Jump to content

Färgkombination hur vanlig ?


kjorran

Recommended Posts

Har en mustang -68 ht och funderar hur vanlig följande färg - färg kombination är. Lacken är seafoam green och klädseln är ivy gold.

Vad jag förstår fanns endast lacken att få på 68:an

Hälsningar Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Om man kollar i Kevin Martis bok "Mustang by the numbers" så gjordes totalt 249 456 st HT 1968. Av dessa hade 12 851 st färgen Seafoam Green (kod O), drygt 5% alltså. Av dessa hade 5956 st Ivy gold standardinredning (kod 2G) och 172 st hade Ivy gold De-luxeinredning (kod 6G).

Seafoam Green var inte den vanligaste färgen, men Raven Black, Royal Maroon, Brittany Blue, Tahoe Turqouise, Presidential Blue och Pebble beige var ännu ovanligare på en HT 1968.

Den vanligaste inredningsfärgen på en Seafoam green bil var Ivy gold, med svart som tvåa. Det verkar, som du säger, att färgen bara fanns -68.

Link to comment
Share on other sites

Nu blev man ju nyfiken!! :)

Min är -68 cab är Higland green och har svart de-luxe inredning.

Highland green var väl "bullitt-färgen" om inte jag minns fel.

Står det något om det i Marti-boken?

/Björn

Link to comment
Share on other sites

bjope45!

En av 255 ;) ganska få alltså, c:a 1%.

Jag gillar egentligen inte gröna bilar, grönt är inte min färg. Men, Highland Green

är verkligen en läcker grönfärg. En av mina favofärger på Mussar faktiskt :D

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för de orden P-O. :D

Lasse O gjorde en veteranbesiktning i onsdags och tyckte också att den var fin.

Skall försöka lägga upp några bilder men de jag har är tydligen för stora så jag måste förminska dem.

Nej nu lyser solen så.......

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Ang Kjorrans fråga om Seafoam Green, så finns det (förstås) ett register för denna förhållandevis ovanliga färg...Det är Canadensaren Raynald Belanger som håller i detta - han nås på raytags@hotmail.com.

Det han också har gjort är att han tagit fram en bok för buck tag decoding, och sedan har han världens finaste MachI:a...säger han :?

Link to comment
Share on other sites

Kontakta bilregistret. Du kan köpa extrakt ur systemet, men så vitt jag vet så kostar det ngn krona per sökning/träff, och svårigheten är bla att man registrerat bilarna på flera olika fordonskoder. En Mustang kan heta "FO1234" (ex) FO0000, m.fl koder. Svårt att veta när alla är hittade... men som sagt, ring registret. Det kanske är ändrat till det bättre nu för tiden.

man får ju också en ögonblicksbild - "imorgon" när nästa bil registrerats så är informationen "gammal"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...