CMC 1061 Berra Posted May 23, 2008 Report Share Posted May 23, 2008 Hej såg att Lars skrev att man kunde ha olja i styrsnäckan. Men min fråga blir vilken typ av olja skulle tro en bakaxelolja är bra. Men vill veta vad han andvänder för sort. Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted May 23, 2008 Report Share Posted May 23, 2008 Olja i styrsnäckan?Om jag inte är ute och cyklar fullständigt är det väl fett som ska vara i snäckan?Jag tror inte det finns någon packbox vid utgången till pitmanarmen så då rinner oljan ut.Det är inte så att Lars menar att man kan hälla i lite olja för att mjuka upp fettet.Jag kan ha fel...sorry i så fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted May 23, 2008 Report Share Posted May 23, 2008 Hej.Det är rätt uppfattat, lite motorolja av vanlig sort, typ 20-50 mineral, koppla på en spolarslangbit på en vanligoljekanna och pumpa i att par skvättar. Oljan löser fett som stelnat eller torkat i styrsnäckan,det går inte med enbart olja i snäckan, den rinner raktigenom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted May 23, 2008 Author Report Share Posted May 23, 2008 Tack. Jag förstod vad Lars menade från början.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson Posted May 24, 2008 Report Share Posted May 24, 2008 Tjena Berra!Varför ska du ha olja i din snäcka ? Anledningen att jag frågar är att jag själv har problem med att det glappar ganska mycket någonstans i min "styrning". Kanske kan en rengöring av snäckan hjälpa även mig ? Jag misstänker dock ventilen till servon eller pumpen ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted May 25, 2008 Author Report Share Posted May 25, 2008 Anledningen är at jag vill mjuka upp fettet lite, den går lite trögtBerra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson Posted May 25, 2008 Report Share Posted May 25, 2008 Aha OK tack!Då lärde jag mig nåt idag också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders CMC601 Posted May 25, 2008 Report Share Posted May 25, 2008 Använd rätt smörjfett till styrväxeln. Det ska vara molybdændisulfid (MoS2).Plocka bort den bult som sittar längst borta från påfyllningspluggen og med styrväxeln i ytterste läge fyll då i fett tills det kommer ut från bulthålet. Stoppa i bultarna och vrid styrväxeln til motsatta ytterläga och upprepa proceduren.Om det glappar i styrväxeln, plocka bort centerlinken från pitmanarmen och kolla om det finns glapp i rakt fram läge. gläpper det justera forsiktigt och kolla så styrväxeln inte nypar när den kommer bort från centerpositionen. Forsök INTE justera annars då för mycket förspänning kommer att forstöra en anners bra styrväxel.Har bilen servostyrning kan det rekommanderas att byta bussningen i centerlinken vid pitmanarmen och samtidigt byta tätningar i ventilhuset. Bilen kommer att kännas helt annorlunda (och bättre) efteråt.Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.