Jump to content

Problem med servostyrningen i 65:a


busse

Recommended Posts

Har blivit nybliven "Mustang sambo" tjejen köpte en mustang i lördags och det är väl jag som får stå för skruvandet. En fin bil som gick i det närmaste klockrent de 100 milen hem. Dock så har den lite problem med styrningen då man kör och skall vrida på ratten så "håller" ratten emot och då man då vrider lite mer kastar bilen till och då man "styr mot" kastet så kastar den åt andra hållet och håller på så fram och tillbaka. Om man gör väldigt små rattrörelser så har man inte dom problem. Servokolven skall vara ny så jag misstänker att det är själva "styrventilen" som är paj eller feljusterad, nån som har tips på hur servostyrningen skall justeras? Kan problem med hjälpstyrarmen göra att detta fenomen uppkommer, ha fått med en ny bussning till den som jag skall byta så fort som möjligt. Har ni några tips på mitt problem?

Link to comment
Share on other sites

Bara att hoppas att den som renoverat styrventilen inte glömt någon bricka

då kan man få lite otrevliga fenomen (det gjorde jag vid ett tillfälle)

annars finns det en lite justering på sidan bakom en liten kåpa

Kan man hitta bilder eller mer info nånstans på nätet på hur justeringen går till? Jag misstänker att det inte bara är att lite planlöst skruva för att få det hela att funka.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle börja med att kolla vilken del av styrningen som orsakar problemet.

Lossa armen från styrsnäckan till kontrollventilen och känn så att inte snäckan är problemet, det ska gå riktigt lätt att vrida ratten när inte armen är ansluten i kontrollventilen. Passa på att justera glappet i snäckan med justerskruven på ovansidan.

Lossa servokolven från centerlink och känn hur tungt det är att vrida däcken höger-vänster ( med bilen upphissad! ) Lite motstånd kommer det att vara men inte överdrivet tungt.

Kolla drivremmen till servopumpen så den inte slirar vid belastning, kan ge upphov till problem vid större rattutslag.

Justeringen innanför kåpan på ändan av på kontrollventilen är till för att centrera ventilen till "rakt fram läge". Vill ratten gå åt ena eller andra hållet när framhjulen är upphissade och motorn igång kan man justera detta med muttern innanför kåpan. ( obs, justera bara lite i taget, typ 1/8 varv )

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag pallat upp framändan på bilen och när jag startar motorn så vill ratten och hjulen snurra åt höger, detta tolkar jag som att det är nåt fel med styrventilen. Om jag har hjulen max åt vänster så står dom still men om jag rör lite i ratten åt höger så sätter dom igång att snurra och stannar inte fören dom är helt åt höger. Testade att plocka av kåpan på styrventilen och där sitter ju en "axel med fjärder" och en mutter ytterst på axeln vilken borde vara justeringen, har testat att vrida på muttern men då vill hela axeln snurra. Man kan röra muttern och axeln ca 1/8 varv men jag vågar inte vrida mer för det går så tungt att jag var rätt att ha sönder nåt. Skall allt röra sig eller är det bara muttern som skall röra sig? Nån som har tips på vad jag skall göra för att få till justeringen?

Link to comment
Share on other sites

det är bara muttern som ska röra sig.

Andra änden av axeln sitter låst med en sprint inne, strax jämte där ventilen går att dela.

Prova om du kan hålla i axeln och lossa på muttern.

Link to comment
Share on other sites

det är bara muttern som ska röra sig.

Andra änden av axeln sitter låst med en sprint inne, strax jämte där ventilen går att dela.

Prova om du kan hålla i axeln och lossa på muttern.

Om man inte kommer åt att hålla axeln vad gör man då? Måste man dela ventilen för att kunna hålla fast den?

Link to comment
Share on other sites

Den ska inte snurra, kanske har någon dragit åt muttern för hårt och skadat sprinten.

Titta på bilden så ser du hur det ser ut.

En sak till, kontrollventilen är gängad i ändan av centerlink. Det finns ett mått var den ska sitta i förhållande till den inre styrleden. Jag har det inte i huvudet men sök på kontrollventil här på forumet så hittar du det.

edit:

Från centrum på fettnippeln på kontrollventilen till centrum på den vänstra inre styrledens mutter ska det vara 4 7/8 tum på mustang

Link to comment
Share on other sites

Den ska inte snurra, kanske har någon dragit åt muttern för hårt och skadat sprinten.

Titta på bilden så ser du hur det ser ut.

En sak till, kontrollventilen är gängad i ändan av centerlink. Det finns ett mått var den ska sitta i förhållande till den inre styrleden. Jag har det inte i huvudet men sök på kontrollventil här på forumet så hittar du det.

edit:

Från centrum på fettnippeln på kontrollventilen till centrum på den vänstra inre styrledens mutter ska det vara 4 7/8 tum på mustang

Sitter sprinten i den på bilden "långa axelns" hål i änden eller sitter sprinten mitt på axeln? Nån som har en sprängskiss på kontrollventilen så man får en lite bättre uppfattning hur delarna sitter ihop med varandra.

Link to comment
Share on other sites

En sak till, kontrollventilen är gängad i ändan av centerlink. Det finns ett mått var den ska sitta i förhållande till den inre styrleden.

