Jump to content

Dålig bromsverkan v. bak?


Recommended Posts

Hej!

Var och besiktade i förrgår. Ombesiktning p.g.a. dålig bromsverkan vänster bak.

För fyra år sen bytte jag backar och rengjorde och målade de flesta delar som

gick att måla. Dom gamla beläggen hade nötts ner så mycket att de svarvat

spår i trummorna. Fick ombesiktning då också. Min lokale akrediterade verkstad

släckte 2:an efter att ha tittat på bromsarna. Dom sa att det kommer att nöta

till sej.

Nu har det alltså gått två år igen och problemat kvarstår. Jag har skruvat

sönder på vänster sida och allt går lätt och kärvar inte. Ska också lufta i kväll.

Kan det va så att backarna inte har nött in sej ordentligt? Ska jag försöka nöta

till dom eller byta trummor OCH backar?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Okay PO du kan lägga en back i taget i trumman och kolla om dom följer trumman ordentligt gör dom inte det så kan du slipa på backarna så dom följer brumstrumman radie. Men glöm inte att justera som jag skrev tidigare till dig. Följ detta. Annars kommer problemen att kvarstå. Och själv justeringen kommer inte att fungera. Då blir utan bromsverkan tillslut. Inte helt men väldigt mycket sämre. Berra

Link to comment
Share on other sites

Tack Berra!

Jag började svara på ditt PM men så kom kunder emellan så det blaev aldrig skickat.

Hursomhelst så har jag gjort precis som du beskrev. Jag ska ta och köra en hel

del i helgen och försöka nöta in backarna. Så får vi se.

Ha're, P-O.

Link to comment
Share on other sites

Po !

1 Svarva ner kanterna i trumman backarna rider förmodligen på

kanterna................

2 byt till några mindre önskade däck och dra en ordentlig stillastående (björning) Mamma o grannarna kanske inte blir glada men va FN, det funkar !......200mils duttande innom loppet av

Ja ca 30sec -- beroende på din tunga Vänsterfot ! (Vid operationen stå gärna nära Vindelälven för ev avkylning :) synes på Ansia !

Link to comment
Share on other sites

Po !

1 Svarva ner kanterna i trumman backarna rider förmodligen på

kanterna................

Ja, förmodligen, men då måste jag byta backarna igen. Jag känner iochförsig

en duktig svarvare, som är skyldig mej en tjänst.

2 byt till några mindre önskade däck och dra en ordentlig stillastående (björning) Mamma o grannarna kanske inte blir glada men va FN, det funkar !......200mils duttande innom loppet av

Ja ca 30sec -- beroende på din tunga Vänsterfot ! (Vid operationen stå gärna nära Vindelälven för ev avkylning :) synes på Ansia

Min mamma skull nog säga: P-O det ryker väldigt mycket där bak, och som det

låter. (hon är 92) Men om du menar min fru så blir nog reaktionen lite annorlunda. Hi, hi :lol:

Nä, får köra med handbromsen indragen ett tag. Lite då och då, det

lär ju bli några mil i helgen om vädret håller i sej.

Vänsterfot :?: Jag har ajtomat, så vänterfoten somnar vid bilkörning.

Nä, nån kylning från älven får man inte, inte idag när vi haft 28 grader. Fast

vattnet från fjällen är ju kallt, men värms snabbt upp innan det passerar oss. :D

Hörrö du, vi synes :D

Link to comment
Share on other sites

Var försiktig så du inte blåanlöper trummorna. Då blir det glas hård yta både på backar och trummor. det är inte bra. Om du har stor kant så svarva bort den istället för att slita in detta. Om du inte har så kolla som jag skrev angående bromsbackarna. Det är inte så svårt att slipa in dom det går med sand papper. Viktigt att radien blir rätt så det full anläggnings yta mot trummorna. Då slipper du stora kostnade och stillstånd för blånade trummor. Då är det oftast bara att byta. Dom brukar inte bli bra efter svarvning.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Var försiktig så du inte blåanlöper trummorna. Då blir det glas hård yta både på backar och trummor. det är inte bra. Om du har stor kant så svarva bort den istället för att slita in detta. Om du inte har så kolla som jag skrev angående bromsbackarna. Det är inte så svårt att slipa in dom det går med sand papper. Viktigt att radien blir rätt så det full anläggnings yta mot trummorna. Då slipper du stora kostnade och stillstånd för blånade trummor. Då är det oftast bara att byta. Dom brukar inte bli bra efter svarvning.

Berra

Jag lovar, Berra. Jag ska va försiktig. Men det blir nog, som jag sa, MÅNGA mil

i helgen, och några kraftig inbromsningar med handbromsen emellanåt ska väl

inte vara så farligt. Men som sagt, jag tar det lugnt. (törs man säga att man egentligen

inte får köra så här, bara till och från verkstad)(men räffar jag polisen så är jag ju på väg till verkastan, trots helgdag!)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

kolla så att bromsslangen vb släpper igenom bromsvätska min hade ett invärtes brott
Vad menar du med "invärtes brott"? att den läckte eller var stopp?
Om det är färdbromsen så kan det vara hjulcylindern som kärvar. Hade det problemet för några år sedan. Med nya cylindrar så försvann problemet.
Som jag sa tidigare, så kärvar ingenting. Inte cylindern heller.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Bromsslangar kan när dom är gamla få "flikar" på insidan som stoppar flödet, eller ibland inte släpper tillbaka bromsvätskan med påföljd att bromsarna ligger på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallå igen!

Nu är det fixat, tror jag i alla fall. Och det var luft i cylindern. Jag provade med

att lufta bara för att utesluta luft. Men visst var det luft. Ingen tvekan. Jag har

inte kunnat provköra än, men jag är ganska säker.

Tack för alla svar jag fått! :P:P:P

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...