Finns ju en för när man ska fylla på olja.

Eller är det så att Check Engine tänd vid eventuellt noll oljetryck?

Många frågor :roll:

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Den brukar resa sig :shock::shock::shock: när man startar och sedan ligger den ganska stilla.... om varvet går ner - till nästan inget (ja om man startar med för lite gas (manuellt) så vickar den ner lite :?:shock::? Annars så är den nog rätt stabil och ståndaktig :oops::oops::oops:

Jag har inbillat mig att ju höger den står (visaren alltså) så säger det att oljepumpen är ok.

Link to comment
Share on other sites

Den brukar resa sig :shock::shock::shock: när man startar och sedan ligger den ganska stilla.... om varvet går ner - till nästan inget (ja om man startar med för lite gas (manuellt) så vickar den ner lite :?:shock::? Annars så är den nog rätt stabil och ståndaktig :oops::oops::oops:

Jag har inbillat mig att ju höger den står (visaren alltså) så säger det att oljepumpen är ok.

Min har bara en bryt kontakt till mättaren just nu.

Ska se om vad Grufman säger om dom provat att byta till en som känner av trycket och kan ge utslag på mättaren vad det faktiska trycket är.

Men jag tror helt att det är som Grufamn säger Ford ville inte ha en massa frågor på vad mättaren ska vissa osv, därav bara en tryck kontakt med on/off funktion som känner av oljetrycket till mätaren.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Är nog samma på 05. Har aldrig sett något annat läge än 0 och något till höger. :D Samma gäller för voltmätaren... Hade gärna sett att dessa två mätare varit så inställda att dom pekat rakt nedåt istället, det hade sett mer estetiskt ut. Då får man dock se till att alltid ha halv tank i bilen för ett 100% symetriskt instrument. :--

Link to comment
Share on other sites

Är nog samma på 05. Har aldrig sett något annat läge än 0 och något till höger. :D Samma gäller för voltmätaren... Hade gärna sett att dessa två mätare varit så inställda att dom pekat rakt nedåt istället, det hade sett mer estetiskt ut. Då får man dock se till att alltid ha halv tank i bilen för ett 100% symetriskt instrument. :--

Jag förstår dig, känner igen dit tanke sätt i mig själv med :D

Grufman tycket jag var jätte onödig när jag ville beställa en ny temp givare för att förhopningsviss få temp mättaren att stå rakt upp och inte lite till vänster som den gör nu :roll:

Har inte beställt än ännu (efter att blivit övertalat att inte göra det, får tacka Grufman för att han tänker så att han inte bara vill sälja på mig grejer när jag kommer på onödiga reprationer) men är fortfarande lite frestad på det, testa att byta termostat men ingen skillnad.

Ja vad säger man, vet inte varför man vill få det estetiskt rätt.

Är det min Design ådra från mitt jobb som spökar i bil sammanhanget :roll:

Men min volt mättare rör dig lite i alla fall, brukar stå lite över halv när den är kall för att sedan ställa sig i mitten efter några mils körning, och ibland till och med stå lite till vänster vid tomgångskörning.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

voltmätaren brukar röra sig faktiskt. Fast moderna bilar har så bra regulatorer så det står normalt settt alltid still.

Oljetrycksgivarna brukar ofta ha mkt hög kvalitet. Dom är inställda på gränstryck + lite marginal så risken att dom visar fel är extremt liten. Risken isåfall är att dom visar 0 trots att det finns oljetryck, det händer, men väldigt sällan = säkra sidan. Tempgivaren kan dock flexa en aning, men det kan också vara kablar + instrumentavvikelser...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...