Jump to content

Hur identifierar man en "riktig" GT


AndersH

Recommended Posts

Jag tänkte höra om det är någon som har en bra länk som kan hjälpa en att identifiera en GT?

Det finns ju några olika detaljer som ska vara unika för et GT, som inte är så lätta att kopiera efteråt (clone). Jag ska nämligen iväg och kolla på en i helgen förhoppningsvis. Det lär finnas tre varianter av GT. De som är fabriksgjorda, de som gjordes av dealern och de som ägarna själva har stylat/klonat.

Någon annan "nörd" :? som kan mer om detta

Link to comment
Share on other sites

Det finns massor skrivet om detta, både här och på andra mustang-sidor.

Först och främst ska motorn vara en A eller K kod, K är ovanlig, det gjordes bara totalt 5469 st 1966.

Sen ska alla grejorna vara där; skivbromsar, grövre kräningshämmare, styvare fjärdring, annan utväxling på styrsnäcka, dimljus, stripes, emblem, kromlister, dubbelt avgassystem med utsläpp gemom sandplåten, tanklock, inga falska luftintag på sidan bak.

I Magnus Karlsson utmärkta bok, "Den svenska boken om Ford Mustang" skriver de en hel del om detta och visar ett sätt att se skillnad, man kan se om fästena för avagassystemet är rätta samt en distans i balken för den bakre avgasupphängningen som tydligen är mycket svår att montera i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har hört talas om distansen/brickan i balken. Jag har dock aldirg sett en sådan eller vetat varför den finns där, så det är för avgasupphängningen. Den bilen jag ska titta på lär ha denna distans, jag hoppas så klart :lol:

Man sk väl kunna lyfta baksätet för att se fästena genom golvet gör upphängningen oxå, jag vet dock inte hur man lyfter sätet men det är väl bara att känna efter.

Tack för tiåsen! Boken lär jag inhandla å det snaraste :D

Link to comment
Share on other sites

Hej!

GT:n måste inte nödvändigt ha skivbromsar fram. Det fanns GT:s med trumbromsar,

min bil är en. (numera skivor) Men förstärkningen i ramen för avgasupphängningen

är nog det säkraste sättet att fastställa om det är en GT eller inte. Nu säger en

del att det fanns bilar med den förstärkningen utan att vara GT. Men om bilen

påstås att vara en GT och har den förstärkningen, då är det nog till 99% säkerhet

en GT. Det finns ett hål i ramen just vid fästet för avgasröret där man kan sticka

in ett finger och känna förstärkningsplåten. Den är omöjlig att montera i efterhand.

M.v.h.

Link to comment
Share on other sites

I Mustang Monthly's aprilnummer 1995 försöker man tipsa om hur man identifierar en 65/66 GT. Bland annat säger man att alla bilar med dubbelt avgassystem från fabrik hade dessa fästen för avgassystemet, och att det sitter sådana fästen på en bil tyder på att det KAN vara en GT (alla GT 65/66 hade dubbelt avgassystem från fabrik), inte att det nödvändigtvis är en.

De här web-sidorna tar också upp detta (plus en del andra saker att kika närmare på).

http://www.karmustang.com/factory_gts.php

http://www.kcode.net/GT65-66.htm

http://www.themustangshop.com/GTIdentification.cfm

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt att alla 65,66 och 67 GT har skivbromsar.

Det var 68 som det för 390 och 427 motorerna blev ett tillval med skivbromsar (som iofs skulle vara obligatoriskt men kostade extra)

Link to comment
Share on other sites

Standard-mussar med dubbelt avgassystem är mycket sällsynt. Jag vet emellertid om ett exemplar och den bilen har texten "Dual Ex" på Buck Tag-brickan i motorutrymmet.

Eftersom alla K-bilar (givetvis även Shelby) har dubbelt dyker det idag upp många K-bilar som "behandlats" till att bli en GT.

Dessa falska GT:s är svåra att upptäcka och för att vara helt säker måste man ha en Buck Tag med koden PIO eller en Build Sheet med data eller en originalfaktura.

De hemsidor som Nenne upplyser om är ganska ok men saknar en del detaljer (ofta skriver man av varandra och tillför inget nytt).

Artikeln i Mustang Monthly från -95 är nog sämst men den gjordes ganska tidigt då man började rota i GT-syndromet på allvar.

Dealer-GT:s är obefintliga eftersom det kostade mer att svetsa igen hål, lacka och eftermontera prylar än att byta in sin standard-Musse mot en factory GT.

Link to comment
Share on other sites

65/66 HP och GT hade framfjadrar som ar

0.60" mot vanliga Mustangers 0.585".

Ar ej saker om exportbilarna alltid var utrustade

med dessa framfjadrar.

Alla 65/66 GT hade skivbromsar fram.

Alla GT har en plat som man kan kanna i bakbalkarna

genom att satta in fingret i bakre halet och boja bakat.

Ingen plat ingen GT, med plat kan det vara en GT.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt att alla 65,66 och 67 GT har skivbromsar.

Det var 68 som det för 390 och 427 motorerna blev ett tillval med skivbromsar (som iofs skulle vara obligatoriskt men kostade extra)

Inga 68 Musser med 427.

Skivbromsar var option 68-70 uansett motor.

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...