Jump to content

Fördelar nummer


Recommended Posts

Hej

Är ju på jakt efter en reservfördelare till min Mustang 289 för att ha i reserv om min beställda ignitor pajar.

Har hittat en på ebay med nr C3AF-12127-AG ska enl annons passa till galaxie -63 med 289.

Den bör väl passa på min maskin?

Mvh Håkan

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, jag håller med dig.

Var ute precis o rev sär min gamla fördelare, jag upptäckte ganska genast efter isärplockning att den nedre bussningen fattades!!? Finns inte ens monterad.

Kan ju förklara glappet.

Får åka in till jobbet o svarva till en ny. Kan det gå med nylonbussning? Eller är det brons som gäller?

numret på denna fördelare är i allafall: C80P-12131A.

//Håkan

Link to comment
Share on other sites

I fortsatt hysteri för att identifiera min motor så demonterade jag igår fördelaren. Troligen hittade jag två förklaringar till varför jag inte har fått den att gå riktigt.

1) Fördelaren måste ha suttit en kugg fel. Rotorn pekade snett bakåt mot förgasarens högra främre fästbult vid TDC.

2) Brytarna såg ut som skit. Nästan som ett urbränt värmeljus i den ena ändan. Syntes ej då den satt monterad. Hade 0,15 i brytaravstånd också 8)

Så nu blir det nya brytarspetsar och konding och montera tillbaka allt och se om den slutar smälla vid belastning 8)

Fördelarens översida va märkt Motorcraft 12127 och på fördelarens "ben" står det C9ZF-12131-A, är det något man måste tänka på då man köper nya grejer till den? Som jag förstår det så borde det bli rätt om jag köper delarna till en Mustang 302 -69 som den verkar komma ifrån...

Sen va det ena hålet (som pekar upp) för vakum pluggat... bara det främre som pekar rätt fram gick till förgasaren... ska inte den andra vara kopplat också om det är den typen?

Link to comment
Share on other sites

Sådär! Har köpt nu rotor, brytare, fördelarlock, konding osv. så nu återstår bara montering efter lite mera puts! 8)

Men hur ska vakumet vara kopplat på den här... det finns ju två rör på klockan!?

fordelarejb2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det rör som var pluggat har varit kopplat till smoggsystem,

en typ av avgasrening, den som pekar mot kylaren är

den som sköter förtändning, vacum som kopplas på

förgasaren. :)

Samma typ av vacum på min 70, utseendet på vacumklockan

skiljer lite, min vackumklocka är inte ansluten på det rör

som går rakt upp på insidan av klockan. :?

Slangen som sitter där är inte kopplad då det är lite andra

delar än de som satt original. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...