Jump to content

Servo / kontrollventil 1970 HT


Recommended Posts

Hej!

Idag tog jag tag i glappet som funnits i styrningen på min 70 HT. ca 5 -10 cm kunde man vrida ratten utan reaktion.

Repsats till kontrollventil med ny kula och fjäder mm samt nya packboxar och packningar. Efter bytet så var glappet i stort sett borta men ett nytt fenomen dök upp.

Servon går oerhört trögt vissa stunder men kan gå bra kortare stunder.

Det går lättare att styra åt höger än vänster.

Innan jag tog isär det hela så var funktionen på servon inte 100% men bättre än nu.

Någon som har erfaranhet av detta ? Drog jag kulan för tight eller är pumpen slut kanske ?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Har du luftat systemet ordentligt?

Ha framhjulen upphissade, motorn igång, vrid ratten upprepade gånger höger-vänster ( minst 10-15 gånger ).

Det kan också vara en slirande rem till pumpen.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag tror jag luftat ordentligt men kan repetera imorgon.

Skumt fel. När man åker säg 50 km/h och vänger lite åt höger så känns det som om servon okontrollerat tar tag och svänger mer än man beställt så att säga. Nästan som om det finns några fasta lägen som den strävar efter ...

Tack för tipset med luftning och rem!

Link to comment
Share on other sites

Hej Björn

Hur hårt drog du muttern som sitter i änden under den lilla kåpan?

Vad jag hört från en annan medlem här i skåne så hade han ingen servoverkan alls efter renovering av reglerventilen. Han hade dragit muttern med rätt moment och allt.

Det slutade med att han drog åt den ännu hårdare och då började ventilen fungera. Har själv inte större ingående kunskap om ventilen då jag aldrig renoverat en sådan, men tydligen så påverkas ventilen av hur hårt man drar muttern.

Prova och se vad som händer. Det låter som du ligger lite i gränslandet mellan att fungera och vara helt utan servoverkan.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag drog den ungefär som man vågar dra en halvbra m6:a (vetenskapligt mått!) ...

Det får bli att försöka justera in det hela och lufta ytterligare ikväll. Jag kollade pris på en ny pump också. Ca 1 200 SEK. Då får man plocka över alla hjul och externa grejor.

Tack för era tips!

Link to comment
Share on other sites

Den där muttern ska dras med moment och sedan ytterligare 1/4 varv.

Nolljusteringen av kontrollventilen görs med muttern. Även gängorna som kontrollventilen skruvas fast på centerlink ingår i nolljusteringen.

Har mer dokumentation hemma, detaljer kommer ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Den där muttern ska dras med moment och sedan ytterligare 1/4 varv.

Nej, muttern ska LOSSAS efter att man har dragit åt den med moment. Jag har inte heller uppgifter tillgängliga nu, men jag tror att man ska lossa 1/4 varv som grundinställning.

Link to comment
Share on other sites

OK tack för infon!

Det jag hunnit med ikväll är:

När jag startade bilen och väntade på att autmatchoken skulle släppa på hög tomgång så gick det fint att svänga både höger och vänster. Sedan när jag backat ut ur garaget och tagit en sväng runt kvarteret (600m) så blev det trögt att styra igen. Det verkar hända när oljan blivit varm ?

Med bilen upphissad och ratten styrd max åt vänster så vrider sig ratten automatiskt åt höger.

Jag släppte ett kvarts varv i taget på ovan nämnda mutter tills detta slutade.

Kvarstår gör problemet med att servon slutar fungera ...

Tilläggas bör kanske att det kommer och går ett missljud från vänster sida undertill. Jag inbillar mig att det låter i trakterna runt kontrollventilen. Servopumpen låter inte illa vad jag kan höra. Det är definitivt undertill. Detta ljud fanns även ibland innan jag demonterade ventilen. Jag trodde det var ACn men inte (tog bort remmen igår) ...

Mycket info men den kanske hjälper ?

Tack så länge!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Var det någon som hade mer detaljer kring hur man egentligen ska göra med justeringen ? Jag lyckades ju med era tips få höger-styrningen att försvinna men det kanske ska göras på ett mer seriöst sätt ?

Angående att servo-kraften kommer och går så beställde jag en ny pump. Vi får se om det ger önskad effekt ...

Tack så länge och god kväll!

Link to comment
Share on other sites

Grundjusteringen går till så här enligt 1968 års shop manual (troligen är det ingen skillnad för 1970): Drag åt muttern med 90-100 in-lbs (vilket är ganska lite, blanda inte ihop in-lbs med det vanligare ft-lbs). Lossa sedan muttern 1/4 varv.

Link to comment
Share on other sites

Kontrollventilen är ju gängad på centerlink. Det finns ett mått på var den ska sitta i förhållande till den inre styrleden för att få rätt grundläge.

Från centrum på fettnippeln på kontrollventilen till centrum på den vänstra inre styrledens mutter ska det vara 4 7/8 tum på mustang

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...