På 65/66 med V8 sitter kontrollventilshuset ihop med mittre styrstaget, och går inte att justera.

På denna sida finns en hel del info om servostyrning, även några sprängskisser: http://www.stangerssite.com/

Link to comment
Share on other sites

En sak till, kontrollventilen är gängad i ändan av centerlink. Det finns ett mått var den ska sitta i förhållande till den inre styrleden.

På 65/66 med V8 sitter kontrollventilshuset ihop med mittre styrstaget, och går inte att justera.

På denna sida finns en hel del info om servostyrning, även några sprängskisser: http://www.stangerssite.com/[/quote:ntd55iah]

Missade att det var till en 65:a :oops:

Link to comment
Share on other sites

En sak till, kontrollventilen är gängad i ändan av centerlink. Det finns ett mått var den ska sitta i förhållande till den inre styrleden.

På 65/66 med V8 sitter kontrollventilshuset ihop med mittre styrstaget, och går inte att justera.

På denna sida finns en hel del info om servostyrning, även några sprängskisser: http://www.stangerssite.com/[/quote:3glyegjn]

Tackar för länken till sidan nu blir man ju i alla fall lite klokare på hur det ser ut. En sak som som jag funderar över är om det är möjligt att dela ventilen utan att lossa juster skruven? Jag tror nog att sprinten är av för då bulten rör sig så är det med ca 1/8 varv med små hack, säkert då sprinten kommer till ett nytt hål. Nu återstår alltså hur man lättast kommer åt sprinten?

Link to comment
Share on other sites

Var ute i garaget och plödsligt fick jag loss muttern :D skruvade ut den en liten bit i taget och till slut så slutade servon att dra ratten och hjulen till höger. Har testkört och bilen verkade då bete sig hyfsat normalt utan att få för sig att sticka iväg åt nåt håll och ha konstigheter för sig, har ingen aning om hur bra servon brukar funka då det är länge sen jag körde en Mustang sist men tubservo är väl inte känt för att vara det ultimata styrsystemet. Dock så är det ett litet problem jag verkar vara utan servoverkan till vänster, servon börjar inte låta då man har fullt ratt utslag åt vänster och "pressar" mot med ratten, åt höger verkar det i all fall vara lite servoverkan och där låter servon i maxläget. Kanske ide att renovera ventilen?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gett mig på kontrollventilen igen. Tog loss den efter mycket elände med en mutter på ett rör som var runddragen. Alla packboxarna verkar vara fina men en o-ring var dålig och föll i två bitar. Har uppätckte att axeln som går "genom" styrventilen som justermuttern sitter på glappar i sin infästning, skall det finnas nåt glapp där eller kan det vara det som gör att jag inte får servoverkan åt vänster? Glappet är ca 2 mm i axelns längdriktning. Jag försökte få isär armen som kommer från snäckan som sitter ihop med "kulan" som styr kontrollventilen men jag fick inte loss den. Hur får man enklast loss "kulan" så att man kan ta och se om det verkar vara nåt elände där?

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis har du en kärvande bussning (Controll Valve Ball Stud socket) inne i sleeven (Centerlinken).

Bronsbussningen som håller kulbulten som är skruvat till pitmannarmen ska jobba lätt från sida till sida (små rörelser) men inte glappa up och ner. Funkar inte detta, då har du symptomen du beskriver med "kethupeffekt" på servoverkan.

Den justermutter du har lossnat har inget med dette att göra. Den justerar mittläget på regleringsventilen och det är orsaken till att du numera endast har servoverken åt ena hållet.

Köp en komplett rep.satts inklusiva kulbult och bronsbussning och se till så att alt er cleant inan du monterar ihop.

Du är i behov av en bra kulbultavdragare till kulbulten på pitmann armen. Använd ALDRIG sk "pickle fork" dvs en sorts gaffel du driver inn mellan ämnen, då den omedelbart förstör Control Valven.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis har du en kärvande bussning (Controll Valve Ball Stud socket) inne i sleeven (Centerlinken).

Bronsbussningen som håller kulbulten som är skruvat till pitmannarmen ska jobba lätt från sida till sida (små rörelser) men inte glappa up och ner. Funkar inte detta, då har du symptomen du beskriver med "kethupeffekt" på servoverkan.

Den justermutter du har lossnat har inget med dette att göra. Den justerar mittläget på regleringsventilen och det är orsaken till att du numera endast har servoverken åt ena hållet.

Köp en komplett rep.satts inklusiva kulbult och bronsbussning och se till så att alt er cleant inan du monterar ihop.

Du är i behov av en bra kulbultavdragare till kulbulten på pitmann armen. Använd ALDRIG sk "pickle fork" dvs en sorts gaffel du driver inn mellan ämnen, då den omedelbart förstör Control Valven.

Lycka till.

Jag har beställt bägge repsatserna, den med kulan bronsbussning och packningssatsen till kontrollventilen. Nu är fråga var jag hittar en avdragare? Skulle biltemas Spindelledsavdragare (19-1253) kunna fungera? På vilket sätt förstör en "pickle fork" kontrollventilen, tänkte mest om nån tidigare ägare varit framme med en sån så man vet vad för skador jag skall kolla efter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...