Jump to content

Montera holley bränslepump?


Macke

Recommended Posts

Tänkte bara kolla om någon tagit bort orginal bränslepumpen och montera en Holley röd i stället?

Enligt vad jag förstått är den ersättning till den mekaniska rakt av utan regulator men var är det enklast att montera? Hade tänkt sätta den under huven först men läste i instruktionen att den skulle sitta under tanknivå, hur har ni monterat ?

Link to comment
Share on other sites

Varför vill du ha en elektrisk pump?

Du kommer bli oerhört irriterad kan jag säga eftersom de för ett jäkla liv som du tröttnar på inom en vecka.

En mekansik är mycket bekvämare.

Har själv haft elektrisk pump och den satte jag strax framför tanken och så lågt jag tyckte den kunde sitta.

Trots isolering så väsnades den i karossen.

Den satt 1 sommar och hamnade sedan i soptunnan! :--

Link to comment
Share on other sites

Varför inte köpa en carter mekanisk bränslepump. Funkar kanon. Det finns ännu värre av den mekaniska sorten. Men då behövs reducering. Det är som Per skriver för ett jävla oväsen inne i bilen. Samt är dom inte lika driftsäker som en mekanisk.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Köpte en i vintras för en billig peng, min vanliga är det nå fel på då den släpper tillbaka bensin så den är nästan omöjlig attt starta utan en sup eller två i gasaren när den stått en par dagar, kanske bara skulle köpt en ny mekanisk i stället då?

Trodde inte dom skulle leva om nå nämnvärt mycket.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per och Berra, elpumpar är högljudda.

Inga problem i en tävlingsbil men i en vardagsbil kan tickandet från en elpump kännas väldigt dominerande.

Jag har försökt att isolera och bygga in elpumpen i en låda men ljudet vill gärna fortplanta sig i karossen ändå.

Link to comment
Share on other sites

Berra och Janne!

Vadå högljudda? Min el-pump, inköp hos Mekonomen, funkar alldeles utmärkt.

Det enda ljud jag hör är när jag vrider på nyckeln så tickar den ett tag tills trycket

är uppbyggt. Sen kan man höra nåt enstaka tick ibland. Väldigt diskret. Definitivt

inte HÖGLJUTT! ;) Låter ingenting egentligen.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag aldrig upplevt en el-pump som störande... Körde med en Holley Blå som jag monterade i motor rummet, fungerade kolckrent och räckte till att försörja en 500hk 428 Cobra Jet utan problem! Klart du ska ha elpump, kör hårt!!!!!

/Mathias

Link to comment
Share on other sites

Vart i motorrummet satte du den, har funderat på att sätta den under batteriet på balken men då hamnar den på ca 30 cm höjd o botten på tanken ligger på ca 25 cm höjd. Någon som vet hur känsliga dom är?

Link to comment
Share on other sites

Monterade min typ 10cm under där spolar påsen sitter orginal, inga problem med bränsle trycket! Är säkert optimalt att motera bak vid tanken, men fungerar även mkt bra där jag monterade! Kan inte påstå att jag överhuvud taget hör pumpen med motorn igång...men allt är ju relativt! Bara å dra igång montera, kan nog inte bli fel!

MVH

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Holley blå skall sitta nära tanken och under tanken. Samma gäller för den röda även om den inte behöver regulator.

En Holleypump tickar inte, den för ett sånt oerhört helvetes oväsen så du bara inte tror det är sant! Den drönar och lever om som den värsta utombordare. I alla fall den blå. En sådan har jag haft nu ett par säsonger. den började nyligen läcka också.

Jag skaffade för i år en ny, dyrare, Mallory av gerotorprincip. (Drivning som en oljepump om du haft isär någon gång)

Väldigt tyst och soppa på momangen.

Link to comment
Share on other sites

Ska och ska, fungerar alldeles utmärkt i motor rummet oxå. Ett helvetes oväsen låter nog lite överdrivet, har kört två samtidigt och kan inte påstå att jag blev störd! Om du moterar den med lite gummi isolering så försvinner det mesta ljudet. Tycker du ska pröva och motera, du har ju inte mycket och förlora om du redan äger pumpen...om du tycker det är störigt är det bara och köra mekaniskt!!!

