Jump to content

Nybliven ägare...med lite frågor


Recommended Posts

Blev tidigare i veckan ägare till min första Mustang efter 3 års Corvette ägande. Bilen är en 1965 hardtop som gått 5900mil och är i orginalnalskick helt oskruvad med rak sexa och tre petad manuell låda, osyncad 1:a. Enda tillvalen är metallic lack samt 14" hjul. Fin dokumentation finns för de senaste 15-20 åren samt alla import papper från -66 när bilen kom till sverige. Än så länge känns det som ett bra byte! Behöver dock ställa lite frågor till er lite mer erfarna Mustangägare.

Lådan för lite oväsen på 1:a och 2:an, karaktären på ljudet ändras när motorn driver på till skillnad från när man bara rullar framåt. Har hört lite olika teorier om detta från personer som kan lite mer än mig för stunden. En del gissar på en rakdrevad (har för mig de sa så) låda och att ljudet skulle kunna vara normalt medan andra gissar att den helt enkelt bara är sliten. Har inte haft nån expert som lyssnat på den än så länge utan måste fråga er vad ni tror?

Vidare är det lite knepigt att få i 1:an vilket förvisso inte känns så underligt, men frågan är om man inte bara skulle behöva smörja upp länkarna lite? Någon som har tips på vad man ska använda för smörjmedel?

Temp mätaren är ur funktion i bilen och ger inga utslag. Vilken ände börjar jag enklast söka efter problemet?

Har införskaffat en reparationshandbok för vidare instruktioner men är lite nyfiken på era åsikter.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Välkommen i MUSTANGgänget. 8)

Du kan använd hjulager fett. :)

Jag tror det skulle göra susen för lådan med ett oljebyte,

synkringar är ganka vanligt problem på en Dagenham

treväxlad, om det nu är en sådan i, lådan är vanlig på

Mustang med 6an.

Växelsegmentet under spaken är troligen lite slitet och kan

behövas att fettas in, det kan också vara nödvändigt

att göra en ny centrering av segmentet. :roll:

Det är ganska lätt att centrera segment, ställ spaken i

neutral (Friläge), kryp under och kolla att lådans armar

står i friläget. :)

Kolla sedan att armarna på växelsegmentet står i linje

med varandra, det finns ett litet centreringshål som

man kan sticka in en passade borr i, hålen går igenom

alla segmentets armar. :?

Lossa justermuttern på alla armar från lådan men bara på

segment sidan, inte på lådans sida, detta för att kunna få i

borren genom alla segmentarmar, när borren glidit genom

så låter du den sitta kvar och låser justermuttrar, drag ur

borren och segmetet är justerat. ;)

Link to comment
Share on other sites

Blev tidigare i veckan ägare till min första Mustang efter 3 års Corvette ägande. Bilen är en 1965 hardtop som gått 5900mil och är i orginalnalskick helt oskruvad med rak sexa och tre petad manuell låda, osyncad 1:a. Enda tillvalen är metallic lack samt 14" hjul. Fin dokumentation finns för de senaste 15-20 åren samt alla import papper från -66 när bilen kom till sverige. Än så länge känns det som ett bra byte! Behöver dock ställa lite frågor till er lite mer erfarna Mustangägare.

Lådan för lite oväsen på 1:a och 2:an, karaktären på ljudet ändras när motorn driver på till skillnad från när man bara rullar framåt. Har hört lite olika teorier om detta från personer som kan lite mer än mig för stunden. En del gissar på en rakdrevad (har för mig de sa så) låda och att ljudet skulle kunna vara normalt medan andra gissar att den helt enkelt bara är sliten. Har inte haft nån expert som lyssnat på den än så länge utan måste fråga er vad ni tror?

Vidare är det lite knepigt att få i 1:an vilket förvisso inte känns så underligt, men frågan är om man inte bara skulle behöva smörja upp länkarna lite? Någon som har tips på vad man ska använda för smörjmedel?

Temp mätaren är ur funktion i bilen och ger inga utslag. Vilken ände börjar jag enklast söka efter problemet?

Har införskaffat en reparationshandbok för vidare instruktioner men är lite nyfiken på era åsikter.

Jepp vanligt med oljud i lådan o andra problem.

när jag köpte min 66 var det fullt medveten om att lådan var slut

Ettan sjöng och skrek om vartannat,tvåan föll ur om man släppte växelspaken,och trean fick man smyga in för att synkringen var kass,till slut gick inte tran att lägga in så man fick köra på tvåan.

att jag pendlade 9 mil om dagen gjorde det ännu roligare att hålla inne tvåans växel hela tiden... :--

på 66,an så gick det utan större problem modifiera och montera en 67,as låda med synkad etta,

Men kolla oljan först släpp den i ett rent tråg så du ser alla eventuella spånor o annan skit

Funkar växellägen som de ska så bör det inte vara något större problem.

oljudet på tvåan kan bero på att växelspaken och lederna "spänner" lite och att motorfästen inte är riktigt fräscha så motorns vridmoment ivrider lådan något.

Rör sig växelspaken när du accelererar?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då ska vi se, har spenderat helgen under bilen med framgång!

Segementets justering var åt helsike...att ingen gjort nåt åt det tidigarte förvånar mig. Gjorde enligt given instruktion och tillslut gick det bra! Var lite oroad ett tag när jag endast kunde få i 2:an och 3:an... Men efter att ha hitta ursprungsläget för neutralen med lite meck och svordommar gick det fint! Kändes som att den som centrerade senast inte hittade det riktiga läget? Ny olja i lådan och ljudet på 1:an och 2:an är något lägre. Ett nytt litet problem är att nu skramlar det i växelspaken istället. Någon som har tips på vad det kan vara?

->Ingo, inga rörelser i spaken vid acceleration och marginellt med spån i oljan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag är grymt imponerad av alla dina svar Lars, ett levande uppslagsverk! ;)

Kort sagt, ett arbete jag utför inifrån kupén. Kanske en dum fråga men hur får jag bort damasken utan att förstöra den? Kommer inte exakt hur det såg ut, men jag kan inte se några skruvar runt täkbrickan som håller den på plats. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tack.

Har du konsoll eller är din bil utan, om du har konsoll

så måste du öppna luckan till det extra facket. :)

Skruva bort de två skruvarna i luckans nedre stängnings-

kant, lyft upp locket som du skruvat loss något i kanten

och drag det framåt, sitter en klämma i bakanten på

locket. :?:)

Damasken sitter med en skruv i vardera hörnet, den

skall sitta med fyra skruv även utan konsoll. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nu är den bytt!

Inser att jag inte har den där fjädrarna 7208 som skallsitta med plastbiten och metallkulan. Eller är "spring" menat som plastbiten? Detta skulle kunna förklara varför det fortfarande ringer lite i den, dock betydligt mindre. Den ena gummipackningen runt bulten var helt bortsliten....

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det skall vara en fjäder på vardera sidan av spakens fot

och i ytterändan en plugger 7B125, dess uppgift är att

stumma spaken. 8)

Lyfte du upp spaken efter att du skruvat bort bultarna

eller fegade du ur och inte vågade lyfta spaken. :roll:

Om du lyfte spaken från sin plats så borde båda (Plugger)

ramlat ur då fjädrarna trycker ut dessa, med lite pill så

går det att få dit allt utan problem. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått svaret i frågan...kvaliten på bussningarna som sitter runt bultarna var rätt kass. Öppnade upp och tittade häromdagen och den ena av dem hade förvandlats till gegga... Bytte till den som var ok och satt i innan och nu är det tystare. Nya på väg från Ullman.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...