Jump to content

Styrsnäckan


Recommended Posts

Olja i styrsnäckan?

Om jag inte är ute och cyklar fullständigt är det väl fett som ska vara i snäckan?

Jag tror inte det finns någon packbox vid utgången till pitmanarmen så då rinner oljan ut.

Det är inte så att Lars menar att man kan hälla i lite olja för att mjuka upp fettet.

Jag kan ha fel...sorry i så fall

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är rätt uppfattat, lite motorolja av vanlig sort, typ

20-50 mineral, koppla på en spolarslangbit på en vanlig

oljekanna och pumpa i att par skvättar. :)

Oljan löser fett som stelnat eller torkat i styrsnäckan,

det går inte med enbart olja i snäckan, den rinner rakt

igenom. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tjena Berra!

Varför ska du ha olja i din snäcka ? Anledningen att jag frågar är att jag själv har problem med att det glappar ganska mycket någonstans i min "styrning". Kanske kan en rengöring av snäckan hjälpa även mig ? Jag misstänker dock ventilen till servon eller pumpen ...

Link to comment
Share on other sites

Använd rätt smörjfett till styrväxeln. Det ska vara molybdændisulfid (MoS2).

Plocka bort den bult som sittar längst borta från påfyllningspluggen og med styrväxeln i ytterste läge fyll då i fett tills det kommer ut från bulthålet. Stoppa i bultarna och vrid styrväxeln til motsatta ytterläga och upprepa proceduren.

Om det glappar i styrväxeln, plocka bort centerlinken från pitmanarmen och kolla om det finns glapp i rakt fram läge. gläpper det justera forsiktigt och kolla så styrväxeln inte nypar när den kommer bort från centerpositionen. Forsök INTE justera annars då för mycket förspänning kommer att forstöra en anners bra styrväxel.

Har bilen servostyrning kan det rekommanderas att byta bussningen i centerlinken vid pitmanarmen och samtidigt byta tätningar i ventilhuset. Bilen kommer att kännas helt annorlunda (och bättre) efteråt.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...