CMC 1061 Berra May 23, 2008 Report Share May 23, 2008 Hej såg att Lars skrev att man kunde ha olja i styrsnäckan. Men min fråga blir vilken typ av olja skulle tro en bakaxelolja är bra. Men vill veta vad han andvänder för sort. Berra Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ May 23, 2008 Report Share May 23, 2008 Olja i styrsnäckan?Om jag inte är ute och cyklar fullständigt är det väl fett som ska vara i snäckan?Jag tror inte det finns någon packbox vid utgången till pitmanarmen så då rinner oljan ut.Det är inte så att Lars menar att man kan hälla i lite olja för att mjuka upp fettet.Jag kan ha fel...sorry i så fall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 23, 2008 Report Share May 23, 2008 Hej.Det är rätt uppfattat, lite motorolja av vanlig sort, typ 20-50 mineral, koppla på en spolarslangbit på en vanligoljekanna och pumpa i att par skvättar. Oljan löser fett som stelnat eller torkat i styrsnäckan,det går inte med enbart olja i snäckan, den rinner raktigenom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra May 23, 2008 Author Report Share May 23, 2008 Tack. Jag förstod vad Lars menade från början.Berra Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson May 24, 2008 Report Share May 24, 2008 Tjena Berra!Varför ska du ha olja i din snäcka ? Anledningen att jag frågar är att jag själv har problem med att det glappar ganska mycket någonstans i min "styrning". Kanske kan en rengöring av snäckan hjälpa även mig ? Jag misstänker dock ventilen till servon eller pumpen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra May 25, 2008 Author Report Share May 25, 2008 Anledningen är at jag vill mjuka upp fettet lite, den går lite trögtBerra Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson May 25, 2008 Report Share May 25, 2008 Aha OK tack!Då lärde jag mig nåt idag också Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders CMC601 May 25, 2008 Report Share May 25, 2008 Använd rätt smörjfett till styrväxeln. Det ska vara molybdændisulfid (MoS2).Plocka bort den bult som sittar längst borta från påfyllningspluggen og med styrväxeln i ytterste läge fyll då i fett tills det kommer ut från bulthålet. Stoppa i bultarna och vrid styrväxeln til motsatta ytterläga och upprepa proceduren.Om det glappar i styrväxeln, plocka bort centerlinken från pitmanarmen och kolla om det finns glapp i rakt fram läge. gläpper det justera forsiktigt och kolla så styrväxeln inte nypar när den kommer bort från centerpositionen. Forsök INTE justera annars då för mycket förspänning kommer att forstöra en anners bra styrväxel.Har bilen servostyrning kan det rekommanderas att byta bussningen i centerlinken vid pitmanarmen och samtidigt byta tätningar i ventilhuset. Bilen kommer att kännas helt annorlunda (och bättre) efteråt.Lycka till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Logga in för att kommentera
You will be able to leave a comment after signing in
Logga In Nu