Jump to content

1970 HT / GT eller vad är det ?


bjornpersson

Recommended Posts

Njaaaa........... den påminner lite om en motor jag har står hemma i garaget. Hybrid eller vad man ska kalla det. Förmodligen ett hemmabygge på en vanlig HT. Det byggdes ett antal Mexico Shelby under den här periden fast denna är förmodligen inte en sådan.

Just motoralternativet kan ju var en felskrivning, 315W kanske ska vara 351W, eller så har man en uträknad strokning från en 302a.

Fast den är ganska läcker, och i bra skick.

Du vet.... en del chansar väl för att öka intresset.

Link to comment
Share on other sites

Bilen ser riktigt cool och smakfull ut, men ankstjärten är säkert en kombination mellan hörn från en Sportsroof/MachI, och hempulad baklucka. Inredningen är ju också ett hopplock, med 69 std dörrsidor, 70 std bucket seats, Decor Group instrumentpanel och rim blow ratt.

Sen så existerade inte "GT" som modell/option 1970. GT försvann ju som modell under hösten 68, pga att MachI introducerades.

Link to comment
Share on other sites

nu blev jag mycket förvirrad när jag läste igenom era svar, först och främst så är jag ganska så säker på att shelby del mexico endast gjordes 1969, den hade en helt unik taklinje, en hybrid mellan sportsroof och HT.

sedan var det ju dethär med GT :?:

har ju sett några 69 GT, dessutom så står det i min tjocka mustangbok att GT'n bla fick ett helt nytt tanklock 1969 som var utformat som ett kugghjul, så då måste väl GT funnits med till 1969 och inte bara 68, eller var det bara så att dom 69or som tillverkades hösten 68 kunde köpas i GT utförande?

Link to comment
Share on other sites

69 års modell började tillverkas i augusti 68, och iom att 69 års MachI introducerades samtidigt som 69 års GT, så blev väldigt få tillverkade.

Ang tanklocket på 69 GT, så är det unikt och eftersom så få bilar tillverkades, ochså "svårt" och dyrt. Ser iofs ut som om det kan sitta ett sådant på den blå 70:an...för det är ju en vanlig 70 HT som man modifierat, och definitivt ingen Shelby de Mexico. Kolla länken för utseende på denna:

http://www.darkhorseracing.net/south_of_the_boarder.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det är som sagt en vanlig hardtop med modifierad baksida. Hörnen är från en fastback/sportsroof och baklukan är nog modifierad.

Det ser ganska smakfult ut tycker jag. I alla fall bättre än en vanligt hardtop, som jag personligen inte tycker så mycket om.

Säljaren är inte särskilt nogran med sin beskrivning. En kopplingspedal och en Hurst växelspak tyder i alla fall på en manuel växellådan, men enligt säljaren handlar det om en automat....

GT fanns inte i 1970. Den har bara monterad en GT tanklock.

239.000 är också alldeles för dyrt

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...