Jump to content

Skivor & ingen bromsservo?


Recommended Posts

Nämnt tidigare att jag klurar på att uppdatera lite bromsar. Har väldans bra förutsättningar till det där jag jobbar och även chefen är engagerad i att få till nice bromsar till min Mustang. 8)

Dock kom jag på en sak... Jag har ju ingen bromsservo! Är det ett "måste" om man skall klippa dit 4kolvs brembo ok och 315mm skivor?

Hur är det egentligen med spindlarna på min -67. Måste de bytas för att montera ok? Hörde talas om att de 67 kom med en spindel som funka till både trummor och skivor? Är själv osäker på hur det ser ut då jag inte haft isär på flera år.

Detta kittet (kanske med hålborrade skivor istället)

xb,31441.jpg

Ihop med stålomspunna slangar borde väl kunna få stopp på en Mustang? :--

Link to comment
Share on other sites

Ett bromssystem är en balans mellan huvudcylinder, bromsok och pedalinfästning.

Allt jobbar tillsammans till ett väl fungerande system.

Att bara klämma dit jättebromsok istället för original trummor och hoppas det kommer att fungera är tyvärr dömt att misslyckas.

Du måste ändå byta huvudcylinder så då är valet enkelt, sätt dit en servo.

Jag har kört med skivbromsar utan servo i tävlingssammanhang men då trixar man med kolvstorlek i huvudcylindern mot pedalens slaglängd och infästning för att inte få abnormt tungtrampade bromsar ( dom blir tunga ändå! )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...