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Jag kan faktisk instämma i att de förr förde ett jävla väsen eftersom jag själv också haft en sådan.

Kan hända att Holley har ändrat konstruktionen på nyare pumpar?

Holley pumparna är inte konstruerade att suga från tanken så därför rekommenderar Holley att montera dom så nära tanken som möjligt.

Det är gravitationen som ska ge pumpen bensin

Montera i motorutrymmet kanske också är förklaringen till att "Greven" inte hör nått?

Där befinner den sig en bra bit från själva karossen.

Men som sagt pröva kostar ju inget.

Link to comment
Share on other sites

"Motera" ?

Ja, jag är inte ensam (även åsikter från större forum thereover) om att tycka att den blå Holleyn är vedervärdig ljudmässigt. Dessutom kan den inte suga ... skall alltså inte sitta över tanken.

Är pumpskrället redan köpt? Ja, då är saken i en annan dager. Prova för tusan och prova också Grevens montering, naturligtvis. 8)

Det finns en liten detalj som kan göra att vi är oense. Jag körde mot "död" regulator. Om du kör mot en regulator och också returnerar tillbaka till tanken, alltså har ett cirkulationssystem på soppan, som alltid är att rekomendera i dessa elpumpssammanhang, kanske pumpen är tystare?

Hade du Greven NOS eftersom du hade två pumpar samtidigt?

Att köra en blå Holleypump bak vid tanken innebär att den överöstar tomgångsljudet där bak. Inte så fräckt att lägga ut på nätet hur ens V8 avgasljud låter alltså. Den delen kan man glömma med en blå Holley. Fast sitter den där fram så kanske den durar i harmoni med motorn? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ska fara på smörjgropen nån dag i veckan och kolla var jag ska sätta den, har en hård spolarvätskebehållare så det luta mot att det blir under batterilådan nere på balken.

Tyvärr pajade bränslepumpen på min 9-5a ironiskt nog i går så måste fixa den först.... Blir inte alltid som man tänkt sig!

Tack för erat engagemang!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaha, tänkte bara medela att nu sitter den på plats och bilen startar så allt verkar ok. Satte den mellan tank o bakaxel, svetsade ett fäste och var snabb som blixten med slangarn så det blev inte så mkt söl.

Visst lever den om lite men när bilen är startad så hörs det då inget inne i den. La lite gummimatta mellan fäste o kaross för att ta bort lite vibrationer. Totalt tog det ca 4,5 timmar allt som allt med löstagande av servo mm o tillverkning av en täckbricka till hålet där mek pumpen satt på motorn.

Vill tacka alla för tips o engagemang i den här tråden!

Trevlig crusingsommar på er!!!

Link to comment
Share on other sites

jag kan ha en bricka liggande med någon slags logga på om du är intresserad? Ta Saabs avgas gummi finns med M6 i bägge ändar & häng pumpen i det gjorde jag allt ljud försvinner i karossen......

Link to comment
Share on other sites

Det låter helvete. Får man skriva helvete? Isf tänker jag bostavera det i röda bokstäver, bara för att det låter H e l v e t e !

Själv kör jag mekanisk, men har en kompis som kör GTO och använder Holleys röda

som vi försökt att isolera, och isolera. Sitter precis framför tanken och det tickar

förbannat. Han har haft bilen i 2 år nu och letar efter någonting att ersätta pumpen med.

Link to comment
Share on other sites

La en 5 mm gummimatta mellan pump o fäste och mellan fäste o golv, inget hörbart missljud i cupen när motorn går men visst hörs den ganska ordentligt när bilen är avstängd men å andra sidan känns det som det kvittar då man inte står med tändningen på många sekunder.

Har iof ett leva om system från hansen på så på en bil med tysta ljuddämpare kan det nog höras även vid färd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...